Aggresiv ancistrus under foring.

Ancistrusen min er utrolig aggresiv overfor de stakkar pansermallene under foring. Jeg frykter at han har skadet en av pansermallene, da denne etter kampen ved matfatet kun ligger på bunnen, og får ikke til å svømme. Siden jeg har pestsnegleproblem har jeg vært forsiktig med foring, men i kveld fikk de to tabletter i håp om at ting skulle bli roligere. Det ble det altså ikke, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Noen med samme erfaringer og som vil fortelle hvordan de har løst problemet?
Jeg forer alltid i to ender av akvariet (f.eks. en tablett i hver ende) i akvarier hvor det er litt kamp om maten. På den måten kommer flere til, og det blir mindre konflikt.
andreas-tjern
Jeg forer alltid i to ender av akvariet (f.eks. en tablett i hver ende) i akvarier hvor det er litt kamp om maten. På den måten kommer flere til, og det blir mindre konflikt.


Jeg forsøkte det i kveld, men det virket ikke som om de forstod at det var en tablett i andre enden av karet også. De gikk til den vante plassen for mat og endte i full slåsskamp uten å oppdage at det lå en i andre enden også. Forhåpentligvis lærer de etterhvert.
De lærer etter hvert.

Corydorasene bruker luktesansen til å søke opp mat, og det tar ofte forbausende lang tid. De fortsetter å søke etter mat etter at lyset går av, så jeg tror ganske sikkert pillen i det andre hjørnet er spist opp i morgen.

Hvis de fortsetter å komme til det ene hjørnet når du forer, kan du dessuten prøve å bare fore i det andre hjørnet en noen ganger. Da lærer de garantert å sjekke begge steder.

Jeg har ancistrus og Corydoras sterbai i samme kar selv, og det går utmerket selv når ancistrus-hannen forsvarer egg og yngel i hulen.
andreas-tjern
De lærer etter hvert. Corydorasene bruker luktesansen til å søke opp mat, og det tar ofte forbausende lang tid. De fortsetter å søke etter mat etter at lyset går av, så jeg tror ganske sikkert pillen i det andre hjørnet er spist opp i morgen. Hvis de fortsetter å komme til det ene hjørnet når du forer, kan du dessuten prøve å bare fore i det andre hjørnet en noen ganger. Da lærer de garantert å sjekke begge steder. Jeg har ancistrus og Corydoras sterbai i samme kar selv, og det går utmerket selv når ancistrus-hannen forsvarer egg og yngel i hulen.


Jeg har de sammen i et annet kar jeg også, uten noe problemer. Jeg ble derfor litt overrasket da jeg så hvor aggresiv denne ancistrusen var. Tabletten i det andre hjørnet er allerede spist opp; av ancistrusen selvsagt hehe. Den lar ingen matmuligheter gå fra seg. Ancistrusen i det andre karet mitt gidder ikke spise tabletter, den har nok med alger og kommer aldri frem under foring. Jeg tror den er blitt lat.
Hvis maten blir spist opp før coryene får forsynt seg må du fore mer, snegler eller ikke.
andreas-tjern
Hvis maten blir spist opp før coryene får forsynt seg må du fore mer, snegler eller ikke.


De fikk i seg en brukbar mengde i dag. Noen avledet ancistrusen mens andre forsynte seg bak hans rygg hehe. Jeg skal øke formengden slik at jeg alltid forer med to tabletter fra nå av. Og så får jeg bare krysse fingrene for at coryene forstår at det fores på to plasser.
Dette er den samme erfaringa jeg gjorde med Ancistrus. Var lykkelig når jeg var kvitt dem!

Men forer du kun med tabeletter?

Hvis du bruker frossenfor som røde/sorte mygglarver, artemia feks, tiner du det i en kopp lunkent vann og heller det i karet. Det sprer det seg litt utover og flere fisk får tilgang til et større "matfat" på en gang. Dette er mat også fiskene lukter seg veldig fort fram til, så du kan godt helle litt utover så du får spredd det enda mere.

Frossenfor er også noe fiskene dine setter veeeeldig stor pris på

Jeg bruker det som hovedfor, tørrfor bruker jeg kanskje ukentlig
Lisbeth
Dette er den samme erfaringa jeg gjorde med Ancistrus. Var lykkelig når jeg var kvitt dem! Men forer du kun med tabeletter? Hvis du bruker frossenfor som røde/sorte mygglarver, artemia feks, tiner du det i en kopp lunkent vann og heller det i karet. Det sprer det seg litt utover og flere fisk får tilgang til et større "matfat" på en gang. Dette er mat også fiskene lukter seg veldig fort fram til, så du kan godt helle litt utover så du får spredd det enda mere. Frossenfor er også noe fiskene dine setter veeeeldig stor pris på :) Jeg bruker det som hovedfor, tørrfor bruker jeg kanskje ukentlig


Kanskje det er litt "typisk" for ancistrusene å være litt aggresive under foring?

Dette har jeg aldri prøvd. Det synker slik at det er godt for til coryene? Får jeg kjøpt det på dyrebutikken?

Den skadede coryen ligger bare på bunnen i dag også stakkar. Jeg er usikker på om jeg bør avlive den eller om han kan komme seg igjen. Blir vel til at jeg ser det an litt til.
Murmeline
Dette har jeg aldri prøvd. Det synker slik at det er godt for til coryene? Får jeg kjøpt det på dyrebutikken? .


Ja, dette er et helt vanlig for å ha på dyrebutikken. Slipper du oppi frossenforet utint vil det flyte. Tiner du det synker det (bortsett fra hvite mygglarver, de flyter uansett)

Prøv røde mygglarver feks, og du skal se fest i karet ditt, dette elsker coryene -dette elsker alle fisk
Inaktiv bruker
Jeg har hatt masse ancistrus av ulike slag og litt av sjarmen med dem er jo nettopp denne "agressiviteten" vil jeg si. Men, etter min erfaring er det ikke alle som har samme gemytt, noen er veldig milde og rolige, uansett kjønn, mens andre igjen er mer agressive /dominerende. I naturen er det jo de som er mest dominerende som overlever best siden de får mest mat. Så det er sånn det skal være ;0) Men, som noen nevnte her, kanskje du rett og slett må fore mer for at alle fiskene skal få seg en bit.
Inaktiv bruker
Har du prøvd å legge en squashbit på feks en gaffel ned i akvariet? Som regel vil ancistrusene kose seg og sitte og spise uavbrutt på den og da kunne du jo foret de andre fiskene med annen mat mens den var opptatt med squash. Så lar du den spise på den i en time eller to før du fjerner den fra akvariet.
Vannelement
I naturen er det jo de som er mest dominerende som overlever best siden de får mest mat. Så det er sånn det skal være ;0)


I naturen kan man komme seg vekk hvis man blir bøllet med, i naturen kan man velge å finne mat et annet sted. Skal man sette veldig dominerende fisk sammen med andre fisk i en beholder uten mulighet for å komme vekk, så bør beholderen være stor.

Går ikke an å sammenligne et akvarium med naturen
Lisbeth
[QUOTE=Murmeline] Dette har jeg aldri prøvd. Det synker slik at det er godt for til coryene? Får jeg kjøpt det på dyrebutikken? .


Ja, dette er et helt vanlig for å ha på dyrebutikken. Slipper du oppi frossenforet utint vil det flyte. Tiner du det synker det (bortsett fra hvite mygglarver, de flyter uansett)

Prøv røde mygglarver feks, og du skal se fest i karet ditt, dette elsker coryene -dette elsker alle fisk

Det skal jeg definitivt prøve, ut på shopping på lørdag. Ancistrusen fikk seg en leksjon i dag. Han fikk en tablett ved hula si, og så passet jeg på åpningen (med en håv) slik at han ikke kom seg ut. Så kunne coryene spise i fred og ro. Det er kanskje mer "fetende" for enn tablettene også? Noen av de hadde nok hatt godt av å legge på seg litt.
Når mine andre (nye) akvarier er satt opp og ferdig innkjørt så skal mine ancistruser flytte. De er veldig aggresive ovenfor mine Kuhliier. Og siden jeg har flere så blir det vanskelig å få kuhliiene og ancistrusene til å spise i hvert sitt hjørne av akvariet... De kommer "flygende" med en gang jeg hiver i fôrtabletter, selv om de sitter å spiser på squash/agurk/gulrot o.l. Ser ut som de foretrekker fôrtablettene gitt...
Men du kan vel dele opp tablettene? Det gjør jeg, så kan de spise litt her og litt der.
Jeg har lyst på ansistruser, så jeg håper ikke at alle er så agressive. Vil jo gjerne at coryene skal ha det bra.

Her er alle fiskene glade i tablettene. Bruker en liten boks med rød etikett, Tetra Tips haft-futtertabletten. Fur alle zierfiche.

Fikk beskjed at de ikke bare skal ha vegetabilsk for, for da kan de bli syke om de spiser f.eks en død fisk, og får proteiner i seg.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap