Vil botia ha det bra sjølv om vi ikkje har sand i bunnen

Vi har ein del snelger som vi fram til no har bare plukket sjølv.. Men ser ut som det blir bare flere og flere av dei.
Akvarie er ikkje mer enn på 110 L og vi har ikkje fin sand i bunnen men ein type grus.
Er det noen av Botia som liker mer grus enn andre.
Det er helt klart best med sand og jeg personlig mener at man ikke bør skaffe seg fisk hvis man ikke har lagt forholdene til rette så godt det lar seg gjøre. Det er ingen hokus pokus å gå over til sand feks, så hvorfor tilby halveis..

Men det er jo andre faktorer som også spiller inn. Hva slags fisker du har fra før og type vann. I en 110L kan du jo ha de botiane som ikke blir så store, sjekk basen. Men har du plass til en gruppe, passer de sammen med fiskene du har fra før osv?

Jeg syns det er litt skummelt å skaffe seg fisk kun for at den skal gjøre nytte for seg. Skaffer man seg fisk bør det være for at man har lyst på akkurat den fisken.

Men klart, finner du en botia du syns er fin og den passer inn er ikke noe problem

Er disse sneglene så plagsomme da??
Hei.
Vi har molly og platy fra før av i det akvariet som det er snegler i. Pluss ein Skjeggus som er ein slik Antracistus variant.Og ein stim av Sebrafisk. Ikkje viste vi når vi først gjekk i gang att Skjeggus også helst skulle ha sand.
Dei er ikkje store dei sneglene som er der no, men det er mange av dei. Om dei ikkje gjer noe skade så er det med andre ord best ikkje sette oppi botia da. Har sett i basen ein stund og i sa fall så syns vi begge den Pakistan biotia var fin. Den vart ikkje så stor heller.
No har vi ett akvarie som står å gjer seg klar til nye fisker. Der fulgte det med ein rimelig stor snegle i ei av kokoskulene vi kjøpte. Den er mye større en dei små som er i det andre. Der har vi valgt bruke biltema sand som bunn..
Veldig lurt at det nye karet innredes med sand, da trives alle fisk. Penere blir det også

Og hvis sneglene ikke gjør noen skade i karet ditt ser jeg ikke noe poeng i å utrydde dem. Snegler spiser alger og matrester, jeg ser på dem som nyttedyr. Forer du fiskene dine for mye og det blir liggende igjen for mye matrester, kan sneglene øke enormt og bli en plage.

Veldig greit signal på at man overforer hvis sneglene blir for mange
Vi har vel gjort som så mange andre og stole på dei i dyrebutikken. Føler det att vi har brukt hele perioden etter att vi fant dette forumet til å rydde opp. Feil fisker, nitritt, hvite prikker, strømstans og yngel.. Alt på ein gang.. Godt det ikkje bare er det negative som toppper listen..
Men vi gir ikkje opp.. Derfor står no nytt kar i gang. Begge har falt pladask for kulliene så no prøver vi legge til rette for dei i det nye
Et meget godt valg av fisk. Pangio kuhlii er kjempesjarmerende, jeg har 15 stk

Så da må jeg nesten spamme tråden din med noen videosnutter av mine!

<embed src="http://www.youtube.com/v/ekijKEZV6Nc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/D9310Az0ziQ?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/BN5q-nQswlA?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Vart i alle fall enda meir sikker på att slike vil vi også ha i det nye..
Bør dei være så mange som 15 i lag for å ha det fint..
Vi såg likosm for oss att vi kunne ta over i det nye etterkvart som det kom yngel fra molly og platy. I alle fall litt for det ville vore stas for jenta vår.
Og så vil vi gjerne ha over den stimen med Sebrafisk på sikt.
Går dei overens med kulli.. så må vil vel også ha ein ny Skjeggus
Sånn såg det ut rett etter att vi tok i vann.. Bør ha flere skjuleplasser om eg tolker ditt akvarie for dei rett..
Dette blir pent når det gror seg til

For å få trygge kuhlii som er mye framme er det lurt med masse gjemmesteder ja. I naturen lever disse under løvfellende trær så å tilby dem en neve blader er noe de virkelig setter pris på. Jeg bruker eike, cattapa og bananblader. Kuhli liker seg flere sammen så kjøp så mange du har råd til mener jeg

Kuhlii liker litt bløtt vann. Du har jo også levendefødere og de liker hardt vann.. Danio (sebrafisk) liker også å gå i bløtt vann. Hadde jeg vært deg hadde jeg latt levendeføderne gå i det ene karet og laget et bløtvannskar av det andre, der kuhliiene skal gå.

Har du lest denne? Det er min bibel
Ivar Naustheller
så må vil vel også ha ein ny Skjeggus


Forresten hva er en skjeggus??
Ein ung herremann av ein eller annen Antristus variant. Klare aldri hverken si eller skrive det ordet rett og så har den jo stilig bart så derfor navnet .

Hm.. der har vi nok ein gang gått i ei felle å stole på ein med akvarie som sa att om vi la oss på ein pg på rundt 7 og ein gh på 8 så kom det til gå fint..

Sannheten er att eg liker ikkje det ene 110 L vi har. Det er høg type i forhold til den siste som tar det att på lengde. Mulig fiskene har det greit i begge to og att det bare er vi som føler det slik.

Den artikkelen skal leses
Ivar Naustheller
Ein ung herremann av ein eller annen Antristus variant. Klare aldri hverken si eller skrive det ordet rett og så har den jo stilig bart så derfor navnet .:)
Ancistrus Den passer også i et bløtvannskar


Ivar Naustheller
Hm.. der har vi nok ein gang gått i ei felle å stole på ein med akvarie som sa att om vi la oss på ein pg på rundt 7 og ein gh på 8 så kom det til gå fint..

Joda det "kan gå fint", men er man ute etter at fiskene skal trives optimalt, farge skikkelig ut og leve lenge uten mange sykdommer, bør man etterligne vannmiljøet de lever i naturen så godt som mulig.

Ivar Naustheller
Sannheten er att eg liker ikkje det ene 110 L vi har. Det er høg type i forhold til den siste som tar det att på lengde. Mulig fiskene har det greit i begge to og att det bare er vi som føler det slik.

Bruk det høye karet til levendeføderne og det lange til kuhliiene. Stort bunnareal er viktigst for bunnfisk.
Tusen takk for hjelp..

Artikkelen burde vært levert ut til alle dyrebutikker som selger fisk.. Sammen med mye annen info her inne

Har heldigvis noen uker på oss før vi kan sette fisk i men att det blir Kuhlii det er sikkert for dei var skikkelig fine.

Får prøve gi vekk av det som måtte komme av yngel som lever opp så ikkje det blir fult i det gamle akvariet så ikkje vi blander dei sammen.. Vil jo dei skal ha det bra alle sammen)
Inaktiv bruker
Kuhli
Hei, jeg ser at dere har kuhliål og er bare nysgjerrig, siden jeg selv hatt 6 av dem, og måtte selge de fordi de hele tiden gjemte seg inne i og bak filterpumpa.

Jeg hadde dem i et Juwel akvarium med innebygget pumpe og der er det litt for enkelt å komme seg inn i pumpa samt gjemme seg mellom akvarieglass og pumpe. Har også lest at de er flinke til å komme seg ut av akvariet, men jeg hadde dem i et annet akvarium senere, med et toppglass som ikke dekket helt, og det gikk merkelig nok greit.

Vel, uansett, mine kuhliiåler var såpass sky at de var jo så og si aldri fremme på dagtid. Enda jeg hadde laget massevis av gjemmesteder og hadde mye planter i akvariet. Så, jeg syntes liksom det ble litt vel kjedelig å ha dem ;.)
Ivar, det er veldig mange "Botia" (= smerlinger) som aldri ser et sandkorn, da de lever i veldig sterk strøm.

Generelle substratråd er ikke mulig å gi.
Inaktiv bruker
Det med bunnsubstrat er noe jeg også ofte tenker på. Jeg vil ha sand men har knust fin grus i akvariet, noe jeg trodde var sand da jeg kjøpte det, det så så fint ut i butikken når det var innpakket. Men, jeg har veldig mye annet på bunnen som fiskene roter i etter mat; javamose og algekuler og diverse planter. Men, jeg vurderer om jeg skal bytte eller ej. Jeg hadde b.l.a kuhliiål med fine barter og de mistet ikke bartene selv om de gikk i det karret i 6 mnd.

Men, det blir nok til at jeg skifter til sand en dag, jeg har nemlig en fiskerase til som muligens helst skulle hatt sand, nemlig Yunnanilus cruciatus.
Ja det er sikkert ganske generellt rundt omkring det med kva bunn og alt sånt..

Men vi valgte å droppe botia etter å sett kor oppskrapa dei var i butikken der det ikkje var noe mjukt å grave i..

Vi har ikkje fått dei enda , men vi kjem til å kjøpe 20 kullier til det nye akvariet som vi har valgt sand bunn i. Håpe att om vi klare legge forholda tilrette så vil vi få sjå mykje til dei.

Åpnet opp å såg på dei andre du hadde også.. Fine dei og.. Aldri sett slike før..
Jeg var på butikken i går og spurte der om mine kulhier ville komme mer frem dersom jeg kjøpte flere.
Svaret jeg fikk var: Nei! Dem gjemmer uansett hvor mange dem er.

Mine gjemmer seg hele tiden.
Dem kommer knapt nok frem når det er fôring på gang.

Det kan jo hende at du er mer heldig en meg da, får håpe på det.

Ja vi får håpe på det.

Vi er såpass hektet att vi ikkje kan la være prøve
Så kjekt og høre/lese at dere ikke gir dere uansett.

Så klart det er bare og prøve.
Det kan jo være at det er mine som er mega sky.

Og det var vel derfor dem på butikken sa at det ikke ville hjelpe.

Lykketil videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap