Parasitt? - død botia

For noen dager siden merket jeg at guppyhunnen min var avmagret og blek, men etter hvert ble den bedre, så jeg tenkte ikke mer på det.
I dag møtte jeg en likblek prakt botia som var blitt voldsomt avmagret. Når den lå på bakken tiltet den på siden og pustet tungt. Den døde like etterpå.

Jeg har en anelse at akvariet har blitt infisert av parasitter og frykter for fremtiden til resten av gjengen. Det skjedde like etter vi kjøpte en malle, så jeg mistenker at den har brakt med seg onskapen selv i mitt flotte akvarie.

Hva skal jeg gjøre for at det samme ikke skjer med resten av fiskene?

Setter pris på hjelpen!
søk på skinny disease er ganske vanelig blant botiaer jeg får de ikke til i mitt kar alle bare dør... men resten av gjengen trives .....
Inaktiv bruker
Høres ikke ut som "skinny disease" det du har. Det er Praktbotia som kan ha denne bakterien i seg og den smitter ikke til andre fisker. Her virker det jo som om din Guppy først ble syk og så smittet Praktbotiaen.

Det er nok kanskje den nye mallen din som bragte med seg noe. Ofte kan sykdom utløses ved stress, og mange fisker kan ha sykdom latent men ikke utvikle det før de blir stresset ved feks flytting. Noen sykdommer kan det ta lang tid før de slår ut også, så det kan jo ha vært noe fra før av som slo ut akkurat nå.

Jeg ville ha medisinert hele karret med Esha exit og Esha 2000 (samtidig) i 7 dager så fort som mulig.

Vannelement
Høres ikke ut som "skinny disease" det du har. Det er Praktbotia som kan ha denne bakterien i seg og den smitter ikke til andre fisker. Her virker det jo som om din Guppy først ble syk og så smittet Praktbotiaen.

Til trådstarter.
Jeg vil bare legge til at "skinny disease" ikke er en bakterie, men en TILSTAND som kan være forårsaket av av innvendige parasitter. Du finner mye om skinny disease ved å søke på nettet om dette.

Siden du ikke vet hva som feilte botiaen din, ville jeg vært forsiktig med å medisinere akvariet i blinde, og heller observert fiskene dine nøye, kontrollert vannverdier, og ellers skiftet vann dersom årsaken kan ligge der.

Du sier at botiaen din var avmagret. Det blir den ikke i løpet av noen få dager, så den må ha vært syk lenge. Innvendige parasitter drepes forresten ikke med ESHA-medisiner. ESHA exit brukes til utvendige parasitter som feks hvitprikk og ESHA 2000 brukes mot sopp og bakterieinfeksjoner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap