Karantene og fisk. jeg har akvarium men ikke innkjørt pumpe. skal jeg ta sjangsen på ildtetra?

Karet mitt 110L vil antagelig være klar for fisk nå. Jeg har lest alle trådene i forumet om karantenekar og bestemt meg for å bruke en 33L til dette formålet.
Problemet er at jeg har Akvariet (ikke vært i bruk) og lys men ingen pumpe som er klar til å brukes. Varmekolbe kan jeg bare kjøpe på butikken.

Siden jeg da ikke har noen ferdiginnkjørte pumper liggende lurer jeg på om jeg skal ta sjangsen på å sette nedi ildtetra (skal ha 20stk) og bruke "hovedkaret" som karantene da det ikke er andre fisker der?
Kan disse fiskene ta med sykdomm som blir "lagret" i karet slik at andre fisker senere kan bli syk? Jeg kan jo behandle tetraene med medisiner, men om de gjør stor skade senere på andre fisk kan jeg jo ikke bruke 110litern som karantene.

Jeg har også lagt merke til at det ikke er så mye ildtetra i registrerte akvarium på forumet. Om de ikke er så vanlig, er det da mindre sjangse for sykdom?
Tørrfisk
Siden jeg da ikke har noen ferdiginnkjørte pumper liggende lurer jeg på om jeg skal ta sjangsen på å sette nedi ildtetra (skal ha 20stk) og bruke "hovedkaret" som karantene da det ikke er andre fisker der?


Selvsagt kan du bare ha dem i 110 literen. Nå som det ikke er noen andre fisk der å smitte, så er det jo ingen fare. Men om noen måneder, når du kanskje har 25 fisk til, noen av dem kanskje kostbare også, så begynner det å bli viktig å gi nyankomne karantene først.

Karantene er for å unngå å spre smitte. Du har jo ingen å spre smitten til enda
Men jeg kan sette nedi 20 stk samtidig med nytt filter (tetretec ex 1200) eller bør jeg ta det i 2 omganger (2x10)?
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap