Praktbotiaene mine eter ikkje.

Tar jo opp hele fiskeforumet med spørsmål om denne fisken fra meg, men er så bekymra for dei. dei er så flotte.

Når eg hiver ned i flakfor er alt oppspist før noen av dei 4 eg har gidder å vise seg engang... Når eg mater dei med malletabletter viser dei ingen interesse. Har laga en mix med erter reker og agurk som eg fraus å la nedi no, en av dei var borte å smakte littegran på den men ingen matlyst. For alle dei andre fiskene gjekk dette ned på høykant!

Eg har også en ildhale som ikkje spiser noke av det eg legger nedi til den men den vokser og trivest fint. Er Praktbotia samme typen? Som lever på smådyr og andre ting dei finn på bunnen? Har hørt dei skulle vere kanskje glupske fisker så synest dette er merkeleg.

Siden dei berre har vert i akvariet i 6 dager så tengte eg dette kunne vere en grunn? At dei er litt usikre enda?

Ps: Har ikkje prøvd med reker eller mygglarver enda, men skal kjøpe det når eg kommer over det. Langt til nermaste dyrebuttikk.

Bare dei ikkje sulter ihjel, det er det som bekymrer meg mest.
Kan være andre forhold enn selve maten, f.eks. temperatur, vannverdier, for lite skjulesteder, for lite akvarie etc. Holder ikke spesifikt denne fisken selv, men etter det jeg har hørt, er den ganske aktiv om natta når det gjelder matsøk. Den kan også terrorisere andre fisk i akvariet iløpet av nattens mulm og mørke...

Et tips for å være sikker på at de spiser, er kanskje å gi de noen snegler?
Havsnegler da eller? Dei er veldig små enda og har mange gjemmesteder så tviler på størrelse eller gjemmeplasser er problemet.
Ph på 7.5 og Gh'en er på 10-12 ca.
OK, tenkte mest på om du kunne ha noe nitritt i vannet.. Botiaen tar det meste av snegler så lenge de ikke er for store, iallfall ferskvannsnegler som pestsnegler som følger med planter du kjøper, små eplesnegler o.l.
Korleis finner eg ut om eg har nitritt i vatnet da?

Enklest i form av såkalte dråpe-tester, det får du kjøpt i de fleste nettbutikker og zoo-butikker. Tipper det går bra med dine botia, det er hardfør fisk. Prøv å slipp noen synke pellets/malle tabletter når lyset er slått av, vent i noen minuter og sett på lyset igjen, tipper du ser dem fråtse da...
Ja får håpe det ) takk for alle svar
Eller bruk lommelykt og spioner på dem etter at akvarielyset har vært slått av en stund Da får du se fisk som på dagtid alltid ligger i dekning eller ser sky og tilbaketrukne ut, plutselig valse rundt i hele akvariet

Botiaene er veldig glad i disse "pest-sneglene", dvs de små sneglene som kommer inn i folks akvarier som blindpassasjerer på planter man kjøper. Har du prøvd å gi dem noen slike, og sett om ikke appetitten forbedres da?
Kordan får eg tak i desse da? Å kordan ser dei ut?
De pleier å dukke opp av seg selv Men ellers kan du jo sette inn en annonse her på AF og spørre om noen vil sende til deg om du står for portoen.

Slik ser en type ut, se bilde.

Denne varianten på bildet kalles posthornsnegle, pga snegleskallets likhet med et gammeldags posthorn.
Det finnes en annen også, tror den kalles blæresnegle.

De går under fellesbetegnelsen pestsnegler, da de har en tendens til å spre seg som en pest i akvarier der man ikke har sneglespisende fisk. Og botiaer sluker jo snegler som livrett
De sneglene som er for store til at botiaen greier å knuse skallet med kjevene, slurper/suger de rett og slett ut av skallet Så et bilde fra en bruker her en gang, der en Praktbotia sugde i seg en svær eplesnegle, rett ut av skallet! )






Og her er et (dårlig) bilde
av en såkalt blæresnegle.
slapp av.
slapp av. jeg har ofte det problemet med det samme jeg kjøper nye praktbotia eller maller o.l. prøv å kast oppi noen av de sneglene som ofte følger med når du kjøper planter!!! å kjøp en pakke fòr-tabbeletter. eks. TetraMin tabimin, eller nutron staples. de andre fiskene vil nok ta maten først, men ettr en tid lærer botiaene seg å ete det. sånn er det alltid hos meg.har selv 4 nyinkjøpte praktbotiaer i karantene (for sikkerhets skjyld), som ikke spiser ordenentlig ennå. men nå begynner så smått en å spise, å begynner en, tar det ikke lang tid før alle spiser. men det er mer effektivt med tabellett fòr til botiaer enn vanlig flakfòr... håper det var til hjelp...
Der døde min andre.... Kjøpte 2 på en dyrbutikk og 3 på en annen så får håpe det bare var noe gale med dei 2 på den ene buttikken. Har mistet 2 av 5 no.
Men dei andre virker friske iallefall.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap