Patetisk forum, med patetiske ideer

gikk akkuratt igjennom noen forumer rundt forbi, har dere lest noe så patetisk som dette? håper virkelig ikke personen som kom på denne idèen, og folka som "hjalp" til fikk, eller får seg akvarie i nærmere fremtid! utrolig teit å høre på folk som tror de har peiling, og ikke har det!



Åherre......pc kan de tydeligvis, men fisk folk og fe...der går grensen ser det ut som
Får bare håpe det ble vannlekasje :p
Blir helt satt ut jeg... :/
Guppy tåler alt fra 15-40(!) grader.. Gullfisk blir 13 cm i diameter.. Vannet skal være rundt 37 grader.. osv osv..

Herremin!! Her var det mye dumt å ta fatt i.
Inaktiv bruker
Skrekkelig.
Ville bare nevne at Norton mener Freak.no kan være et usikkert område. Legger ved skjermdump..

Dette var helt sykt at folk kan prestere å sitte å tro de vet noe om fisk når de kun ser det på en trøtt skjermsparer på pcen dens!
Blir sjuk av sånne folk som diskuterer ufornuft!
Wargtass
Åherre......pc kan de tydeligvis, men fisk folk og fe...der går grensen ser det ut som


"tar jeg ikke helt feil så skal jo vannet være nærme 37 grader."
jassåja.. da får man noen kokte fisker til slutt! Personen skulle vel fått høre om han gikk innom en profesjonell oppdretter av tetraer og gullfisk...
Der var det mye tung kompetanse gitt...
Er det noen som har registrert seg der og kan lenke til dette forumet kanskje?
Er jo en veldig gammel tråd. Trådstarter skjekket sikkert litt på nettet før han sikkert ga opp. Ellers så hadde nok tråden hatt en setning med. "Nå er kabinettakvariet ferdig!" og "Hjelp alle fisk er døde!!!"
Folk har lært mye på disse årene. Til og med dyrebutikker hadde slike syn på fisker for bare noen år siden (noen har dette synet fortsatt).

Ser ikke vitsen i å legge ut slike gamle tråder.
Kine Kristine
Er jo en veldig gammel tråd. Ser ikke vitsen i å legge ut slike gamle tråder.


Ahh den var fra 2005 ja...
Jeg skal innrømme at jeg selv lekte med denne ideen en gang for noen år siden (men bare for å ha det sagt, jeg har ikke sett den refererte tråden før). Det varte imidlertid ikke lenge før jeg innså at dette var ugjennomførbart.

Det som fikk meg til å skjønne at ideen er helt håpløs, var følgende ting:

* Man må velge mellom anti-algemiddel for PC-kjøling som tar livet av fisken, eller alger i kjøleanlegget. Begge deler velter hele konseptet.

* Man får uansett fiskedritt i kjøleelementene i PCen. Man må enten ta alt fra hverandre annenhver uke eller oftere, rense det, og sette det sammen igjen, eller vente på at PCen svir seg.

* Man må velge mellom et overdimensjonert kjøleanlegg til PCen (som bråker unødvendig mye, dermed forsvinner ett av poengene ved vannkjøling, nemlig at det er stillegående), eller alt for høy temperatur for at fisk skal overleve (og da forsvinner poenget ved å ha fisk, det er vel ingen som er interessert i akvarium med bare døde og råtnende fisk oppi, da kan man i så fall like godt kjøpe noen skrotter på dagligvarebutikken, la dem ligge litt i sola, og slenge oppi ei bøtte med vann).

* Man kan aldri skru PCen av, for da synker temperaturen. Varmen som utvikles avhenger også av hvor hardt PCen jobber, så da må man enten kjøre den på fullt hele tiden, eller aldri kjøre den på fullt over lengre tid.

* Kobber fra kjøleelementene tar livet av fisken. Aluminium er ikke så veldig mye bedre.

Vannkjøling til PC er knotete og slitsomt nok å sette opp uten å kombinere det med akvarium. Det kommer litt i samme klasse av upraktiskhet som å installere en luftkjølt motorsykkelmotor på kjøkkenet for å steike egg på, bare fordi det "er stilig". Med andre ord: Helt idiotisk.
Synes tanken bak er bra.

Må jo være bare bra at folk lufter ideer. Ikke alle ideer har livets rett, som denne personen sikkert kom frem til. Men å lufte dem må da være greit.

Har tenkt på noe lignende selv, men i så fall med et akvarie som "heatsink", dvs at vannet sirkulerer i slanger/rør gjennom akvariet, gjerne i bunnlaget.

Men det ville jo krevd et ganske stort akvarie og gjerne et kjøletårn i tillegg.
Trygve Lillefosse
Har tenkt på noe lignende selv, men i så fall med et akvarie som "heatsink", dvs at vannet sirkulerer i slanger/rør gjennom akvariet, gjerne i bunnlaget. Men det ville jo krevd et ganske stort akvarie og gjerne et kjøletårn i tillegg.:-)

Den tanken har jeg også vært inne på, men som du nevner må man gjerne kjøle akvariet ekstra for at det skal gå bra, og da går jo hele poenget opp i røyk.

Én ting er at feilkildene blir flere, men å lede varmen bort via et akvarium blir også mindre effektivt enn å lede den bort direkte. Varmen fra akvarielysene er ikke noe man ønsker å blande inn i et kjølesystem.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap