- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Hvor mange cory i 80l kar?
Hvor mange cory i 80l kar?
Postet 19.03.10 kl 16:43
Vanskelig å si noe eksakt, det kommer også an på om du har tenkt å ha andre fisk i akvariet, eller om Coryene vil bli alene? Hvis du skal ha andre fisk også, så må antallet begrenses mht Corydoras. Så det er litt viktig å vite før man anbefaler noe, hvor mye annen fisk det er eller vil bli der.
I mine 85 litere har jeg alt fra 6 til 60 Corydoras pr kar... :p Hehe!
De 60 er bare yngel, så der er det ganske mange. Andre 85 litere har jeg mellom 10 og 20 voksne Corydoras. De er alene, uten andre fisk. Jeg har vel hatt opptil 30 voksne Corydoras i 85 literne mine, men igjen; ingen andre typer fisk enn dem.
Når det gjelder arter å anbefale er det litt vrient Smaken er som baken, og du vet... de jeg liker kjempegodt, faller kanskje ikke i smak hos deg osv. Men en annen ting er jo; hva ønsker du å oppnå med Corydoras-gruppen du skaffer deg? Ønsker du på sikt å få til oppdrett på dem?
Hvis du ønsker å kunne oppdrette dem også, og er nybegynner på Corydoras-oppdrett, så er det jo kjekt å starte med en Corydoras-art som ikke er for vanskelig eller "sær".
Hvis du kunne fortelle litt mer om hvilken retning smaken din går når det gjelder Corydoras (store arter, små dvergarter, hvilke arter har du sett som du liker og kan nevne som eksempel osv.)
I mine 85 litere har jeg alt fra 6 til 60 Corydoras pr kar... :p Hehe!
De 60 er bare yngel, så der er det ganske mange. Andre 85 litere har jeg mellom 10 og 20 voksne Corydoras. De er alene, uten andre fisk. Jeg har vel hatt opptil 30 voksne Corydoras i 85 literne mine, men igjen; ingen andre typer fisk enn dem.
Når det gjelder arter å anbefale er det litt vrient Smaken er som baken, og du vet... de jeg liker kjempegodt, faller kanskje ikke i smak hos deg osv. Men en annen ting er jo; hva ønsker du å oppnå med Corydoras-gruppen du skaffer deg? Ønsker du på sikt å få til oppdrett på dem?
Hvis du ønsker å kunne oppdrette dem også, og er nybegynner på Corydoras-oppdrett, så er det jo kjekt å starte med en Corydoras-art som ikke er for vanskelig eller "sær".
Hvis du kunne fortelle litt mer om hvilken retning smaken din går når det gjelder Corydoras (store arter, små dvergarter, hvilke arter har du sett som du liker og kan nevne som eksempel osv.)
Postet 19.03.10 kl 17:36
Endret: 19.03.10 kl 17:37
Jeg tenker kanskje å ha en liten stim tetra med dem. Mulig de blir alene.
Blir de alene skal jeg kanskje prøve oppdrett av dem. Jeg har i alle fall falt helt for Corydoras og med kjøpene i dag har jeg nå 25 i 200L karet. De er foreløpig alene. De jeg har fra før er jo Aeneus albino og C. trilineatus.
Har sett litt på Panda, men kunne kanskje tenkt med noe med litt mer mønster.
Blir de alene skal jeg kanskje prøve oppdrett av dem. Jeg har i alle fall falt helt for Corydoras og med kjøpene i dag har jeg nå 25 i 200L karet. De er foreløpig alene. De jeg har fra før er jo Aeneus albino og C. trilineatus.
Har sett litt på Panda, men kunne kanskje tenkt med noe med litt mer mønster.
Postet 19.03.10 kl 17:52
I et 80 liters akvarium med en Corydoras-art på bunn, kan du fint ha en stim med stimfisk. Kanskje en fordel med en liten art? Du har jo f.eks Boraras merah og Microrasbora kubotai som ikke blir større en 2 cm. Disse vil mest sansynlig ikke ta eggene til Corydorasene, samtidig som de skaper litt mer liv i akvariet.
Ellers har du jo over 150 Corydoras som er beskrevet, og minst like mange som ikke er beskrevet. Ta en titt på disse og se om det er noen som frister:
Corydoras adolfoi
Corydoras sp. ´green laser´
Corydoras sterbai
Ellers har du jo over 150 Corydoras som er beskrevet, og minst like mange som ikke er beskrevet. Ta en titt på disse og se om det er noen som frister:
Corydoras adolfoi
Corydoras sp. ´green laser´
Corydoras sterbai
Postet 19.03.10 kl 19:47
Postet 19.03.10 kl 20:55