Praktbotia

Inaktiv bruker
hei jeg bare lurte på hvilken fisk som passer sammen med praktbotia??
jeg har 375 liter men kjøpte botia for å bli kvitt snegleproblemet men veit dere hvilken fisk som passer sammen med den?
Hvis du ser på Praktbotia i fiskebasen så ser du i kolonnen helt til venstre om hvilke andre fisker folk har sammen med de.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Selv har jeg:
-Ancistrus
-SAE
-Kardinaltetra
-Scalare

og det ser ut som det går veldig bra.
Inaktiv bruker
å takk.. det viste jeg ikke:S
Min erfaring er at praktbotia er en fredelig fisk. Riktignok kan den skremme andre, rolige fisk som gurami, på grunn av sin livlighet og bråe bevegelser, men den er ikke aggressiv.

Jeg har den sammen med ancistrus, blå gurami, siamesisk algeeter, svart fantomtetra, neontetra og guppy.

En av mine praktbotiaer vil gjerne ha det samme gjemmestedet som en av ancistrusene, og det har hendt at begge to har ligget inni den samme hulen samtidig. En gang hadde denne praktbotiaen fått et stygt sår ved øyet, og jeg regner med at den hadde fått det av piggene til ancistrusen, for det er temmelig trangt i hulen. Begge fiskeslagene har jo pigger som de kan felle ut. Heldigvis grodde såret fint i løpet av noen få dager.

Jeg så på profilen din, og synes du har fått til en fin innredning i akvariet ditt.
Særlig den store rota med alle rommene under, der kommer fiskene dine til å like å gjemme seg. Bare plantene vokser til blir det flott.
Inaktiv bruker
takk jeg har satt inn en god del skruvallisneria nå skal legge inn bilder senere i kveld
Inaktiv bruker
nå er det skruvallisneria i karet
Et lite spørsmål om praktbotiaer. Hvor mange bør man ha (i f.eks. et 100 liters)? Ser at de kan bli kranglete hvis det er for liten stim.
Du bør ikke ha Praktbotia i 100 l. De blir store, og bør være i gruppe på minimum 5. Det er mange som har færre og i for små kar, men dette er ikke å anbefale på noensomhelst vis.
Ja, har sitti å lest litt om den nå. Men går det greit med 5 stk i et 250 liters, eller bør jeg opp i 300 for at 5 stk virkelig skal trives? Altså jo større jo bedre selvfølgelig, men som minimum for god trivsel. Jeg tenker å ikke ha noe serlig av andre fisker der bortsett fra noen algespisere og kanskje et par andre små som holder seg mer i overflaten. Hehe har falt totalt for praktbotiaen og siden jeg ikke har kar nå pga flytting og sånt kan jeg jo få det som trengs (innenfor lommebokas grenser) når jeg flytter til mer egna sted igjen!
Freke
Ja, har sitti å lest litt om den nå. Men går det greit med 5 stk i et 250 liters, eller bør jeg opp i 300 for at 5 stk virkelig skal trives? Altså jo større jo bedre selvfølgelig, men som minimum for god trivsel. Jeg tenker å ikke ha noe serlig av andre fisker der bortsett fra noen algespisere og kanskje et par andre små som holder seg mer i overflaten. Hehe har falt totalt for praktbotiaen og siden jeg ikke har kar nå pga flytting og sånt kan jeg jo få det som trengs (innenfor lommebokas grenser) når jeg flytter til mer egna sted igjen!


Det går nok bra en god stund. PB er helt konge!! Selv har jeg et Botia-kar og jeg ler meg ihjel av denne arten. De "danser", "snakker" , "sover" og har konstant ADHD.Nettportalen loaches.com er helt suveren hvis du vil vite mer inngående om Botia. Men vær obs; de er ikke så enkle å introdusere i karet, men hvis de først overlever den første tiden, er det bare fryd og gammen
Karstørrelsen som står i profilen gjelder når fisken har nådd sin maksstørrelse som står i profilen. Små, unge fisker trives helt fint i mindre kar.

Jeg har f eks en ildhale i 90 liter. Profilen sier minimum 200 liter. Men ildhalen min er bare 5 cm lang, og på disse fiskene er det lett å se om de trives eller ikke, for de blir blasse i fargen hvis de mistrives. Min er knallsvart med knallrød hale, et tydelig tegn på at den ikke kunne hatt det bedre, og det i et kar som er mer enn 100 liter for lite ifølge profilen. (Han får seff større kar etter hvert)
Nå er profilen på Praktbotia litt feil. så vidt jeg kunne lese på
Så kan den bli 40 cm. Tror nok antal liter som kreves bør økes en del. Spesielt siden dette er en art som trenger en del plass for å trives.
Selv har jeg to stk i et 250 liter kar,, men det er bare midlertidig. De følgte med når jeg kjøpte det lille karet mitt.
Inaktiv bruker
fy søren praktbotiaene mine har konstant ADHD å de trives helt sinnsykt katten min har lagt merke til at de har kommet å han prøver å få tak i dem ved å slå på glasset når de svømemr forbi
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap