Praktbotia og ich parasitter (white spots)

Noen som har blitt kvitt parasitten fra Praktbotia? Alle andre fisker er symptomfrie etter lengre tids kur. Men Botiaene har fortsatt noen prikker her og der. Tør ikke øke dosene heller da Botiaenen er følsomme for kjemikaliene. noen tips?
Hva slags kur har du kjørt på de? Har lest at botia er ekstra utsatt for hvitprikk og derfor er det sikkert vanskeligere å bli kvitt den også. Det hender seg også at skallet fra cysten henger igjen selv om selve parasittene er døde. Problemet er at det kan være vanskelig å skille det ene fra det andre.

En løsning kan være å avslutte kuren, skifte vann og eventuelt filtrere over kull og så se om prikkene øker på igjen. Det naturlige ville da være å prøve med en annen kur. Nå har jeg ikke praktbotia selv og jeg vet ikke hva slags andre fisk du har, men en mulig løsning er i såfall varmekur. Litt ned på siden her finner du den beskrevet. Den innebærer ihvertfall ingen kjemikalier, men jeg vet ikke hvordan botia takler varmen.

Har selv brukt denne med hell da medisinene ikke tok hvitprikken på øksefiskene mine. Obs - viktig med korrekt termometer, bra varmekolbe og god sirkulasjon i vannet under varmekur.
Jeg har best erfaring med medisin på Praktbotia. Det er også den anbefalte fremgangsmåten på Loaches.com. Esha exit er normalt en effektiv medisin
Da hører du på Tender og ser bort fra varmekur. Han vet hva han snakker om når det gjelder botia
14 dagers varmekur tok knekken på dem.
fisken eller parasitten?
Uv mot hvitprikk?
På dyrebutikken sa de at et UV-filter ville garantere at hvitprikkene ikke dukker opp igjen. men det er litt forskjellige meninger om det på nettet. Noen som vet om dette stemmer?
Botiaene ser forresten ikke ut til å mislike varmen i det hele tatt.
I fiskebasen står det nå at Praktbotiaen liker 25-31grader C.. Skulle nå tro den tåler varmekuren godt da
Kjetil Eriksen
På dyrebutikken sa de at et UV-filter ville garantere at hvitprikkene ikke dukker opp igjen. men det er litt forskjellige meninger om det på nettet. Noen som vet om dette stemmer?


Er UV-filteret riktig mht antall liter akvarievann den kan ta, så stemmer det at UV-filter kan forhindre spredningen av hvitprikkparasitten.

Dette fordi hvitprikkparasitten har et stadie av sin livssyklus som frittsvømmende i vannet. Dette skjer rett etter at den er klekket fra bunnen, når den svømmer opp i vannmassene for å finne en vert (fisk) å slå seg ned på. Hvis man har UV-filtrering, vil UV-lyset drepe parasitten i dens frittsvømmende stadie slik at det ikke vil være noen levende igjen i vannet som kan slå seg ned på fiskene.

UV-filtere som er underdimensjonerte eller feil brukt, vil ikke kunne ta alle parasittene. For eksempel gis det på UV-filtere alltid en MAKS hastighet for vannet som passerer gjennom UV-strålen (eller antall liter vann pr time som kan passere er vel det vanligste som oppgis). Dette fordi UV-lyset kun klarer å drepe parasitter som går forbi lyset med lav nok hastighet. Passerer vannet for fort forbi lyset, blir ikke alle parasittene drept. Jeg tror dette er den mest vanlige feilen, at folk monterer UV-lyset på pumper som lar vannet suse forbi altfor fort. Jo saktere vannet passerer lyset, jo bedre. Da blir det skikkelig bestrålt, og parasittene dør.

Man kan også gjøre et akvarium fritt for parasitten ved å la det stå i drift uten fisk en periode. Uten vertsfisk å finne stopper syklusen opp og parasitten dør fort. Eggene (eller cystene) til hvitprikkparasitten kan imidlertid klekkes i ulikt tempo, noen klekker fort og noen bruker lenger tid. Derfor må man alltid legge på en del sikkerhetsdager før akvariet kan erklæres smittefritt igjen.
Man kan med fordel behandle fiskene i et nakent akvarium (BB tank) f.eks. med UV filter, og så flytte dem tilbake til akvariet etter at det er erklært smittefritt. Hyppig slamsuging av glassbunnen i det nakne karet vil fjerne cyster fra hvitprikkparasitten også (man kan ikke se dem med det blotte øyet).
Tror jeg har fått multiresistent hvitprikk, har vært 100% symptomfrie i over en uke med 32 grader. Skrudde tempen ned til 29 i går, i dag har jammen den ene av botiaene fått et par hvit prikker. Dette stemmer jo ikke, parasittene skal jo ikke ha noen mulighet til å overleve i den temperaturen.
Hvor har parasitten levd i mellomtiden? Når den ikke har vært på noen fisker?
Hvis Jeg kjøper et UV-filter som er riktig dimensjonert til det nye karet? Vil dette hindre at eventuelle parasitter kan komme over og forplante seg i det nye karet?
Botia er ekstremt utsatt for dette. Varmekuren er ikke ideell på Botia da det tar langt mere tid med varmekuren enn f.eks Esha Exit. Tempen blir da ytterligere en stressfaktor over lengre tid (selv om de tilsynelatende har svømt helt fint rundt). Det er ikke uten grunn at medisin anbefales blandt verdens fremste botia-eksperter på Loaches.com, og jeg har selv akkuratt samme erfaring med Praktbotia. Kjøp Esha Exit. Det er billig og lett å få tak i
Jeg skal kjøpe Esha i morgen. Har sjekket på loaches.com, meget bra side.
Skulle ha hørt på deg med en gang I mellomtiden tenkte jeg og prøve akvariesalt "Ektozon", står at det er 100% effektivt mot ich og andre parasitter. Tror du det er lurt å bruke?
Nei!! Er det en ting botia (i likhet med mange ferskvanns-fisk) ikke liker, så er det salt! Her er mitt forslag: slamsug karet daglig (for å bli kvitt mest mulig parasitter i stadie 1) helt frem til medisinen kommer i posten. Du trenger ikke halvere Esha-dosen (i motsetning til mange anbefalinger) og kjør på med medisinering. Hvis hvitprikken er skikkelig resistent kan det være nødvendig med 2 runder. Hvis Esha ikke funker... legg det ut her i denne tråden, så tar vi det derfra
Jeg har lest at ved tilfeller av resistente hvitprikkparasitter, så har ikke Esha Exit fungert alene. Men så har man brukt Esha 2000 OG Esha Exit samtidig, og dermed har saken vært biff
Da kjøper jeg begge deler for å være sikker. På "Ektozon" pakken påstås det at det ikke vil plage saltømfintelige fisker, og at et saltinnhold på bare en promille vil hindre hvitprikken å fullføre sin livsyklus. Hørtes jo litt for godt ut til å være sant. Venter på Eshaen.
Jeg hadde en skikkelig runde med hvitprikkhelvete for snart et år siden. Det var et mareritt! Jeg ble jo først anbefalt å ikke bruke medisin siden praktbotiane ikke har skjell. Men jeg hadde flere fisker i karet som ikke tålte varme noe særlig så da ble det esha kur som ble valget. Jeg brukte exit, det ble en skikkelig hestekur, siden det ikke gikk etter standardosering. Gjentakende kur og dosering økt og jeg ga medsinen i flere dager enn anbefalt. Kombinerte tilslutt med esha2000, og ingenting hjalp. Tiden gikk og eneste utvei ble for meg varmekur. Det tok ytterligere en måned da jeg måtte øke tempen flere ganger før prikkene sluttet å komme tilbake.

Det tok altså ca 2 mnd før jeg var kvitt prikkene, men hadde jeg droppet all medisineringen så kunne jeg gjort det på halve tida og prikkene hadde ikke fått satt seg så veldig. Kan jo si at jeg mistet noen fisk under varmekuren, men botiane tok denne meget bra. De var også de siste som mistet prikkene så jeg tror du bør forbederede deg på det samme. Vet ikke åssen jeg setter inn den gamle tråden min her, men om du går inn på profilen min så er den tråden jeg har startet som heter "Kan jeg kjøre varmekur?"

Jeg ønsker deg lykke til! Husker hvor frustrerende det var. Forbered deg på at dette vil ta tid, men kjører du varmekur så takler botaiaene det godt og du vil hvertfall være sykdomsfri om 3-4 uker.
Blås i pakningsvedlegget. Ikke tilsett saltet. Det er mitt personlige råd, ihvertfall

A9taL: Ja det er mange som har lykkes med varmekur på Botia. Men dette er ikke normalt så lurt. Trådstarter har prøvd kuren, og det har ikke vært vellykket. Det var det heller ikke hos meg. Det finnes ingen fasit ang fisk eller medisinering, men det er litt for mange Botia-entusiaster som ikke har lykkes med varmekuren, til at det er tilrådelig å prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap