Morderiske kongotetra?

For noen mnd siden kjøpte jeg 15 unge kongotetraer, de går i en 200 liter m lengde 1,3m. Helt siden jeg kjøpte de har det på mystisk vis forsvunnet/dødd andre fisker i ny og ne, og helt til i dag har jeg anklaget katten for det.

I går kveld satt jeg i senga og skulle til å legge meg, da jeg noterte meg merkelig mye bevegelse i akvariet.. Så jeg skrudde på lyset, og fikk bevitne med store øyne at 15 stk kongotetraer angrep min perlegurami-hann.
Jeg rakk ikke engang å hente en bolle jeg kunne redde han i

Så da er spørsmålet mitt, hva i alle dager er det som trigger tetraene mine til en slik morderisk oppførsel? Hvis jeg skulle beskrevet "angrepet", så det ut slik som man vil regne med å se pirayaer angripe i en skrekkfilm..
Jeg har aldri sett lignende oppførsel tidligere.

Temp i vannet er på 26 grader C, 0 i nitritt, PH 7 målt med dråpetester.
Kongotetra er ikke kjent for å gå løs på andre fisk så dette virker rart. Kan det være at de tar fisk som allerede har blitt svake av en eller annen grunn?

Ellers så syns jeg de ser litt tynne ut til at du har hatt dem såpass lenge? Disse har skarpe tenner så det vil ikke være noe problem for dem å ta et bytte og spise det hvis de sulter. Hva slags mat får dem? Til denne type fisk ville jeg gitt litt kraftig kost i form av frossent for. Røde mygglarver, artemia, oksehjerte osv
Bildet ble tatt dagen de kom, så er er vesentlig fetere i dag.
Legger ved et bilde.

De blir foret med frosne røde mygglarver, flakfor, noe ciklidesticks og ellers så eter de alt av mat som blir sluppet ned.

At Kongotetra går løs på andre fisker, og spesielt napper finner, er kjent . Har lest på mange fora hvor det har vært et problem, også dette foraet. Mange har roet de ned med mating (for en stund), men det virker som at har de først startet med det kommer det til å fortsette. Tror du må legge om karet ditt får å spare fiskene.
Hmm.. De har vært litt ute etter finner tidligere, men dette var jo ett direkte flokk-angrep på en stakkarslig gurami. Fant enda en gurami oppspist på bunnen i dag

Kongoene blir umiddelbart flyttet til den tomme 95-literen.
Kanskje dette er informasjon som bør legges inn på profilen dens i fiskebasen..?
Det er ikke mere en en måned siden, hvor det var en som også stilte spørsmål, om ikke dette bør stå i fiskebasen.
Lagt inn forslag om endring i profilen nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap