Oppdrett av tetra!

Det er minst 20 år siden jeg drev med litt oppdrett av tetra så det blir vel som å begynne på nytt igjen om jeg å prøver meg på dette atter en gang. Fikk lyst til å begynne å se på dette igjen etter at jeg satt opp et lite stueakvarium med flere tetra arter.
Et av oppdrette jeg utførte var av sort neon. Dette var meget tilfeldig at det ble noe ut av dette som var et ikke planlagt oppdrett forsøk. Jeg plasserte en stim med sort tetra i en 160 liter for karantene. Det var ikke bunnlag i akvariet men en del flyteplanter og noen planter i krukker. De gikk der et par uker så ble de flyttet til stue akvariet. Lyset ble stående avslått noen dager. Da jeg slo det på så jeg mange små lysende streker som pilte rundt i akvariet. Jeg tilsatte litt paramesium, men det hele skjedde mer på naturlig må. De vokste till under foring med artemia. Det ble en stim på ca 20 fisk og hyggelige minner rundt dette.
Det ble noen flere arter i 80 årene så tetra artene er også spennende og artige arter å oppdrette, ikke bare discus. I mange av dem ligger det store utfordringer, det er ikke så lett å lykkes med disse artene. Tålmodighet og pågangsmot er noe disse artene krever. Med de priser som disse har kan det bli mye billigere å kjøpe dem ennå oppdrette dem. Likevel er det å lykkes med denne arts gruppe noe stort. I 80 årene drev min akvariekamerat Ivar og jeg på med rekonstruering av oppdrettsceller Alf J. Næss benyttet til sin produksjon av akvariefisk på sitt oppdretteri. Prinsippet var mange små celler med intern filtrering i et stort akvarium med ekstern filtrering. Cellene var i 3 størrelser, yngelen ble flyttet til større celler når de vokste til. Jeg så dette systemet i bruk og ble ennå mer imponert over den utvikling Næss hadde lagt i dette da vi rekonstruerte prinsippene.
Jeg driver nå å sette opp et rom til som blir spesielt beregnet på oppdrett. Her har jeg igjen lyst også til igjen å rekonstruere disse oppdretts prinsipp til Næss. Ivar er nå dessverre død så denne gang blir jeg alene om dette. I disse små cellene blir ungene stående i konstant for med konstant tilstrømming av friskt vann og tilveksten er meget god. Oppforing av små stimfisk som unger av kardinalneon gikk som en drøm i dette systemet noe Ivar viste i 1984.

Det skrives så lite om tetra så jeg lurte på om det er noen i dette forumet som driver slikt oppdrett. Det har vært meget interessant om de som eventuelt driver med dette hadde skrevet litt om deres erfaringer. Tetra er vakre, små og unselige arter med stort potensial. De krever mye pågang for å lykkes, men en stim på små mini tetra som svømmer rundt varmer og gir hobbyen et godt innhold.

Jeg har nå oppdrett av Svart Neon. Det første kullet er på ca 50 unger. Eggene ble lagt ca 3-4 desember 2008. I dag så jeg at jeg hadde fått unger i et nytt lekforsøk. Disse fores som det første kullet med paramecium. Bilde vise ungene fra første kull som nå er ca. 15 mm. Disse oppdrette har gitt mersmak og jeg har nå laget en egen liten hylle for oppdrett av tetra. Dette er like gøy som oppdrett av discus og flere tetra arter vil oppdrett. Det som har vært mitt problem er å finne et lekakvarium og lekrist slik at jeg kan se om fiskene har lek.
Nå har jeg funnet løsningen og laget er rist bestående av en plastkurv hvor bunnen er klippet ut og det er limt på fluenetting. Jeg har nå funnet fra glass som skal bli et akvarium med trange mål for rista. I håper å bli ferdig med dette i denne uke så jeg kan få prøvd dette oppsett.
Ved de to leker med Svart Neon har jeg brukt klikekule. Dette fungerer men jeg liker ikke denne metoden. Ser ikke egg eller om fiskene har lek. Jeg ønsker bedre kontroll og derfor ønsker jeg å bruke lekrist. Dette hadde jeg også for 25 år siden da jeg drev med tetra oppdrett.
Jeg har oppdrett på Pyrrhulina zigzag(tetra), det som er spesielt med denne tetraen konta de fleste andre er at far passer på egge fram til de klekker. Eggene hos meg blir lagt på bladene til sverplantene.

Den er altså mere lik cikliden i oppførsel når det gjelder egglegging og de oppfører seg også mere som en ciklide, da den ikke stimer bla.

Har vel nå en 20-30 stykker som går i 35l
Tom Kristiansen
Jeg har oppdrett på Pyrrhulina zigzag(tetra), det som er spesielt med denne tetraen konta de fleste andre er at far passer på egge fram til de klekker. Eggene hos meg blir lagt på bladene til sverplantene. Den er altså mere lik cikliden i oppførsel når det gjelder egglegging og de oppfører seg også mere som en ciklide, da den ikke stimer bla. Har vel nå en 20-30 stykker som går i 35l


Hei Tom!

Dette var en nydelig tetra med svært interesant formering. Flotte bilder du har tatt. Dette er utentvil en tetra art jeg kunne tenke meg i mine akvarier.

Det er dette som er så fasinerende med tetra gruppen, det mangfold av arter med forskjellig forplantnings biologi, forskjellig utseende, atferd og ikke minst vansklighetsgrad i formering av artene.
Jeg drev en del med eggleggende karpefisk for 25 år siden og det er noe som sitter i blodet nå man tar opp igjen hobbyen og oppdrett av disse utrolig vakkre fisk. Det er rom for mye egenutvikling av utstyr, kreativitet og måter å organisere oppdrettet på som stiller krav til akvaristen. Men det fine med dette er at de finnes arter som er lette til meget vanskelig. Dermed har akvaristen fortløpende utviklings muligheter med å gå gradene i vanskelighets grad på oppdrett.

Tetra er en fiskegruppe å anbefale til all akvarister som søker utfordringer og vilje til å oppdrette disse fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap