- Hjem
- Forum
- Regnbuefisk
- Regnbuefisk...
Regnbuefisk...
Kan jeg ha regnbuefisk sammen med de andre fiskene jeg har? Har såååå lyst på en sånn... c",)
Pr nå har jeg:
2 stk Thomasiciklide Anomalochromis thomasi
2 stk Kakadueciklide Apistogramma cacatuoides
2 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
2 stk Nøkkelhullciklide Cleithracara maronii
2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
4 stk Sebrafisk Danio rerio
4 stk Flammetetra Hyphessobrycon flammeus
2 stk Stor smykketetra Nannostomus trifasciatus
2 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
10 stk Neontetra Paracheirodon innesi
7 stk Guppy Poecilia reticulata
3 stk Molly, Black Molly Poecilia sphenops
2 stk Scalare Pterophyllum scalare
5 stk Praktbarbe Puntius conchonius
2 stk Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
3 stk Cherrybarbe, Titteyabarbe Puntius titteya
2 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii
Pr nå har jeg:
2 stk Thomasiciklide Anomalochromis thomasi
2 stk Kakadueciklide Apistogramma cacatuoides
2 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus
2 stk Nøkkelhullciklide Cleithracara maronii
2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia
4 stk Sebrafisk Danio rerio
4 stk Flammetetra Hyphessobrycon flammeus
2 stk Stor smykketetra Nannostomus trifasciatus
2 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
10 stk Neontetra Paracheirodon innesi
7 stk Guppy Poecilia reticulata
3 stk Molly, Black Molly Poecilia sphenops
2 stk Scalare Pterophyllum scalare
5 stk Praktbarbe Puntius conchonius
2 stk Messingbarbe, Gullbarbe Puntius semifasciolatus
3 stk Cherrybarbe, Titteyabarbe Puntius titteya
2 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii
Postet 25.09.08 kl 19:28
Regnbuefisk er jo egentlig en stimfisk, så da må du i så fall ha lyst på flere
Du har jo en vanvittig samling av diverse stimfisk fra før av som du ikke har i stim. Personlig syns jeg det ikke er om å gjøre å samle så mange forskjellige fisk som mulig i et kar, men heller legge forholdene så godt til rette som mulig for den fisken man skaffer seg. Hvorfor ikke heller konsentrere deg om stimfisken du allerede har og øke mengden på de? Kanskje heller kutte ut noen av stimfiskene dine?
Ikke meninga å komme med pekefingeren, håper du tar i mot et velment råd
Du har jo en vanvittig samling av diverse stimfisk fra før av som du ikke har i stim. Personlig syns jeg det ikke er om å gjøre å samle så mange forskjellige fisk som mulig i et kar, men heller legge forholdene så godt til rette som mulig for den fisken man skaffer seg. Hvorfor ikke heller konsentrere deg om stimfisken du allerede har og øke mengden på de? Kanskje heller kutte ut noen av stimfiskene dine?
Ikke meninga å komme med pekefingeren, håper du tar i mot et velment råd
Postet 26.09.08 kl 11:47
Helt greit å komme med pekefingeren ja hehe. Men poenget mitt er å ha flere akvarier etter hvert. Å så er det sån at jeg begyner med noen få, og så øker jeg etter hvert. Slik at jeg er sikker på at det ikke er an masse søsken osv... Skal ha flere i hver stim selfølgelig. Gøy med masse fisk ja c",)LroRegnbuefisk er jo egentlig en stimfisk, så da må du i så fall ha lyst på flere ;) Du har jo en vanvittig samling av diverse stimfisk fra før av som du ikke har i stim. Personlig syns jeg det ikke er om å gjøre å samle så mange forskjellige fisk som mulig i et kar, men heller legge forholdene så godt til rette som mulig for den fisken man skaffer seg. Hvorfor ikke heller konsentrere deg om stimfisken du allerede har og øke mengden på de? Kanskje heller kutte ut noen av stimfiskene dine? Ikke meninga å komme med pekefingeren, håper du tar i mot et velment råd :)
Postet 26.09.08 kl 13:59
Svaret på om du kan ha regnbuefisk sammen med de fiskene du har er jo da ja. Sånn i oppførsel på fisken mener jeg da. Det du bør sjekke ut er jo hvilken vanntype de skal ha i forhold til fisken du har. At de kan gå i samme type vann. Nå har jo du blanda sammen så mange forskjellige fisk allerede så tviler vel på at alle de skal gå i samme type vann? Så det er kanskje noe du i utgangspunktet ikke legger så stor vekt på?
