Cory og ph

Jeg foretok en aldri så liten PH-test i karene på akvarierommet i går... med litt av noen resultater. Jeg brukte et PH-meter fra Milwaukee som er kalibrert og skal vise riktige verdier. PHen i karret til C. venezuelanus ligger på 3,9, de ser friske og raske ut og har lagt en haug med egg i natt. Green Laser har "hele" 4,0 i sitt karr, de legger egg ca en gang ukentlig og har gjort det i hele år. Spørsmålet mitt er da: lever de i så lav PH i naturen, eller er verdiene som står oppført i Fiskebasen det riktige?

Legger til at vi har brønnvann som kommer fra en bekk, PHen der er 6,5 nå, noe høyere om sommeren. KH/GH er null i karene så det er vel derfor PH er så lav.
Kan ikke svare på spørsmålet ditt Rita da jeg lurer på det samme.

Her hos meg klarer jeg ikke å holde ph oppe,så den ligger stort sett på 4,5-5.
Mineser også ut til å trives og er flittige til å legge egg ,så det hadde vært interessant vite mer om det du spør om.
Vi mister sjelden cory (PHen er lav i samtlige karr), og alle oppfører seg på normalt coryvis så det kan jo tyde på lav PH i naturen også.
Det hørtes lavt ut, men hvor lav pH blir i naturen hvor coryene lever vet jeg ikke. Det avhenger sikkert også mye av hvilken art det er.

Hvofor klarer dere ikke å holde pH oppe? En neve kalk burde jo gjøre jobben (hvis dere da ikke sliter med at vannet i utgangspunktet er for hardt).
Vi har også det samme problemet m.h.t lav ph. Vi greier ikke å holde de oppe på 6-6,5 med mindre vi tilsetter ph/kh pulver to-tre ganger i uken noe som fort blir dyrt og tidkrevende. Fiskene ser ikke ut til å mistrives i så lav pH, men hva det vil si over lenger tid er ikke godt å si.
På planetcatfish har de skrevet en del om C. venezuelanus. Ikke sikkert det er til hjelp, men det står andre verdier der mtp PH, faktisk litt høyere enn her på AF. Mulig det bare viser at de er ganske fleksible ang vannverdier?

Direkte link: [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=716[/URL]

Ang lav KH. Det sies jo at om man har KH under 3-4 så vil ikke PH være stabil. Har du testet PH kun en gang eller kunne du testet 3 ganger i døgnet og sett om du fikk samme verdi?
Ph i min 450L har ligget på 6,5 alltid, men etter at jeg satte inn ei stor fersk rot har ph sunket ned til 5. Perfekt for mine sjokoladeguramier, men bekymret meg litt for coryene. Jeg ser ingen egglegging, men coryene er mere framme enn før og flørter mye. Så ut i fra denne observasjonen bekymrer jeg meg ikke lengre for at de går i så lav ph
Corydoras er vell opprinnelig fra Amazonas i Sør-Amerika, der er det vell ganske "møkkete" og surt vann, men er ikke sikker på hvordan PH det er i vannet der. Jeg har noen corydoras selv og de trives veldig godt hos meg og er aktive som bare det. ph rundt 5.
Kim-Martin Haugen
Jeg har noen corydoras selv og de trives veldig godt hos meg og er aktive som bare det. ph rundt 5.

Og hva slags andre fisk driver du med? Jeg driver med fisk som trives i så lav ph, ikke så mange som gjør det
Jeg har 2 kar et på 160 og et på 130 liter. Jeg har noen coryer, en del ancistrus, noen L-144, platty, kultur guppy og Poecilia Wingei eller hva de heter levendefødere, scalarer, noentetra, skjørtetetra og sølvhai.
Jan Tore Skogen
Ang lav KH. Det sies jo at om man har KH under 3-4 så vil ikke PH være stabil. Har du testet PH kun en gang eller kunne du testet 3 ganger i døgnet og sett om du fikk samme verdi?

Jeg testet PH tre ganger daglig i to dager og den var stabil på 4,0.
Nå har jeg lagt et par klumper faxekalk i hvert karr og det ser ut til å heve PH (karret med 4,0 har nå 5,5) og GH litt, men om det er en varig endring får tiden vise.

Coryene viser ihvertfall ingen tegn til å mistrives i den lave PH'en, men om de tar skade over tid skulle jeg gjerne vist.
Ville ikke tro cosydoras fisker ville ta stort skade av lav ph over en lengre tid. Fisken er som nevnt tidligere en fisk fra Amazonas i Sør-Amerika. I Amazonas er det ofta tørkeperioder hvor vannet blir veldig surt, og de tørkeperiodene kan fort vare en god stund. Fiskene der nede lever nesten i søle under noen av disse periodene.
Fra første innlegg: "PHen i karret til C. venezuelanus ligger på 3,9"...

Jeg gikk til innkjøp av en haug med klumper av faxekalk og la noen i hvert av karene med lav PH, nå ligger den i nevnte kar på 6,5 og den virker stabil Hvis dette virker over tid så er det jo en veldig enkel løsning på problemet med lav PH. KH og GH har økt bittelitt det også, og det er vel bare positivt så vil KH'en forhåpentligvis holde PH stabil
Bare lurte på en ting Rita: kontrollerte du den elektroniske ph-målerens resultater med dråpetester? Kunne vært interessant å vite om de to stemte overens.

Det sies visst at slike penner kan få litt trøbbel med å måle riktig ph når kh og gh er veldig lav, og gi upålitelige resultater. De blir "forvirret" av det, kan man si.
Det var grunnen til at jeg kuttet ut å bruke dem, fordi jeg vil ikke gjøre noe med det fine, bløte vannet vi har her i landet For meg var ikke økning av kh og gh noe aktuelt, jeg vil ha veldig bløtt vann.

Jeg sluttet å bruke de to jeg hadde (eller har i et skap...) fordi de ga helt spinnville og ulogiske resultater. Alt fra ph 3.9 til 9.0! Og målt med noen minutters mellomrom bare kunne de gi helt forskjellige resultater - i samme kar. Og flyttet jeg pennen fra høyre til venstre f.eks. i karet der jeg sto og holdt tuppen på den nedi, så endret de plutselig helt angitt resultat!
Jeg kalibrerte pennene sikkert et halvt dusin ganger, men fikk fremdeles ikke konsekvente og stabile resultater, samme hva. Jeg kjøpte faktisk penn nr to fordi jeg var overbevist om at penn nr en måtte ha en fabrikkfeil eller no...!
Jeg ble helt tullerusk av de rare og svingende testresultatene jeg fikk med ph-penn, så jeg kutta de ut - før jeg ble sprø Hehe

Så nå lurte jeg altså på om du fikk pennen og dråpetestene til å matche i ulike kar, hvis du dobbeltsjekket...?? Hvis de stemte, da skal jeg i så fall ha meg en Milwaukee penn som du! :P
Joda Mona, JBL-dråpene viste det samme Denne PH-måleren er en slik dings som Atle bruker til CO2-karet sitt (den starter og stopper CO2'en alt ettersom PH stiger/synker), regner med at den er riktig. Jeg bare flytter målestaven rundt til de karene den rekker oppi på akvarierommet Vi har som sagt brønnvann som kommer fra en bekk som renner nedover åssiden her. Vannet i vinterhalvåret ligger på PH 6,5 og viser ikke utslag på KH i krana, det er nok derfor PH sank så lavt som til 3,9 i et kar.
Har du et navn på den pennen?

Har puttet små kalksteiner i mine kar og ,men har ikke fått testet om det har blitt endringer ennå da jeg gikk tom for ph-tester.Nå har det imidlertid kommet i hus igjen,så skal bli spennende å se om det har blitt noe økning i ph.
PH-dingsen finner du her

Det ser ihvertfall ut til at faxekalken har gjort positive utslag så langt, men om det er en langvarig endring gjenstår å se
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap