Corydoras svømmer hver for seg

I lengre tid har jeg hatt 2 corydoras aenus. Disse har svømt sammen, men så døde den ene, og den andre ble da så ensom at jeg måtte skaffe meg noen flere. Nå har jeg hatt dem en uke, og ingen av dem svømmer sammen. De tøffer omkring hver for seg og fyker og gjemmer seg bare jeg kommer inn i rommet. Må de ha vært fra samme kullet for å holde sammen? Vil det hjelpe å kjøpe flere? Akvariet er ganske stort (325L) og har rikelig med gjemmesteder. Kan det være at de trenger litt tid for å bli vant til nye omgivelser, og kanskje andre vannverdier enn de har hatt før?
Corydoras er stimfisk. Hold gjerne 10 stk av samme corydoras type sammen da trives de og større sjanse for at de viser seg litt mer frem. De blir noe tøffere i gruppe.
Plussmedlem
Jeg syntes det høres ut som om dine oppfører seg normalt, jeg. Det er litt opp og ned på dem. Noen ganger kan de flokke litt, men ofte tøffer de rundt hver for seg også. Men for eksempel hvis alle ligger under en rot eller noe, blir mange andre gjerne også dratt med hvis en stikker ut.

De kan nok også være sky i starten, ja.
Det var godt å høre, da kjøper jeg flere i morgen og håper alle blir modigere. Den eldste er reddest av alle enda den er mer enn dobbelt så stor som de nye. Den har ikke vært seg selv siden kompisen døde, stakkar.
Takk begge to.
Mine corydoras sterbaier har vært litt lettskremt i perioder. Jeg la inn en liten, lav rot i fremre del av det mest åpne området, det kan kanskje være noe å prøve om du har mye åpne plasser. Mine tøffer ihvertfall en del rundt den lille roten. Men de gjemmer seg fremdeles av brå bevegelser nær akvariet.

Ellers er en fin stim et godt tips, i naturen lever de i enorme stimer. Men det er ikke så ofte de stimer rundt i akvariet mitt selv om de liker å leve i flokk. Og mine har blitt tryggere igjen etter litt tid, så det er godt mulig det går seg til
Sånn gikk det:
Jeg kjøpte 5 corydoras til på fredag, og det tok ikke lang tid før alle var glade og vrimlet sammen. 4 individer var tydeligvis for få til en såpass stor grunnflate som 120X45cm, til at de kunne føle seg trygge, så nå har jeg økt flokken til 9. Til og med den gamle som var den siste gjenlevende av flokk har fått igjen fargen og humøret. Den hadde blitt helt blek etter at kompisen døde og den ble alene, og jeg så den nesten aldri.
Ancistrusene som bor i samme karet har også blitt mye modigere etter at det ble mer liv på bunnen.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap