Noen med barbe/ cory erfaring?

Hei
Min kjære samboer ( som ikke har vist noen særlig itr for akvariet) kom for en mnds tid siden hjem med fisk som skulle være hans, de sku hete roll og anton og bo i mitt akvarie!
Ved første øyekast så fiskene i posen ut som tigerbarber og jeg tenkte med gru på slørene til kampisken..
Men sambo kunne stolt ærklære at han hadde informert butikk om at jeg hadde kampfisk, tetraer, noen andre og no bunnfisk greier (hehe) Og hadde fått med seg snille fisk! han hadde en lapp med der det stod purpurhodebarber (litt flink var han jo)
Altså disse
Å jo en mnd har dette gått fint, de to suser rundt i tospann ( har ikke plass til flere) og er så livlige at de har nærmest blitt midtpunktet i karet.
Men nå! de to siste dagene har de plutselig bestemt seg for å jage mine corydoras paleatus, stakkarne har ingen skader, men blir jagd oppi høyden
Hvorfor så brå forandring?
eneste endring i karet er at kampfiskdamer som ble til menn(!) har flyttet ut.
Cory jaging er strengt tatt utkastelses grunnlag, men vil nødig måtte fjerne sambos eneste intr for akvariet. (dessuten er de jo fine, finere enn i basen!)
Noe annet jeg kan gjøre??

Beklager langt innlegg! håper noen har noen råd å komme med
Det er mulig purpurhode barbene har kommet i leksstemning. De vil da jage vekk andre fisk slik at de kan legge egg.
takker for forslag, men det rare er at det virker som kun coryene blir jagd, teraer og guramier får være i fred..
mener også å ha lest at purpurhodehanner blir nærmest sorte ved lek, mine er bare stripete. kanskje de bare øver? men hvorfor har de valgt coryene som offer?
ideen om lek fikk meg til å tenke på noe, hva om det er coryene som har lagt egg, og barbene prøver å klemme flere ut av de (grådige som de er) Kan det være tilfellet?
Det er mulig du har fått tak i noen eksemplarer som er litt biske. Det kan også hende de skulle vært flere, slik at de kunne ta ut eventuell aggresjon på hverandre. Coryer er jo den mest fredsommelige fisk som tenkes kan, og er sikkert fristende å jage. Barbene ser dem kanskje som konkurrenter i matfatet, siden de i likhet med coryene liker å lete etter matrester i sanden. Her er en link til purpurhodebarbe

En løsning er også å skaffe et akvarium til. Godt å ha etterhvert som litersyken utvikler seg.
Takk for flott link! av bildene å dømme ser det ut som jeg har to tjukke damer ( haha, gubben har kalt de opp etter bestefedrene sine) her står det jo at de burde gå fint oversens med coryer og guramier, og at dyrebutikken i dette tilfellet hadde rett, de blir regnet som en "snill" barbe. Denne jagingen begynte da også brått igår..
Ser at de virkelig burde vært flere og at dette kan være løsningen.. ja! skal jammen bearbeide sambo til å bli med å skrape sammen pengene til et akvarie til! (er jo hans feil dette
Foreløpig får jeg kanskje prøve litt ommøblering og spredt foring? vet ikke om noe annet jeg kan gjøre for å dempe gemyttene å beskytte mine søte bartefjes..
Avsluttning
har flere ganger irritert meg over tråder det ikke er noen skikkelig slutt/konklusjon på, så bestemte meg derfor for å hvertfall gjøre det med tråder jeg selv har startet

enden på visa var at purpurhode barbene ble gitt til min bror der de kunne gå i en stim med andre barber, resultatet var lykkelige og betydelig slankere barber hadde de en god stund før jeg ga de bort nemlig, og for noen matvrak.
jagingen av coryer fortsatte en skjelden gang, teorien om at det var leks adferd stemmer nok! for de gangene det skjedde i ettertid ble den ene mørkere med mer utvaska striper (altså en hanne) coryene ble vel jaget fordi de vimset i veien.
coryene ble aldri bitt, så ved en senere andledning har jeg ikkenoe imot å skaffe purpurhoder, så sant jeg har plass til en stim
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap