Tetradødsfall

Hei, jeg har et 60 liters akvarium som er forholdsvis nystartet ( ca 2mnd), oppi der har jeg 5 Platy 3 slørhaler og fire gullfisk, samt ti Neontetra.
På mandag var jeg innom dyrebutikken på Stover sentret og kjøpte ti ny Neontetra og ti Rødmunntetra. Jeg hadde akkurat sjekket vannverdiene og de var bra.
Onsdag morgen oppdaget jeg at ni av rødmunnstetrane var døde, og den siste så ut som den var i fin form. Jeg tok da et vannbytte på ca 50% av vannet.
Torsdag morgen var fem Neon tetra døde pluss den siste Rødmunnstetran.
Torsdag kveld var flere døde, nå har jeg bare seks Neontetra igjen.
Jeg har en sterk mistanke om at de jeg kjøpte var syke og at de har smittet de som jeg hadde fra før, kan det stemme?
Noen som har et forslag til en nybegynner.
Hva er vannverdiene dine? Har du målt nitritt også? Såpass rask massedød er som regel linket til vannet og ikke sykdom. Ser du noe på fiskene? Prikker? ekstremt tynne? Var de døde eller borte? Er slørhalene eller gullfiskene så store at de kan ha spist dem? De er glupske fisker!
Hei på deg Bjørn, og velkommen til en spennende hobby.

Det er nok som det blir nevnt ovenfor nitrit som er årsaken til fiskedøden, antageligvis på grunn av at du overbelastet karet ditt så mye som du gjorde. Det er jo en typisk nybegynnerfeil å ha for mye fisk i karene. Jeg og mange andre har gjort akkurat det samme. Jeg tror at jeg ville hatt maks 15 fisk i karet ditt, hvis slørhalene og gullfiskene dine lever enda så ville jeg prøvd å få byttet dem i noe annet, En fin fiske sammensetning i karet ditt vil være f.eks. 2 ancistrus, 8 neon eller rødmunntetra og maks 4 platy. Du får ha lykke til.
Her finner du en del tips for nybegynnere.
Og her en gammel tråd om mine nybegynnerfeil.
Jon
Hei, og takk for svar. Jeg er vel innerst inne klar over at jeg har litt vel mye fisk i karet mitt, men nå er det ikke så mange igjen. Jeg har ikke fått målt vannverdiene på litt over en uke og da var de i orden, har også tatt hyppige vannskift. Har hatt en mistanke om Nitritt, men jeg syntes bare at det var merkelig at bare i løpet av en natt så var alle rødmunnstetrane døde.
Akvriet var en slik ferdig pakke som jeg kjøpte på Tam alna, tenkte å bytte ut pumpa med en som er litt bedre.
Anbefaler dere daglig vannskift en periode nå da?
Ps. Gullfiskene og Slørhalene er ikke så veldig store at de spiser Tetrane, de er så snille så

Takker veldig for svar
Hilsen Bjørn
Mulig de ikke er så store nå, men vær klar over at den dagen de oppdager at de klarer å få plass til en tetra i munnen - så gjør de det før eller senere - garantert De er sikkert snille, men sultne er de

Du må få deg en nitritt test - det får du kanskje ikke tak i før mandag, så bytt min. 50 % både i dag og i morgen. Når du får nitritt testen så bytt nok til at den holder seg på forsvarlig nivå. Har ikke sett på akvariet ditt, men sånne pakker har ofte litt for dårlig pumpe/filter. Særlig om du belaster med mye fisk i forhold til karet så blir dette et problem. Så... mindre fisk, eller bedre filter. Skal du skaffe nytt filter så husk at da tar det nye 3 uker å få god bakteriekultur (Kjør gjerne nytt og gammelt filter samtidig - kan også ta "slam" fra gamle filteret og over på svampen i det nye - det speeder opp ting)
Oi la ikke merke til før nå at akvariet ditt er bare 60 liter, ikke rart du har fått problemer med nitritt. Det er altfor lite for slørhaler og gullfisk, så de må du får gitt bort. En (ikke spesielt god, men ok nok hvis du er helt nybegynner) tommelfingerregel er maks 1 cm fisk per liter vann. Dvs. at i utg. punktet, med 10 neontetra så er eg. karet ditt fullt.
liv_65
Oi la ikke merke til før nå at akvariet ditt er bare 60 liter, ikke rart du har fått problemer med nitritt. Det er altfor lite for slørhaler og gullfisk, så de må du får gitt bort. En (ikke spesielt god, men ok nok hvis du er helt nybegynner) tommelfingerregel er maks 1 cm fisk per liter vann. Dvs. at i utg. punktet, med 10 neontetra så er eg. karet ditt fullt.


trodde dette ikke gjalt stim fisk jeg, siden disse holder seg i stim :/
men jeg kan ha feil.

Det er nok ikke riktig, nei, selv om de et stimfisk. De trenger fortsatt plass å svømme på, og de produserer avfall selv om de er i stim
Hei igjen, takker for svar. Jeg har som sagt tatt et vannbytte med slam suging i dag, og tar et i morgen. Jeg tror ikke pumpa mi er noe råtass akkurat, så jeg får ta å kjøpe en ny pumpe på mandag, pluss en vanntester.
kansje det er lurt å skaffe seg et kar til å dele litt av fiskene.
Kan det gå hvis jeg skaffer en bedre pumpe og tar hyppige vannbytter?
evt. skaffe et kar til tetrane?
Ville nok heller delt det på to kar. For mye fisk i lite kar stresser fisken selv om du klarer å holde vannkvaliteten ok med god pumpe og hyppige vannbytter. Vil også bli vanskelig å få en god balanse i karet på den måten, så det blir sårbart for bakterier, ubalanse og sykdommer på fisken.
Da får jeg nok satse på et ekstra kar, samt en bedre pumpe. Da blir nok fruen fornød tenker jeg (ikke he he). Må jo sørge for at de små vennene mine får det godt.
Det jeg syntes var så merkelig at det gikk så fort fra at vann verdiene var helt fine til plutselig massedød
Tusen takk for all hjelp
Hilsen Bjørn
Nitrittbomber kan komme utrolig kjapt. Opplevde det for kort tid siden i et kar hvor flyteplantene plutselig bestemte seg for å råtne - puff så var det nitrittbombe av en annen verden. Hvis det ikke er nok bakterier til å ta av for økt belastning så kan nitritt utvikle seg mye og veldig fort.

Lykke til med nok et kar
Tusen takk for all hjelp Liv man lærer så lenge man lever
Hilsen en takknemlig Bjørn
hehe vi har alle vært der nytt akvarium og superivrig
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap