Hvor lenge lever en tetra (rosentetra)?

For fire uker siden takket en rosentetra for seg. De hadde da gått her siden starten av februar. Den hadde pusteproblemer i ca en time før den bare døde. Ingen symptomer, ingen flere døde. Vannverdier slik de pleier å være; nitritt 0, ph 7.

I dag døde plutselig en til. Ingen forvarsel, plutselig lå den bare der med buken opp (på bunnen av karet). Nitritt 0, ph 6,8, amoniakk 0. Den så like fin ut død som levende, absolutt ingen symptomer på sykdom.

Vokser de for fort? Er de avlet på noe slik at de blir svakelige? Dette karet har hatt småtendenser til ørlite nitritt nå og da, ellers har det vært problemfritt siden oppstart i romjula 09. Fiskene ble ikke satt inn før karet hadde vært nitrittfritt i 3 dager, da etter overvåket innkjøring slik at jeg visste at syklusen var igang. Med andre ord bør ikke fisken ha blitt skadet mens den har gått her, skulle jeg tro.

Noen som har noen erfaringer eller tanker å dele med meg rundt dette med tetraens levealder?
Du finner den kanskje i lista til Tante Astrid? Skikkelig uggent med sånne plutselige dødsfall uten innlysende årsak, jeg lider med deg!

Og håper noen med tetraerfaring har svar :o)
Er det utkjørte hunner?
Jeg har observert med mine keisertetra at en av mine hanner drev hunnene veldig hardt. Uten at jeg skjønte helt hva som foregikk, minket antallet hunner. Så så jeg hvordan denne hannen maste på hunner, og hvordan en av hunnene mistet farge - den grå stripen ble bare blekere og blekere.

Jeg hadde da muligheten til å overføre denne hunnen til et hanne-fritt akvarium, og hun fikk fargen tilbake. Jeg avlivet den aktuelle hannen etter å ha sett hvordan han dominerte i et kar på 429 liter; han jagde hunn etter hunn, og også nå var det en hunn som var i ferd med å miste fargen. Etter en stund var hun på vei tilbake til normalen. Og nå håper jeg at ingen av de andre hannene har den samme tendensen.

Dødsfallene kan godt skyldes sykdom, men slik det har vært til meg kan også hanners masing på hunner bidra. Om det i tillegg er noe sykdom ute å går, så vil jeg tro at oddsene er dårlige.

Jeg ville observert om det er slik at det er mye jaging. Men jeg ville gjettet på at dette kan også være nitritt....
Ja, det er jo dessverre slik av og til. Temmelig frustrerende. I slike tilfeller kan det å studere gjellene på fisken under en god lupe, gi en indikasjon på hva fisken døde av... Rød slik den skal være, blass, mørk og flekkete eller grå, slimete? Er den brunlig kan det være nitritt forgiftning. Men det er kanskje ikke noe å gi seg i kast med?
Linda; jeg finner den ikke på tante Astrid sin liste, men såvidt jeg kan se er det ingen tetraer der?

Den som døde i går var en han, en av de største. Hva som døde sist, kan jeg ikke huske. De jager hverandre ganske mye, vil jeg si, men fargen er fin på dem alle. Til og med den som var død...

Jeg tror ikke at jeg gir meg i kast med noen dissikering om dette skulle skje igjen. Jeg konstaterer at det skjer, resten ser friske ut og så får jeg slå meg til ro med det.

Hvis det skyldes tidligere nitritt (for der er ikke nitritt nå), så er det jo lite jeg kan gjøre med det nå, annet enn å forsøke å hindre at det skjer igjen. Jeg skal straks koble større (utvendig) filter på karet, og da vil det bli mye større filterkapasitet.
Rosentetra står på listen under sitt latinske navn Hyphessobrycon rosaceus. Det er faktisk mine egne rosentetra som er registrert der. Den eldste av mine ble tre- og et halvt år, men noen falt fra litt tidligere. Jeg tror derfor ikke at dine døde av høy alder.

Det jeg derimot har lagt merke til er at en del av rosentetraene som har vært til salgs i butikkene har virket som om de har vært avlet hardt på, eller hatt problem under yngelperioden. Det har nemlig vært mye defekter i enkelte grupper, åpen munn og kuppelrygg blant annet. Det gjelder ikke alle selvsagt, men noen av leveringene har vært dårlig. Mine kom også fra en slik dårlig batch (var helt fersk da jeg kjøpte de så jeg skjønte det ikke før senere) og flere av de så lettere misdannet ut med pukkel og litt sammentrygt kropp. Den som levde lengst var den eneste som så helt normal ut. Jeg vet ikke om det kan være en medvirkende årsak til dine frafall, men defekter er ikke alltid synlige utenpå.

Ellers så kan nitrit være en medvirkende årsak eller noe helt annet. Aldri godt å si. Fisker faller fra av og til uten at vi finner ut hvorfor. Om vanntestene er gode og de ellers får godt rutinemessig stell så ville jeg slått meg til ro med at det bare var en av disse dødsfallene som er umulig å finne ut av.
Glemte å lete etter den med det latinske navnet, tante Astrid. Men jeg har sammenlignet mine med bildene i basen her. Jeg har aldri sett en fisk med pukkelrygg eller sammenklemt kropp, men mine ser nå ut som i basen. Og der, som i mitt kar, ser hannfisken ut som den har pukkelrygg.

Vannbytterutinene er gode (30% 1 gang i uka, men temperert, luftet vann). Vannverdiene har vært stabile lenge, og de får variert kost (selv om nok noen vil si at de får mye tørrfor, så får de iallfall variert tørrfor).

Jeg må nok bare slå meg til ro med at jeg ikke finner ut av dette. Hvis jeg "hæres" så kikker jeg kanskje inn i en gjelle hvis det faller fra flere. Noe jeg håper at det ikke gjør.

Og jeg må innrømme at akvarieeieren vet ikke at det døde en i går.. De var ti, nå er de åtte. Og jeg oppfordrer henne ikke til å telle (men teller selv, for å se at vi har alle).
hei har ame problemet med smyke tetraen hade 10 stk og nå er det 0 igjen
Her finner du en del info om denne typen tetra.

theaquariumwiki.com er en fin oppslags siden.
I dag døde det jammen en til. Jeg så den ikke før ei stund etter at den døde, så den så rimelig død ut... Sånn i forhold til de andre, som jeg oppdaget med den gang. Men den har heller ikke noe synlig ved seg som kan fortelle meg hvorfor den er død.

Hvis det hadde vært noe i vannet eller foret eller noe jeg gjør, burde de vel ikke dø med mange ukers mellomrom?!
Dersom du har perioder med nitritt nå og da, kan det være det som er årsaken selv om det ikke er nitritt i karet akkurat nå. Nitritt er etsende, og kan ødelegge gjellene til fisken, og fisken kan dø av senskader lenge etter at vannet er OK igjen.
Ja, jeg har vel egentlig tenkt det som eneste årsak. Ikke at det er nitritt lenger, men at det var det tidvis helt i starten. Og rosentetraen var de første som flyttet inn, fem og fem. Nitritten har aldri vært høy, og ikke over tid (jeg sjekket daglig de første månedene), men antakelig nok til å skade dem.
normal leve tid på disse er 3-5år. Men det finne sjo unntak.
Ja, det er vel ikke normalt å miste 3 på 2 måneder, når de har vært her bare et halvt år. Men jeg får ikke gjort så mye, når de dør med så langt mellomrom og jeg ikke finner noe galt.
nei det er noe rart der.
Siden dem har vært hos deg mer en en uke etter innkjøpet før den første sa god natt.
Hadde en hendelse selv for et par uker siden ca.
Jeg kjøpte meg 3 prinsesser og innen 12 timer var alle døde.
Der viste det seg at jeg hadde fått med meg syke fisker hjem. fikk igjen andre fisker for dem som døde siden det ikke var kommet inn ny ladning av prinsesser når jeg var og leverte de som døde for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap