Praktbotia

Hvor gammel kan en Praktbotia bli?
Kjøpte en Praktbotia januar 1998, så nå er den da 8,5 år.
Ser ut som den er like fin og frisk enda.
Er det noen som vet hvor gammel den kan bli?.
Gammel Praktbotia
Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men de fleste
akvariefisker dør tidligere enn maks levetid i naturen rett og slett pga. overforing som bl.annet gir fettlever. Ved riktig stell er det likevel slik at mange arter lever lenger bl.annet fordi de ikke har noen fiender i akvariene våre. Jeg har arvet Pansermaller som var de eneste fiskene som overlevde at alt annet døde ut, men vet ikke helt hvor gamle de ble. Vet at maller kan bli gamle (Dette var to Brochis Splendens). Er nysjerrig på størrelsen på akvariet og antall praktbotia du har sammen. Har tre stykker selv som er en del år gamle etter hvert.
Praktbotia
Jeg kjøpte 3 stk i 1998 som jeg hadde i et 200 liters akvarium.
Mistet dem andre i løpet av 1 år. Siden da har den vært alene.
Etter 4 år ble den flyttet over i et 70 liters akvarium. Da hadde jeg kun 2 fisker igjen.(den andre tror jeg er en karplaks som er like gammel som Praktbotian).Husker att jeg var veldig usikker når jeg gjord dette.
Har jo lest att Praktbotian trenger ett stort akvarium + att det er en stimfisk. For 3 uker siden fikk jeg en lekasje i akvarie, så nå er lever den i et 47 liters hjørneakvarie. Jeg kommer til å kjøpe et 400-500 liters akvarium snart. Kommer helt sikkert til å kjøpe flere Praktbotia. Må si jeg er spent på hvordan den kommer til å reagerer på det. Har jo levd alene i ca. 6 år.
Som hovedfor har jeg brukt noe så enkelt som TetraMin i nesten alle år, + en del fluer som jeg fanger i vinduet om sommeren.Men ellers er jeg veldig forsiktig med å fore den. Kan ta pauser opp til 2-3 uker. Men som regel for den mat ca 4-5 ganger i uka.
Praktbotia kan godt leve i over 20 år
EN PRAKTBOTIA KAN BLI 50ÅR!!!!
det høres utrolig og unaturlig ut, vet det. men sjekk ut
www.clownloach.info/breeding.php
det står mye om praktbotiaen her!!! kan bli 50 år står det.
litt interesant for de evige opptimister som er villige til å prøve å avle på praktbotiaer også!!
opptimister som meg for eksempel!!
sjekk ut den sida!
50 år, det var mye det Fisken har i alle fall potensiale til å bli elgammel!
praktbotia
Takk takk. Da ser det ut som jeg kan glede meg over praktbotian i mange år til.(kanskje).
Lever den enda?
Håper du fortsatt er her.. Lever praktbotiaen enda? Min er drøye 8 år nå, og har hatt omtrent samme liv som din, med litt flytting, eneboerliv osv. Ikke optimalt, men han har aldri klaget, så lenge han har hatt litt å gjøre på og god plass til å gjemme seg når lyset er på. Jeg håper bare at han vil leve lenge enda, for han virker fortsatt like frisk og rask som for åtte år siden. (50 år våger jeg ikke å håpe på, da )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap