Foring av corydoras

Jeg er litt bekymret for forinntaket til mine Corydoras. Mener det er arten C.Venezuelanus vi har. De var 5 stk, men under sandbytte nylig fant vi den ene død. De deler akvarie med sebrafisk (danio) og regnbuefisk, som begge er hyperaktive under foring, og kjapt snapper til seg. Det er ellers kun de 4 og to L144 i bunnsjiktet.
Vi forer dem med malletabletter, tetra wafer mix, og prøver å gi flakforet først slik at de andre fiskene er opptatt med det mens tablettene synker.
Coryene kommer ikke akkurat stormende når det er mattid, og jeg har så vidt sett dem nippe til tablettene. Forer stort sett en gang om dagen, på kveldstid. Ca to ganger i uka får de røde mygglarver, og jeg ser at de spiser litt, men ikke med samme iver som de andre.

Er de kresne? Trenger de ikke så mye? Hva forer dere andre med, og hva annet kan/bør jeg prøve? De er ganske små, og hvis jeg ikke husker feil er de også en art som ikke blir så store. Redd for at de ikke skal få nok mat.
Fòrer du med kjøøtbasert fòr?
Grisejenta
Vi forer dem med malletabletter


"Malletabletter" kan være så mange ting. Akkurat hva slags tabletter er det?
De er ikke grøntspisere slik som L144 er.

Kjøp noe frossentfôr og se om ikke matlysten tar seg opp. Røde mygglarver er alltid en stor hit.
Enig med Mona O her.
Jeg for min del dro på apoteket og kjøpte en stor plast sprøyte, festet så på en slange (sånn som en bruker på luftpumpene - 4/6mm).
Så da har jeg rødemygglarver oppi ett glass og litt vann til dei smelter, suger opp med sprøyten, fører så slangen ned til bunnen i akvariet og sprøyter ut der. Da kommer som regel coryene mine ilende frem for å få tak i godbitene.
Forer og med kjøttbaserte tabbeletter, jbl novo tror jeg de heter.
Jeg skriver jo hva foret heter(igjen, tetra wafer mix) , samt at jeg også forer med røde mygglarver uten at det ser ut til å være en kjempehit.
Ble dermed ikke så mye klokere av svarene deres...
Tenkte å høre om det er noe spesielle typer tabletter som er kjent for å være særlig gode, eller om det er noe annet jeg burde kjøpe.
Tetra wafer mix bruker jeg og, men coryene mine liker ikke denne (for hard), denne gir jeg til ansistrus og SAE.
Derimot den lettoppløslige JBL - Novo Tab og Tetra Tabimin er slager for coryene.
Takk, da begynner det å hjelpe her. Skal kjøpe inn en av disse.
Hei

Jeg bruker Nutron staples til corydras`ene mine. Håper dette vil hjelpe.

Legger også ved et bilde
Når jeg mater, blander jeg all maten (det varierer mellom flak, granulat, tabletter, røde mygglarver) i en stor kopp/mugge med vann (gjerne akvarievann), og plumper alt oppi akvariet på en gang. Da blir det maten spredt for alle vinder (vanner?), og mye havner på bunn, mellom plantene og rundtforbi. Coryene får bedre tid til å få noe av maten, men de spiser uansett mindre enn de andre glupske torpedoene.

Av og til synes jeg det er moro å ta en klype med fòr, og grave lett ned i sanden, og ruske litt til, slik at maten fysisk ligger under/i sanden. Da kan coryene bruke bartene og snuten og grave den fram igjen (uten for mye konkurranse fra de andre)!
Det kan være lurt å fôre de når lyset er slått av også, de er jo nattaktive og finner nok maten
Coryene mine spiser Hicori Micro Wafers som hovedfor. Jeg vet ikke om dette egentlig er et anbefalt cory-for (eller for i det hele tatt), men oppdaget at de var gale etter dette da jeg kjøpte en kresen kampfisk og fikk med dette foret da det egentlig bare var den han ville spise i butikken. De elsker det, og spiser det med mye større iver enn alt annet av for jeg har gitt dem, inkludert mygglarver.
Grisejenta
Jeg skriver jo hva foret heter(igjen, tetra wafer mix) , samt at jeg også forer med røde mygglarver uten at det ser ut til å være en kjempehit. Ble dermed ikke så mye klokere av svarene deres...


Tetra's wafer mix er for maller med raspebunn, det er mitt inntrykk, og derfor ikke så godt egnet til Corydoras. Corydoras har myk munn med bart, ikke sugemunn eller raspemunn. Tetra tabimin er derfor et mye bedre valg til Corydoras, for det klarer de å få i seg.

Men hvis du har prøvd røde mygglarver og det ikke ble en stor hit hos dine Corydoras, vil jeg våge å påstå at det er noe veldig galt fatt med fiskene. Antageligvis er de syke. Ingen frisk Corydoras reagerer slik på røde mygglarver.
Forer mine med Tetra TabiMin og røde mygglarver, går ned på høykant her,vil dine ikke ha noe av det så er det nok som Mona sier, att di kan være syke. Wafermix er for algespisende maller mener jeg
mona o
Men hvis du har prøvd røde mygglarver og det ikke ble en stor hit hos dine Corydoras, vil jeg våge å påstå at det er noe veldig galt fatt med fiskene. Antageligvis er de syke. Ingen frisk Corydoras reagerer slik på røde mygglarver.


Det var da en kraftig uttalelse. Som sagt tidligere så foretrekker mine cory annet for enn røde mygglarver. Ikke at de ikke spiser dem, de gjør det om de ikke får noe annet, men om de får muligheten til å velge mellom dem og disse micro wafers'ene som bettaen min spiser, så velger de disse først i 100% av tilfellene. Og de er IKKE syke eller har noe "veldig galt" med seg. Du må huske på at det ikke finnes noe fasitsvar for levende dyr, alle er forskjellige.
For all del, de spiser røde mygglarver, men ikke med samme iver som de andre fiskene. De ser også ut til å foretrekke små biter av larvene, de er jo ikke så store selv. Jeg har trodd at de tablettene de har fått var greie, da de vanlige metallpansermallene i vårt andre akvarie er ivrige på disse og ser ut til å spise dem uten store problemer. Nå har jeg jo fått vite at de ikke er så godt egnet, så da skal det bli endring på det. Skal avgårde i dag for å kjøpe en av typene dere har anbefalt her, som er mer lettoppløselige.
Har hatt disse i et par måneder nå tror jeg, og vi har altså mistet en. Resten ser friske ut, og driver på som coryer flest med graving i sanden og stadig aktivitet. Karet er stabilt. Får håpe de blir fornøyde med ny mat.
Har heller aldri opplevd cory som ikke liker røde mygglarver. Men kanskje en gang må være den første.
Kan jo være at frossenforet har vært opptint en gang før, og derfor er blitt dårlig. Da synes de ikke noe om maten..
Hilde008
Det var da en kraftig uttalelse. Som sagt tidligere så foretrekker mine cory annet for enn røde mygglarver. Ikke at de ikke spiser dem, de gjør det om de ikke får noe annet, men om de får muligheten til å velge mellom dem og disse micro wafers'ene som bettaen min spiser, så velger de disse først i 100% av tilfellene. Og de er IKKE syke eller har noe "veldig galt" med seg. Du må huske på at det ikke finnes noe fasitsvar for levende dyr, alle er forskjellige.

Hæ? "Som sagt tidligere"....? Hvordan kan jeg vite hva DU har sagt tidligere? Hva du har sagt tidligere andre steder har jo ikke noe med denne saken å gjøre vel?
Hvis du syns det var kraftig, så kan jeg ikke annet enn å trekke oppgitt på skuldrene... man skal lese mye rart her inne i blant.

For å utdype mitt svar, en helt logisk ting:
Det er NORMALT at noe av det første tegnet vi ser hos fisk på at noe er galt, er at de mister appetitten og ikke vil spise som normalt. Noen slutter helt å ta til seg føde. Dette gjelder alle dyr. De viser ofte ikke andre tegn til sykdom enn nettopp det at de slutter å spise.

Hvordan noen kan syns at en så naturlig ting som dette var "kraftig uttalelse" er meg en gåte.

Jeg har forøvrig akkurat den arten det er snakk om her selv. Corydoras venezuelanus, og de viser en hjertelig appetitt.
Jeg har hatt ganske mange arter Corydoras etterhvert, og har fremdeles mange. Jeg har aldri vært borti noen som ikke elsker røde mygglarver. Det er favorittføde nummer en, blant frossentfôret.

Derfor sa jeg det jeg gjorde, og det står jeg for. Hadde det vært mine fisk som viste en lunken mottagelse av røde mygglarver, ville jeg antatt at noe var galt.



mona o
Hæ? "Som sagt tidligere"....? Hvordan kan jeg vite hva DU har sagt tidligere? Hva du har sagt tidligere andre steder har jo ikke noe med [I]denne[/I] saken å gjøre vel?


Se litt lengre opp, over din første post. Du kan vite hva andre har sagt tidligere ved å lese resten av tråden vettu...
Jeg sier bare at det finnes flere med corydoras som ikke er gale etter mygglarver, uten at det er noe galt med fisken av den grunn.
Du har sikkert mye erfaring, men det betyr ikke at det er noe veldig galt med andre sine fisker om de ikke spiser det samme som dine. Jeg vet ikke om du stort sett har dine i artskar, men det har ikke jeg, og da er det jo naturlig at fiskene får prøvd ganske mye forskjellig mat som kansje ikke var tiltenkt dem i første omgang.
Kan jeg hoppe inn og spørre om det er greit å gi dem svarte mygglarver eller om det bør være røde?
BloppBlopp
Kan jeg hoppe inn og spørre om det er greit å gi dem svarte mygglarver eller om det bør være røde?


Bare å prøve det. Vil de ha det, altså at du ser de faktisk spiser det opp og ikke bare roter rundt i det uten å faktisk innta noe, så er det ingenting i veien for å bruke svarte mygglarver istedenfor røde.

Personlig syns jeg svarte mygglarver blir mye søl og småbøss, bøss som er så smått at ingen spiser det og det bare forurenser. Ikke var mine fisk særlig happy med svarte mygglarver heller, det ble mye prøvesmaking men bare utspytting.
Tilfeldig bekjentskap
© Bård Pedersen
Reklame for plussmedlemskap