Postet 26.09.08 kl 15:04
Postet 26.09.08 kl 15:23
Postet 26.09.08 kl 15:36
Postet 26.09.08 kl 15:38
vero9ca.......... Ikke det at jeg ikke tar hensyn, men er rett og slett uerfaren!
Når du forteller på profilen din at du driver en egen avdeling for Dyrebeskyttelsen Norge, er det ganske overraskende å lese at du ikke følger prinsippet om at man undersøker hvilke forhold de enkelte dyr bør ha før man skaffer seg dem, for derved å bli i stand til å gi dem et miljø tilpasset den enkelte art.
Det kan sies mye om "fiskesuppa" di, men å plassere de levendefødende artene dine, som alle skal ha hardt og basisk vann, sammen med Sør-Amerikansk (og annen) fisk som skal ha bløtt og surt vann, rimer i mine øyne dårlig med begrepet dyrevelferd.
Postet 26.09.08 kl 18:20
Før var jeg ikke klar over at de ulike fiskene hadde så ulike behov som de kan ha. Jeg testet ph og nitritt, og trodde jeg gjorde en god jobb. men etter at jeg kom til forumet her ser jeg jo hvor mye jeg har gjort galt. Og at jeg har hatt masse fisker sammen som egentlig har store forskjellige behover.
F.eks levendefødende som platy, sverddrager og mollyer - disse kan gjerne ha litt salt i vannet, og de liker veldig hardt vann, noe andre raser kan dø av.
Så det jeg har gjort er at jeg har laget meg en enkel liste.
nedover i kolonne 1 skriver jeg ned navnet på fisken jeg er interessert i. Så går jeg inn i fiskebasen, og skriver ned i ulike kolonner : temperatur, PH, GH, minste anntall liter i akvarie, og størrelse på fisk. Når jeg har fått fyllt inn opplysningene, så sammenligner jeg, og ser hvem som ikke passer inn.
derfor har jeg funnet ut at jeg skal ha et eget akvarie til levendefødende, for å gi dem optimale forhold. I det store akvariet har jeg også lagt vekt på like behov.
Så jeg ville anbefale deg å sette deg ned med fiskebasen, penn og papie - og skrive ned kravene de enkelte fiskene har - så ser du hvem som passer sammen.
Siden du er medlem i dyrebeskyttelsen, så vet du sikkert at man f.eks ikke kan sette chinchilla sammen med kanin eller marsvin .- siden chinchillaen kan bli alvorlig syk eller dø om den får feil mat. Man skal også passe på at kaniner har tilgang på høy hele tiden. Marsvin liker høy, men er ikke like avhengige av dette. Uten høy kan kaniner få skikkelig forstoppelse og bli veldig syke.
bare som et eksempel.
Dette gjelder fisker også. Jeg har hatt fisker over 15 år, men føler meg ennå som nybegynner på enkelte områder. SÅ jeg er glad jeg fant dette forumet
Lykke til med fiskene dine - du har mange spesielle
F.eks levendefødende som platy, sverddrager og mollyer - disse kan gjerne ha litt salt i vannet, og de liker veldig hardt vann, noe andre raser kan dø av.
Så det jeg har gjort er at jeg har laget meg en enkel liste.
nedover i kolonne 1 skriver jeg ned navnet på fisken jeg er interessert i. Så går jeg inn i fiskebasen, og skriver ned i ulike kolonner : temperatur, PH, GH, minste anntall liter i akvarie, og størrelse på fisk. Når jeg har fått fyllt inn opplysningene, så sammenligner jeg, og ser hvem som ikke passer inn.
derfor har jeg funnet ut at jeg skal ha et eget akvarie til levendefødende, for å gi dem optimale forhold. I det store akvariet har jeg også lagt vekt på like behov.
Så jeg ville anbefale deg å sette deg ned med fiskebasen, penn og papie - og skrive ned kravene de enkelte fiskene har - så ser du hvem som passer sammen.
Siden du er medlem i dyrebeskyttelsen, så vet du sikkert at man f.eks ikke kan sette chinchilla sammen med kanin eller marsvin .- siden chinchillaen kan bli alvorlig syk eller dø om den får feil mat. Man skal også passe på at kaniner har tilgang på høy hele tiden. Marsvin liker høy, men er ikke like avhengige av dette. Uten høy kan kaniner få skikkelig forstoppelse og bli veldig syke.
bare som et eksempel.
Dette gjelder fisker også. Jeg har hatt fisker over 15 år, men føler meg ennå som nybegynner på enkelte områder. SÅ jeg er glad jeg fant dette forumet
Lykke til med fiskene dine - du har mange spesielle
Postet 26.09.08 kl 22:58
Tom C[QUOTE=vero9ca].......... Ikke det at jeg ikke tar hensyn, men er rett og slett uerfaren!
Når du forteller på profilen din at du driver en egen avdeling for Dyrebeskyttelsen Norge, er det ganske overraskende å lese at du ikke følger prinsippet om at man undersøker hvilke forhold de enkelte dyr bør ha før man skaffer seg dem, for derved å bli i stand til å gi dem et miljø tilpasset den enkelte art.
Det kan sies mye om "fiskesuppa" di, men å plassere de levendefødende artene dine, som alle skal ha hardt og basisk vann, sammen med Sør-Amerikansk (og annen) fisk som skal ha bløtt og surt vann, rimer i mine øyne dårlig med begrepet dyrevelferd.
Var da voldsomt så krass du var da!!! Hvis du mener hun bryter dyrevelferds begrepet med den "fiskesuppa" som du kaller det, så er det også bra mange andre her inne på forumet som gjør det samme. Det er jo bra at hun spør om råd om det hun ikke er ekspert på, men med sånne svar vil man jo kvie seg med fo å spørre. Ser at hun i flere andre tråder ber om råd og vink og at planen er å etterhvert få flere kar med forskjellige miljø.
Det er dessverre ikke alle som har mulighet for å ha over 30 akvarier slik du har, men prøver å gjøre det beste ut av det man har.
Postet 27.09.08 kl 00:35
fogpro[QUOTE=Tom C][QUOTE=vero9ca].......... Ikke det at jeg ikke tar hensyn, men er rett og slett uerfaren!
Var da voldsomt så krass du var da!!! Hvis du mener hun bryter dyrevelferds begrepet med den "fiskesuppa" som du kaller det, så er det også bra mange andre her inne på forumet som gjør det samme. Det er jo bra at hun spør om råd om det hun ikke er ekspert på, men med sånne svar vil man jo kvie seg med fo å spørre. Ser at hun i flere andre tråder ber om råd og vink og at planen er å etterhvert få flere kar med forskjellige miljø.
Det er dessverre ikke alle som har mulighet for å ha over 30 akvarier slik du har, men prøver å gjøre det beste ut av det man har.
AMEN!
Postet 27.09.08 kl 00:51
Postet 27.09.08 kl 01:01
Endret: 27.09.08 kl 01:02
fogproSer at hun i flere andre tråder ber om råd og vink og at planen er å etterhvert få flere kar med forskjellige miljø. Det er dessverre ikke alle som har mulighet for å ha over 30 akvarier slik du har, men prøver å gjøre det beste ut av det man har.
Hvis man skal gjøre det beste ut av det man har, så er det i hvertfall IKKE å kjøpe enda flere fisk. Første bud i en slik fiskesuppe:
å IKKE sette inn enda flere forskjellige arter i samme suppa.
Det er du vel enig i?
Det hjelper lite å bable i vei om alle de akvariene man en vakker dag skal skaffe seg, for man må først og fremst ta vare på de fiskene man allerede har ansvaret for! For i mellomtiden lever "hummer og kanari" under mindre gode forhold. En stimfisk som ikke lever i stim, er ikke en lykkelig og trygg fisk.
Jeg tror kanskje at trådstarter gjør klokt i å legge alle fiskekjøpsplaner på is, inntil minst et eller to av de planlagte akvariene faktisk er i hus og er ferdig innkjørt, klare til å ta i mot fisk. Da kan man tenke på å sortere litt i fiskesuppa, skille ut de som best passer sammen mht vannverdier, miljø og temperament, og heller gi de fiskene man har optimale og GODE forhold.
For eksempel finnes det på listen et par messingbarber og 4 sebrafisk.... hva er egentlig det? Ingenting. De skulle vært 15-20 stk av hver art, da snakker vi om noe som begynner å ligne en stim.
Et alternativ er å selge alt som skulle vært stimer, men ikke er det, til noen som kan tilby dem artsfrender de kan leve sammen med. Så kan man heller fokusere på noen få arter, altså de artene man virkelig har sansen for og liker ekstra godt.
Postet 27.09.08 kl 01:06
Endret: 27.09.08 kl 01:11