Botia og akvariestørrelse?

Siden jeg har 4 stk polkadotbotia i 180-literen min, ca 5 cm store, har jeg sjekket i fiskebasen på litt forskjellige botiaarter, og undrer meg litt over anbefalt minstemål på akvariet til de forskjellige artene:

Polkadotbotia:


Pakistanbotia:


Praktbotia:


Kan ikke så mye som disse fiskene, bortsett fra polkadot som jeg har selv, men er veldig nysgjerrig på hvorfor anbefalt minstemål på akvariet til polkadotbotia er 375 liter, mens minstemål for pakistanbotia er 100 liter, og for praktbotia 250 liter.

Maksstørrelse på fiskene er ca 15 cm på både pakistan- og polkadotbotia, mens for praktbotia er den 30 cm, så jeg lurer på hvorfor anbefalt akvariestørrelse varierer sånn?

Ellers synes jeg polkadotene er morsomme fisker proppet med personlighet! Kan vel ikke være noe galt i at mine går i en 180-liter en stund, til de vokser seg litt større, men er spent på om noen kan gi meg svar på hvorfor akkurat denne botiaarten skal ha såpass mye større akvarie enn de fleste andre?





Akkurat det lurer jeg også på!
Praktbotiaen blir jo dobbelt så stor som polka-dot botiaen,
og allikevel står det at den trenger mindre plass..........
Why??
Ja, det lurer jeg også på... Men jeg antar at det har med gemytt og territoriehevding? Når de leker så kan det jo hende de går helt bananas hvis de ikke har stor nok plass?
Jeg har gått i mange butikker og spurt etter dvergbotia. Kunne godt tekt meg å ha et artskar med disse, sånn at jeg kan bruke dem ved evt. snegleinvasjon...
Rart at mange butikker har botia som krever digre kar, men ikke til små kar... :S
Ja, siden det tydeligvis ikke er størrelsen det kommer an på, håper jeg noen kan fortelle meg litt mer spesifikt hva årsaken kan være?

...Så får jeg stillet nysgjerrigheten min, og har kanskje muligheten til å gi mine botiaer bedre forhold enn de har nå?

Dvergbotia har jeg kun sett i en butikk her i Bergen, det var på Aquazoo på Kilden senter. Tror de kostet 99 kr stk. De var flotte!
(Dette er en god stund siden, så jeg aner ikke om de har de inne nå...)

Flere som lurte på dette med botia her, ser jeg (ref. denne tråden

Er det noen her med erfaring med både pakistan- og polkadot botia? Er pakistanbotiaen like livlig? Mine polkadot'er går helt bananas under foring. Har et palettpar som er ganske hissige og territorielle under lek, men det virker som om de har gitt opp ovenfor polkadot'ene. Det hender t.o.m at jeg ser paletter og botia under samme blomsterpotte (huset til palettene). Kan det være at pakistanbotia (og praktbotia?) ikke har det samme "turbo-lynnet" og derfor trenger mindre plass?

Har tre polkadot i 125-L. Bør jeg kvitte meg med dem?
Sebrabotia kunne også vært mer vanlig i butikkene.... De er jo kjempefine! -Og krever bare 100 liter...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap