- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras høyt og lavt
Corydoras høyt og lavt
Har et 70liters akvarium med blant annet corydoras aeneus, albinovarianten. Leser nå i fiskebasen at de holder til i bunnskjiktet, men mine er jo overalt? Høyt og lavt. I bunnen, midten og øverst i akvariet. Svømmer rundt og rundt i akvariet.
De svømmer ikke opp og snapper luft kjapt og returnerer til bunnen, slik jeg har forstått at de gjør ved oksygenmangel. De er rett og slett bare overalt. Er dette normalt? Om kvelden er de på bunnen. Det er de også med jevne mellomrom. Når de fores oppholder de seg også nederst.
Ellers deler de akvariet med
- 2 stk klovnepleco
- neontetra
- ballongmolly (som jeg skal kvitte meg med)
De svømmer ikke opp og snapper luft kjapt og returnerer til bunnen, slik jeg har forstått at de gjør ved oksygenmangel. De er rett og slett bare overalt. Er dette normalt? Om kvelden er de på bunnen. Det er de også med jevne mellomrom. Når de fores oppholder de seg også nederst.
Ellers deler de akvariet med
- 2 stk klovnepleco
- neontetra
- ballongmolly (som jeg skal kvitte meg med)
Postet 07.12.10 kl 21:58
Mener å ha lest her et sted at den varianten skal være av de mer "sprelske" coryene, men om det er normal oppførsel i ditt tilfelle kan jeg ikke uttale meg om.
Jeg har selv noen panda coryer, og selv om de holder seg mest på bunn og litt rundt på planter i midtsjiktet, er det noen av dem som holder på å vimser oppover frontglasset innimellom.. Gjerne to eller tre som holder på sammen.. Opp og ned og frem og tilbake.. Dog sjelden at de er helt i toppsjiktet, mest opp og ned mellom bunnen og midtsjikt.. Har forstått det som at dette er "lekstendenser" hos ungdyr som ikke er kjønnsmodne enda, men jeg er relativt ny innenfor dette så andre kan nok hjelpe deg bedre.. Mine er 2,5-3 cm ca.
Har lest at de kan holde på sånn om det er dårlige vannverier eller sykdom også, så jeg har for lite erfaring til å være sikker på noe som helst :P
Jeg har selv noen panda coryer, og selv om de holder seg mest på bunn og litt rundt på planter i midtsjiktet, er det noen av dem som holder på å vimser oppover frontglasset innimellom.. Gjerne to eller tre som holder på sammen.. Opp og ned og frem og tilbake.. Dog sjelden at de er helt i toppsjiktet, mest opp og ned mellom bunnen og midtsjikt.. Har forstått det som at dette er "lekstendenser" hos ungdyr som ikke er kjønnsmodne enda, men jeg er relativt ny innenfor dette så andre kan nok hjelpe deg bedre.. Mine er 2,5-3 cm ca.
Har lest at de kan holde på sånn om det er dårlige vannverier eller sykdom også, så jeg har for lite erfaring til å være sikker på noe som helst :P
Postet 07.12.10 kl 23:00
Postet 07.12.10 kl 23:05
Postet 07.12.10 kl 23:56
Har du regelmessinge vannbytter?
Her hos meg er det full fart hele tiden uansett vanntemp. og verdier.
Corydoras`ene er ivrige og vil være med på moroa dersom det finnes andre fisker i akvariet som er litt villtre av natur.
i akvariet mitt på stua har jeg:
corydoras(metalpansermaller)
afrikanske glassmaller
tigerbarber m.m.
Her hos meg er det full fart hele tiden uansett vanntemp. og verdier.
Corydoras`ene er ivrige og vil være med på moroa dersom det finnes andre fisker i akvariet som er litt villtre av natur.
i akvariet mitt på stua har jeg:
corydoras(metalpansermaller)
afrikanske glassmaller
tigerbarber m.m.
Postet 08.12.10 kl 01:41
Ja, ca annenhver dag da jeg kickstartet filteret. Nitritt og ph er iallefall i orden..
..eller skal jeg si "var". Fant ut i kveld at akvariet lakk, så tømte alt og fiskene svømmer nå rundt i en balje på ca 50l. Skal hente et nytt 200l på torsdag. Så, blir vel litt andre bekymringer enn akkurat coryene fremover:-P Krysser fingrene for at alle overlever. Utrolig kjipt dette.
..eller skal jeg si "var". Fant ut i kveld at akvariet lakk, så tømte alt og fiskene svømmer nå rundt i en balje på ca 50l. Skal hente et nytt 200l på torsdag. Så, blir vel litt andre bekymringer enn akkurat coryene fremover:-P Krysser fingrene for at alle overlever. Utrolig kjipt dette.
Postet 08.12.10 kl 01:49
Postet 08.12.10 kl 11:56
Postet 08.12.10 kl 12:22
Postet 08.12.10 kl 20:12
Jeg har også corydoras albino i mitt kar. Det er 6 stykk som er relativt unge. De flyr som bare det over hele karet! Jeg trodde som du at disse kun holdt seg på bunnen, men etter å ha observert dem en liten stund nå så ser jeg at de arbeider fælt på bunnen en stund før de tar seg en pause for å fly/leke høyt som lavt(ad/hd tendenser?)! De er for tiden den raskeste fisken i karet.
Har forøverig 5 guppy 6 platy og 2 ancitrus (alle ganske unge fisk)
Cory albino ser ut til å være en skikkelig morsom og aktiv fisk som jeg bare faller mer og mer for! En fantastisk artig fisk som virkelig får smilehullene til å vises )))
Jeg kan med sikkerhet si at Corydoras er en fisk jeg kommer til å få flere av...må nok skaffe meg flere kar først!
Har forøverig 5 guppy 6 platy og 2 ancitrus (alle ganske unge fisk)
Cory albino ser ut til å være en skikkelig morsom og aktiv fisk som jeg bare faller mer og mer for! En fantastisk artig fisk som virkelig får smilehullene til å vises )))
Jeg kan med sikkerhet si at Corydoras er en fisk jeg kommer til å få flere av...må nok skaffe meg flere kar først!
Postet 20.12.10 kl 22:36
Postet 09.01.11 kl 00:09
Postet 09.01.11 kl 01:05
Postet 09.01.11 kl 14:13
kjøpte mine for et par dager siden, de holder til i bunnen men de leker helt villt der vannet pumpes ut og lager litt strøm. der suser de opp mot strømmen, ned på "baksiden" av strømmen, opp i strømmen igjen, ser ut som de har det dødsgøy, får jeg håpe haha. ellers ligger de og koser seg rundt omkring. syns de er veldig fine så tror jeg skal utvide flokken om litt.
Postet 26.01.11 kl 20:47