Siamesisk algeeter i 160 liter?

Jeg plages av penselalger i 160literen min, og det nytter liksom ikke hvor mye mose jeg klipper vekk, glass som skrubbes osv - den dukker opp igjen uansett.

Jeg har ca 25 dronningrasbora i karet fra før - og det skal egentlig være bare dronninger her ettersom jeg tidvis prøver å få de i lek, (med hell!) men det er litt kjedelig med alle disse duskene på frontglasset. Manuell fjerning hjelper bare noen dager.

Jeg lurer også på om de er litt "redde" av seg fordi det ikke er noen annen fisk - at det føles utrygt når ingen andre fisk er der og er trygg - for de holder seg litt tilbake av og til (med mindre de blir "lekne"/mates)

Vil 160 liter blir for trangt for et gjeng SAEr? Sånn helt ærlig, jeg vil heller at de skal ha det fint enn å stappe de i et for trangt kar. Ser at minimumskravet er 160 liter men jeg ville bare høre litt erfaringer.

Tar SAEr yngel/egg foresten? Jeg er også litt nysgjerrig på vannverdiene. Det står minst 5 i gh på de - men jeg har ikke målbar gh såvidt jeg vet - og ph'en bikker helt ned i 5 på det "verste" (når dronningrasboraene virkelig skal kose seg)

Er dette noe sted for SAEr eller er det bedre å bare fjerne penselalgene manuelt?
Enter your phone number here
Hei. har akvariumet tilgang på naturlig lys? dette øker alge produksjonen betraktelig. du kan også prøve å sette inn uv-lys om det skulle være nødvendig. finn kilden til alge produksjonen, det er den beste løsningen.
SAE i 160 liter er ingen god ide. SAE er en rask svømmer og bør holdes i akvarier som har en lengde på over 100 cm. De er også nesten umulige å få tak i hvis du skulle finne på å ville flytte dem når de blir store. Har du vurdert otocinclus eller eplesnegler?
Spiser otto penselalger da?
Nei ingen av mine Otto'r spiste pensel alger, men SAE'ene tok dem.
Ottene spiser heller ikke penselalger, og ikke eplesnegler heller. SAEr er visst de eneste som spiser dette - har hørt at amanoreker også spiser dette men finner ikke noe info om dette.

Men takk for input - da lar jeg heller være å skaffe SAEr, jeg vil ikke at de skal mistrives eller at det skal være knapt med plass. (foresten er 160literen min 100 cm..)
Jeg har hatt Black Molly som spiste på penselalger.
Får kjøpe deg en liten stim med SAE'r da dem er små og selge dem igjen da dem blir litt større. Jeg gjorde det den gangen jeg ble plaget av penselalger og ble kvitt dem innen 2-3 uker. Jeg hadde endel på begge sider av hjørne akvariumet.
Jeg hadde masse penselalger for noen år siden i en nyoppsatt 70 liter. Det var brune dusker overalt, på pumpa, på rota, på steiner og planter. Belysningen var heller dårlig, bare to 7W sparepærer i en gammeldags akvariearmatur. Det jeg gjorde var å kjøpe 10 eplesnegler og etter en uke var det helt reint!

Andre har hatt god erfaring med sebrasnegler og reker.

I ettertid har jeg skaffet ordentlig belysning til det lille akvariet og algene har ikke kommet tilbake selv om jeg ikke har eplesnegler lenger.

Dårlig belysning eller gamle lysrør kan være en årsak til algevekst av alle slag.

Det er sikkert en mulighet å ha SAE en stund, og så selge dem eller gi dem bort. Det kan være enkelt å få til hvis man bor i Oslo eller en annen stor by, men ikke fullt så enkelt hvis man bor litt unna de store befolkningssentrene.

Det er antagelig tvilsomt om ottoer spiser penselalger. Etter å ha lett litt har jeg ikke funnet noen eksempler på det.
Hadde 18 ottoer i 190l og ingen av dem rørte penselalgene. har fanget opp 2 ganger alle saene og dem er utrolig kjappe, men ikke værre å fange enn andre fisker som svømmer fort.

Ettersom hun har PH på 5 og ikke målbar GH så passer iallefall ikke eplesnegler for dem skal vel ha veldig høy PH og GH?? Vet ikke hvordan sebrasnegler er på disse algene, men de funker vel til disse verdiene. )kan jo høre med Heidi her inne som selger snegler)
Jeg personlig ville ha kjøpt 5 saer og latt dem gjøre jobben så solgt dem eller gitt dem bort. Ettersom hun bor oppihuttiheita så kan du evt høre med dyrebutikken om du kan levere dem tilbake om dem ikke "passer" i akvariumet etter ett par uker.
Jah, det er såpass få akvarister her at å selge de/gi de bort vil bli vanskelig, spesielt siden jeg ikke ville gitt de bort til et mindre kar heller. Dyrebutikken her tar ikke inn fisk igjen av en eller annen grunn.

Lyset mitt er et helt nytt 30 watt Dennerle T8 TROCAL-de Luxe Amazon-Day.

Ifølge engelske nettsider var det også noen som nevnte eplesnegler foresten! Men jeg har hatt eplesnegler i andre kar med penselalger og der spiste de ikke disse algene. :-o

Jeg får prøve å ha i litt flytende næring framover, og ta bort algene manuelt. Det var også noen som mente at scalarer spiste disse algene men de er også for store for karet mitt uansett (i høyden ihvertfall)
Det er vel ulempen da man bor så langt unna. Både å få tak i ting og selge/gi bort ting.

Etter jeg solgte saene her så gikk det vel ett par mnd før jeg fikk dem igjen og jeg valgte å skaffe meg saer igjen, men dem hadde tatt ca halvparten da gjorde jeg om akvariumet til malawi. Tørr la akvariumet i 2-3 dager da jeg måtte feste på ene bakgrunnen til filtret og dem døde momentant da og det har ikke kommet tilbake siden.
Så om du har mulighet til det så så kan det være løsningen. Disse penselalger er utrolig stygge (syns jeg) og mine var kun på bakgrunnen. Har du dekor eller annet som kan tas ut så ville jeg ha gjort det i noen dager til det tørker helt inn. Du kan også minske område litt ved å rive dem bort. Dem sitter ganske hardt, men om dem er lange nok får du revet av en del.

Fikk penselalgene mine i trigon 190l hvor jeg har 2 lysrør den ene er 9000k og andre er 4100k og trodde det var sterkt lys. Så om penselalger kommer pga dårlig lys må jeg evt få sjekket det.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap