Er Otocinclus strikte vegetarianere?

Jeg lurer på en ting ang. kostholdet til Otocinclus-maller. Er de strikte vegetarianere (herbivore) eller er de litt omnivore på si'....? Dvs spiser de noe annen mat enn grøntfôr?

Jeg har aldri sett mine spise noe annet enn alger og algetabletter, så derfor spør jeg. Men spørsmålet er vel egentlig; spiser de andre ting som f.eks. fiske-egg? Lurer nemlig på å flytte dem til et kar som er helt gjengrodd, men der er det lekende Corydoras. Hadde vært fint om Ottoene ikke tok Corydoras-eggene...

Her har du en øyenvitneskildring av Otto som spiser egg.

"Protein

I once saw an otocinclus eat a rainbowfish egg. That's right, an egg! It was partially hanging out of its mouth, by a thread. Then in one quick motion it slurped up the egg and ate it. Yum! This may mean that otocinclus can digest protein, and even seek it out in certain circumstances.
"
Jeg ser at mine støtt og stadig smaker på noen tabeletter som definitivt ikke er plantefor, så jeg tror nok ikke de er helt fremmede for annen mat. Om de kan fordøye det og om de har godt av det er noe helt annet, men det er vel ikke det du tenker på heller
Mine elsker å "patte" på frossen (men tint) artemia. De spiser dem ikke men styrer voldsomt med maten og liker tydeligvis smaken. Vil absolutt tro de kan gnage i stygger noen egg på denne måten
Prøvde å slå dette opp i Mergus Catfish Atlas Vol 1, men fant ikke noe spesifikt om dietten deres.

Det var likevel noe interessant som sto der (under Otocinclus affinis) på side 334, nemlig:

"In white waters, Corydoras nattereri and Scleromystax prionotos are synoptic species. These corycats have the same coloration as the Otocinclus and is not unusual to find, under close scrutiny, the otocinclus as a by-catch in shipments of these two corydoras. The O. affinis have been repeatedly observed sucking unto the skin of the corydoras, grazing on them. Sometimes such small suckermouth catfish sits on a cory and the impression is that the latter enjoys it. Is it possible that the otocinclus fulfill some kind of cleaner function? "Macrootocinclus" sp "Sao Paulo", a much larger species, but with a similar design, behaves similarly, but the "victim" is visibly bothered "

de to typene jeg har Otocinclus vittatus og Otocinclus affinis i forskjellige kar. Suger begge på røde mygglarmer og artemia. Samt døde snegler mm.

Otocinclus vittatusene suger også på coryene og annen fisk. Fiskene lar de av og til holde på, men som oftest vrir de seg unna.

Espen
Takker for alle svar

Jeg fant også mere info på linken jeg fikk til Otocinclus.com. Der står det:

"Through correspondence with Dr. Scott Schaefer I've learned that the stomachs of wild-caught otocinclus exclusively contained algae and plant detritus. There was no evidence of other foods found in the system."

Så, konklusjonen må bli at de spiser 99% planteføde, men ikke er fremmede for å ta seg en bit av noe mere proteinrikt fra tid til annen.
Personlig har jeg aldri sett dem reagere eller nærme seg f.eks. røde mygglarver. Men artemia (frossen) har jeg ikke hatt på en stund, så det vet jeg ikke om de ville tatt her.

Romanosalat sto nevnt som kosttilskudd på Otocinclus.com. Siden mine viste lite tegn til å sette pris på agurk, skal jeg prøve romanosalat, siden det er noe vi likevel ofte kjøper til marsvin-gutta våre Synd at ikke nærbutikken her har akkurat den salattypen, vi må lenger unna (til Meny) for å få tak i det.

Jeg tror disse Ottoene mine skal få flytte inn i det mest alge-befengte karet jeg har uansett, selv om det er eggleggende Corydoras der. Det er virkelig noe av det verste jeg har sett av algeangrep... og jeg fatter ikke hvor det kommer fra så brått! Men nå har det vart i noen mnd, så det er på tide med tiltak. De vil iallefall få masse å spise der...! (det er 98 literen med Corydoras cf. burgessi)
Her er det ihvertfall en som har lyst på proteiner...
Feil bilde, men får ikke til å slette, så prøver på nytt...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap