Asiatisk malle??

Hei der folkens!

Jeg trenger hjelp til å finne en pen malle fra asia. ( hvis den kan være flittig i tillegg, så gjør ikke det noe) Som jeg har fortalt om tidligere her på akvaforum holder jeg på med en asiatisk biotop.Derfor trenger jeg noen til å spise alger. Hvis noen har forslag blir jeg veldig takknemlig.

Takk for svar!
Har funnet flere maller fra asia, blant annet denne vakre asiatiske humlemallen, men den er altså ingen algespiser. Etter å ha trålet gjennom uttalige arter så er inntrykket mitt at de fleste av de asiatiske mallene enten blir veldig store, og/eller er noen glupske beist som spiser alt annet enn alger.

Jeg sier ikke at det ikke finnes en fredelig, grøntspisende malle fra asia, men jeg har ihvertfall ikke funnet den enda

Det finnes derimot en algespisende, asiatisk karpefisk som ligner en malle, nemlig denne. Den er lett å forveksle med sewellia-artene, som ikke er algespisere. Det er altså viktig å sjekke at man får med seg riktig art hjem

Alle de jeg har linket til krever oksygenrikt vann, dvs mye bevegelse i vannoverflaten. Derfor kan det bli verre å kombinere disse med asiatiske fisk som liker rolig vann, som for eksempel labyrintfisker.

Et annet algespisende alternativ kan derfor bli snegler av noe slag. Eplesneglene trives best i ph over 7 og litt hardt vann så man bør tenke på at den ikke passer sammen med de surtvannselskende fiskeartene. Da er kanskje Tigersneglene et bedre valg siden de ikke er så nøye på ph og hardhet. Vet av egen erfaring at disse er flinke algespisere. De kan heller ikke formere seg i ferskvann selv om de har en tendens til å dekorere det meste av røtter og innredning med små hvite egg.

Jeg vet ikke om det var noe hjelp i dette. Jeg gav til slutt opp jakten på en algespiser i mitt asia-kar så nå har jeg bare disse pestsneglene til å hjelpe meg. Fungere helt greit det
jeg har to sånne, de henger mest på glasset og spiser alger selv om de er omnivores.
de er dog avhengig av mye oksygen og dermed nitrittfølsomme, er som regel første fisken som kapitulerer, selv før andre fisk viser voldsomme tegn. mistet selv 2 stykk pga det. men utover det er de nydelige fisker
SAE er jo og en mallelignende algespiser. Samme er kinesisk algespiser. Synes Kineseren er veldig god til å ta alger både på glass og på planter.

Her er profilene dems.

SAE

Kinesisk Algespiser
Kinesisk er en det mangen farger å velge mellom.
Ellers er jo kirsebær reker fra asia, så der har du en liten, flott algespiser, ellers er det jo som nevnt kinesiske algeetere (sier seg jo selv at de er fra asia) de blir store, men de har da en flott gul farge som lyser opp litt. Utrolig flinke til å ta algene på glasset (ikke penselalger) men det grønne belegget man gjerne får.
Leter også etter det samme da jeg ville ha ett bare-asiatisk kar.

vil bytte ut Otto'ene
med en asiatisk algespiser, men kan ikke finne en type som jeg liker og som passer til et 112 liters kar.
Men du galemor. Kinesisk har ikke bare gul farge. De kommer i utallige fargevarianter. Har sett dem solgt som japans, kinesisk og gul algespiser. Men hvor stort er egentlig karet? De fleste rekene er vel derifra.
Jeg kjenner dem bare som gule, for de grå mener jeg er pings algespiser, de to artene blir gjerne ofte forvekslet. Trodde selv jeg hadde en grå kineserer, som da sikkert er en ping.
Takk!
Hadde egentlig glemt av denne tråden i noen dager!
Har fått masse svar, hjertelig takk!
Indisk glassmalle kan også forsøkes. Om den spiser så mye alger vet jeg ikke, men den er iallefall en temmelig fin asiatisk malle.
Maretard
Indisk glassmalle kan også forsøkes. Om den spiser så mye alger vet jeg ikke, men den er iallefall en temmelig fin asiatisk malle.

Hvis han var ute etter en bunn-malle er indisk glassmalle ikke noe å satse på. Alger spiser de ikke
Lro
[QUOTE=Maretard]Indisk glassmalle kan også forsøkes. Om den spiser så mye alger vet jeg ikke, men den er iallefall en temmelig fin asiatisk malle.

Hvis han var ute etter en bunn-malle er indisk glassmalle ikke noe å satse på. Alger spiser de ikke

Da vet jeg det=)
Plussmedlem
Galemor
Jeg kjenner dem bare som gule, for de grå [I]mener jeg[/I] er[URLBLOCK1], de to artene blir gjerne ofte forvekslet. Trodde selv jeg hadde en grå kineserer, som da sikkert er en ping.

Tror ikke "ping" er den som man forveksler med den vanlige kineseren.
Derimot er Gyrinocheilus pennocki mere lik kineseren.

Gyrinocheilus aymonieri (kinesisk algespiser) kommer ikke i "utallige" fargevarianter, men den er også tilgjengelig i gul. Men dette er ikke den "normale" fargen.
Sorry skrivefeil av meg, mente pennocki
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap