Kuhlii-ål, sykdom og hvor store grupper?

Jeg kjøpte meg kuhliiål i dag. Har inntrykk av at det er lite sykdom blandt disse, men vet ikke om det er riktig. Er det mange som har hatt sykdom på disse og ev hvilke er det snakk om?

Jeg vet de liker seg i grupper, ser den svarte Kuhliiålen (Pangio pangia) skal være minst 3stk, gjelder det også Pangio kuhlii? Er disse veldig lik hverandre generelt eller er det mer enn utseende som skiller de?

Jeg tenker å fôre mine kuhliier med det jeg fôrer de andre fiskene med (frossen cycklops artemia røde og svarte myggis, flakfôr og tabletter i tillegg til noe levende. Er det noe som kuhliier normalt fåretrekker fremfor annet?

Mulig det er dumme spørsmål dette, men jeg liker å vite mest mulig om fiskene mine og fåretrekker å høre om erfaringer enn å svelge alt som står på forskjellige nettsteder
Sykdom kan jeg ikke hjelpe deg med, men kan jo nevne at døm skal ha fin rund sand. De spiser alt som de andre fiskene ikke har spist, så kresne i matveien er de ikke. De er stimfisk og trives best i en stim. for meg vil det si minst 10 stk

VT
Jeg har begge typene kuhlii i samme kar. De er litt ulike i kroppsform, men ellers er de særdeles like på alle måter og henger i lag hele tiden på tvers av farger og art. De ligger hele tiden i klynger, gjerne på det trangeste stedet de kan finne (bak bakgrunnen, graver seg ned under røtter ol.) og sjeldent alene, så det er nok populært med selskap med begge artene, ikke bare de sorte. Jeg har 8 stykker (5 stripete og 3 sorte), og kommer til å kjøpe meg flere så snart jeg har litt bedre råd, for de ser virkelig ut til å trives godt med selskap.

Fin og rund sand er et must, de siler sanden gjennom gjellene mens de leter etter mat og graver seg gjennom sanden. Mine spiser mer eller mindre alt så lenge det kommer ned på bunnen av karet og ligger noen lunde i ro, virker som de ser litt dårlig, de knoter mye for å finne maten selv når den ligger ved siden av dem, virker som de hovedsaklig lukter seg fram til den. De er litt skye så det tar fort et minutt før de kommer fram for å smake på, dumt om resten av fiskene har spist opp all maten før de kommer ut. De er mest aktive om natten, så i starten slapp jeg ned en tabelett hver kveld når jeg la meg, men nå er de blitt tryggere, så da kommer de fram og spiser samtidig som resten.
Mine får diverse varianter av malletabeletter, både rent grønt for (egentlig til ottoene) og andre som er en miks av forskjellig. De har slukt myggiser som bare det, og kokt gulrot eller brokkoli er super populært.

Sykdom... nei. Jeg har hatt litt mystisk frafall i resten av fiskene mine på tross av gode vannverdier og uten andre åpenlyse grunner (for en nybegynner), men ikke mistet en eneste kuhlii, så de er ihvertfall temmelig hardføre.
Sv khulii-ål
Jeg har aldri hatt sykdom på mine, men jeg har opplevd at de har dødd av sjokk/stress i forbindelse med at de måtte ut av akvariet når jeg skulle bytte sand. De trives best i flokk ja
Tusen takk for informasjonsrike svar! Jeg skal bruke biltemasand. Kanskje jeg burde kjøpe flere da. Tror ikke de har flere igjen på TAM hvor jeg kjøpte disse, men mulig de har andre steder. Da vet jeg at det ikke gjør noe om jeg har en "mix" av forskjellige kuhliier

Kan jeg spørre hvor mange du har, Grøten og hvor stort kar?

Levendefôr er kanskje ikke det smarteste å gi om de vil ha maten sin liggende i ro.
Regner med du bruker mikroorm til noen av fiskene dine og selv om det egentlig er umulig å se om kuhliene spiser slik smått fôr så mistenker jeg at de får i seg en del når ormene som ikke spises dør og faller på bunnen. I alle fall så er kuhliene ekstra ivrige med støvsuging etter at jeg har fôret med slikt. De spiser ellers det meste av mat som havner på bunnen.

Mine har aldri vært syke så dette virker som hardføre fisk. Mine har aldri vært spesielt sky heller, men det kommer kanskje av at de er mange (15 stk) og har masse plasser å gjemme seg.

Her er et foto som viser hvor lite sky de er
MarenB
Tusen takk for informasjonsrike svar!:) Jeg skal bruke biltemasand. Kanskje jeg burde kjøpe flere da. Tror ikke de har flere igjen på TAM hvor jeg kjøpte disse, men mulig de har andre steder. Da vet jeg at det ikke gjør noe om jeg har en "mix" av forskjellige kuhliier:) Kan jeg spørre hvor mange du har, Grøten og hvor stort kar? Levendefôr er kanskje ikke det smarteste å gi om de vil ha maten sin liggende i ro.


Skal være 25, akvariet er på 540 liter

VT
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap