- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Skal jeg kjøpe ildtetra i dag? er karet klar og sikker etter 38 dager med litt liten pumpe?
Skal jeg kjøpe ildtetra i dag? er karet klar og sikker etter 38 dager med litt liten pumpe?
hei!
som sagt har karet nå stått fra 16. Januar for å kjøres inn. Det er ferdiginnredet og klar for fisk 110L
Men jeg har litt liten pumpe. Jeg har Rena 90 (superclean?), men får tetratec 1200 i helga eller mandag sa de på aquamanias. Der kommer også dråpetesteren.
Nå har de fått inn ildtetra på TAM Lade (fikk i går) så jeg har lyst til å dra og kjøpe ca 10stk i dag. Det skal bli 20 tilsammen, men tenker det er lurt å starte med 10 og kanskje kjøpe resten over helga. Tror pumpa skal klare så lite fisk?
Hva sier dere?
som sagt har karet nå stått fra 16. Januar for å kjøres inn. Det er ferdiginnredet og klar for fisk 110L
Men jeg har litt liten pumpe. Jeg har Rena 90 (superclean?), men får tetratec 1200 i helga eller mandag sa de på aquamanias. Der kommer også dråpetesteren.
Nå har de fått inn ildtetra på TAM Lade (fikk i går) så jeg har lyst til å dra og kjøpe ca 10stk i dag. Det skal bli 20 tilsammen, men tenker det er lurt å starte med 10 og kanskje kjøpe resten over helga. Tror pumpa skal klare så lite fisk?
Hva sier dere?
Postet 22.01.09 kl 15:19
Postet 22.01.09 kl 15:22
Postet 22.01.09 kl 16:48
Postet 22.01.09 kl 16:49
Postet 22.01.09 kl 16:52
Postet 22.01.09 kl 16:57
Postet 22.01.09 kl 16:59
Inaktiv bruker

Tørrfiskde tester bare m strips, dråpetester koster 45 kr!!! Og de skal selge fisk? Vannet virker veldig bra! Det ser ut til å ha kommet i "balanse" og jeg har klart og fint vann uten algeutblåsing. Bare "vanlig" algevekst. Kan godt stripse jeg også:)
For kr 45,- Hvilke verdier tester de?
Skjønner at butikken tar seg betalt for testene også. For det første koster det noen kroner testene som brukes, det tar tid og hvis butikken skulle ha mange titalls akvarister innom daglig for å få testet vannet hadde de hatt mer enn nok å gjøre. Butikken driver med nettopp butikk.
Da er det bedre å anbefale testsett når man kjøper akvarie/fisker/utstyr.
Postet 22.01.09 kl 17:07
Endret: 22.01.09 kl 17:08
Tørrfiskde tester bare m strips, dråpetester koster 45 kr!!! Og de skal selge fisk? Vannet virker veldig bra! Det ser ut til å ha kommet i "balanse" og jeg har klart og fint vann uten algeutblåsing. Bare "vanlig" algevekst. Kan godt stripse jeg også:)
Da synes jeg du skal kjøpe deg dråpetester selv. En pakke med f.eks. ph-dråpetest holder til minst 50 tester.
Ikke la kronene skille deg fra godt akvariehold.... Det blir litt for slurvete å ikke være villig til å betale det dråpetestene koster fordi man synes det er "dyrt". Skal man holde hvilken som helst form for kjæledyr, må man også koste på det som trengs av utstyr. Dette gjelder fisk også, og man holder ikke akvarium uten å ha de vanntestene som trengs, etter min mening.
Postet 22.01.09 kl 17:12
Kai Roger Bakken[QUOTE=Tørrfisk]de tester bare m strips, dråpetester koster 45 kr!!! Og de skal selge fisk? Vannet virker veldig bra! Det ser ut til å ha kommet i "balanse" og jeg har klart og fint vann uten algeutblåsing. Bare "vanlig" algevekst. Kan godt stripse jeg også:)
For kr 45,- Hvilke verdier tester de?
Skjønner at butikken tar seg betalt for testene også. For det første koster det noen kroner testene som brukes, det tar tid og hvis butikken skulle ha mange titalls akvarister innom daglig for å få testet vannet hadde de hatt mer enn nok å gjøre. Butikken driver med nettopp butikk.
Da er det bedre å anbefale testsett når man kjøper akvarie/fisker/utstyr.
Men det er akkurat det som irriterer meg litt, det at de faktisk ikke ville anbefale meg å anskaffe dråpetester når jeg kjøpte utstyr. Sendte med noen ganske dyre stripser i stede og mente at jeg ikke trengte noe annet..? Dråpetester var for "store" akvarister.
Postet 22.01.09 kl 17:13
mona o[QUOTE=Tørrfisk]de tester bare m strips, dråpetester koster 45 kr!!! Og de skal selge fisk? Vannet virker veldig bra! Det ser ut til å ha kommet i "balanse" og jeg har klart og fint vann uten algeutblåsing. Bare "vanlig" algevekst. Kan godt stripse jeg også:)
Da synes jeg du skal kjøpe deg dråpetester selv. En pakke med f.eks. ph-dråpetest holder til minst 50 tester.
Ikke la kronene skille deg fra godt akvariehold.... Det blir litt for slurvete å ikke være villig til å betale det dråpetestene koster fordi man synes det er "dyrt". Skal man holde hvilken som helst form for kjæledyr, må man også koste på det som trengs av utstyr. Dette gjelder fisk også, og man holder ikke akvarium uten å ha de vanntestene som trengs, etter min mening.
Jeg får dråpetesteren fra aquamanias i helga eller over helga. Har egentlig ikke så mye erfaring på hva slike tester de gjør i butikken koster, så det er kanskje ikke så ille med 45 kr likevell..
Men på Tetratest-stripsen var vannet veldig bra=)
Postet 22.01.09 kl 17:16
Inaktiv bruker

Enig med deg Mona.
Jeg har testsettt og enkelttestere samt en hel masse forskjellige medisiner i tilfelle utbrudd av noe jævelskap.
Jeg mener selv at jeg forebygger så godt det lar seg gjøre med vannbytter to ganger i uka, slamsuging daglig og bevisst på hva jeg forer med og hvor mye. Tester vannet for nitritt, Ph, Gh og Kh ukentlig.
Men skulle det skjedd et utbrudd i l134 karet mitt på onsdagen før påske og ikke hatt noe medisin mot de vanligste sykdommer blandt akvarifisk, hadde jeg hatt mere penger enn vett og forstand.
Jeg har testsettt og enkelttestere samt en hel masse forskjellige medisiner i tilfelle utbrudd av noe jævelskap.
Jeg mener selv at jeg forebygger så godt det lar seg gjøre med vannbytter to ganger i uka, slamsuging daglig og bevisst på hva jeg forer med og hvor mye. Tester vannet for nitritt, Ph, Gh og Kh ukentlig.
Men skulle det skjedd et utbrudd i l134 karet mitt på onsdagen før påske og ikke hatt noe medisin mot de vanligste sykdommer blandt akvarifisk, hadde jeg hatt mere penger enn vett og forstand.
Postet 22.01.09 kl 17:19
Postet 22.01.09 kl 17:20
TørrfiskHar egentlig ikke så mye erfaring på hva slike tester de gjør i butikken koster, så det er kanskje ikke så ille med 45 kr likevell..
Hvis du mener at det koster kr 45 å teste en vannprøve med forskjellige dråpetester i butikken, så blir det dyre dråper
Hvor mange tester bruker de da? pH, KH, GH, NO2 og NO3? Blir i alle fall ikke mange dråpene til sammen.
Postet 22.01.09 kl 17:25
http://www.webzoo.net/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=8&katID=92
Her har de en flott koffert med alt du noensinne vil få bruk for som "normal" akvarist...
testene varer 50ganger.
650,-
PS: denne kofferten var til salgs for den nette sum av 1240,- på min lokale dyrebutikk!!!! Glad jeg sjekka litt på nettet før jeg kjøpte...
Her har de en flott koffert med alt du noensinne vil få bruk for som "normal" akvarist...
testene varer 50ganger.
650,-
PS: denne kofferten var til salgs for den nette sum av 1240,- på min lokale dyrebutikk!!!! Glad jeg sjekka litt på nettet før jeg kjøpte...
Postet 22.01.09 kl 17:29
Postet 22.01.09 kl 17:32
Og kofferten som er nevnt er enda litt billigere på Aquamanias (den også)
Postet 22.01.09 kl 17:35
Endret: 22.01.09 kl 17:36
Postet 22.01.09 kl 17:41
Postet 22.01.09 kl 17:58
Postet 22.01.09 kl 18:21