Praktbotia i malawikar?

hei, har 2stk Praktbotia'er i 405L til mamma og pappa(som må passe dem fordi de er for store for 75L min, da de er 7cm+- øyemål)

men ja, har kjøpt meg en 250L som skal settes opp så snart vi får det ihus.
og dette skal da bli malawi kar.(blir litt usikker på hva ph'en faller på da jeg skal få tak i kalkstein. men ph'en ligger på 7.5 nå da.
å ser at praktbotia'n kan ha 8 i ph, så spørsmålet er om praktbotia'ene kan overleve og få et fint liv i malawi karet???
guramijenta
.....å ser at praktbotia'n kan ha 8 i ph, så spørsmålet er om praktbotia'ene kan overleve og få et fint liv i malawi karet???


Svaret på spørsmålet er nei.

Det at det står i basen at praktbotia kan ha pH 8, betyr ikke at det er det den helst skal ha.

Praktbotiaen lever i hurtigstrømmende elver i Asia hvor vannet er bløtt og noenlunde surt.

Malawisjøen har helt annerledes vannverdier, hardt vann og høy pH.

Malawiciclidene er meget agressive, særlig når de leker og burde derfor ikke holdes med annen type fisk.

Du kan lese mer om dette på denne siden:

loaches.com/articles/why-loaches-should-not-be-kept-with-malawi-ciclids

håper du får nytte av dette, artikkelen er lang, men vel verdt å lese.
Tove H
[QUOTE=guramijenta].....å ser at praktbotia'n kan ha 8 i ph, så spørsmålet er om praktbotia'ene kan overleve og få et fint liv i malawi karet???


Svaret på spørsmålet er nei.

Det at det står i basen at praktbotia kan ha pH 8, betyr ikke at det er det den helst skal ha.

Praktbotiaen lever i hurtigstrømmende elver i Asia hvor vannet er bløtt og noenlunde surt.

Malawisjøen har helt annerledes vannverdier, hardt vann og høy pH.

Malawiciclidene er meget agressive, særlig når de leker og burde derfor ikke holdes med annen type fisk.

Du kan lese mer om dette på denne siden:

loaches.com/articles/why-loaches-should-not-be-kept-with-malawi-ciclids

håper du får nytte av dette, artikkelen er lang, men vel verdt å lese.

ok, takk for svar men jeg snakket med en som har drevet med malawi i mange år og har hatt lek i karene sine MANGE ganger. og han sier at han har hatt praktbotia i malawi kar flere ganger og det har aldri vært noe problem. men jeg får ta å putte de i malawi karet, men ser jeg de ikke trives så flytter de over til 405L selskapskaret.
guramijenta
ok, takk for svar men jeg snakket med en som har drevet med malawi i mange år og har hatt lek i karene sine MANGE ganger. og han sier at han har hatt praktbotia i malawi kar flere ganger og det har aldri vært noe problem. men jeg får ta å putte de i malawi karet, men ser jeg de ikke trives så flytter de over til 405L selskapskaret.


Hvorfor skal du absolutt putte dem oppi Malawi-karet for å se om dem trives, når dem definitivt passer mye bedre i dette selskapskaret, og vil trives bedre der?

Om en fisk trives eller ikke, trenger ikke å vises på kort sikt. Mest sannsynlig vil man forkorte levetiden og redusere imunforsvaret til de enkelte fiskene, når man har dem i vannverdier som ikke er optimale.

Du flytter fiskene fra selskapskaret og over til malawi-karet, og lar dem gå der i noen uker/mnd. Så finner du ut at du skal sette dem tilbake igjen, men så blir dem syk og dør etter ei lita stund uten at du skjønner hva hvorfor....dem gikk jo tross alt i et selskapskar med optimale vannverdier!
Da kan det være en bivirkning av at dem faktisk har gått en periode i et kar med vannverdier som er forholdsvis langt utenfor et optimale.

Jeg også har sett personer som har hatt praktbotia sammen med Malawi og høy pH, eller har hatt Malawier oppi selskapskar med lav pH, og jeg har kommentert dette hver gang. To fisketyper fra to forskjellige deler av verden med to forskjellige vannforhold. Skal man legge forholdene til en middelvei for begge artene, vil ingen av dem ha det optimalt.

Rådet til Tove H er et godt råd og det beste for både praktbotiaene og Malawiene, men du har tydeligvis bestemt deg før du spurte, så da er det litt unødvendig å spørre.
Det er ikke "forbudt" å ha praktbotia i malawikar. Og det finnes nok mange som har det og "det går bra".

Anbefaler deg å følge rådene fra ToveH og iTetra, samt å lese artikkelen "Akvarium for fiskenes skyld" som ligger under akvarieskolen :o)
Inaktiv bruker
guramijenta
ok, takk for svar men jeg snakket med en som har drevet med malawi i mange år og har hatt lek i karene sine MANGE ganger. og han sier at han har hatt praktbotia i malawi kar flere ganger og det har aldri vært noe problem. men jeg får ta å putte de i malawi karet, men ser jeg de ikke trives så flytter de over til 405L selskapskaret.

Det er mange som putter kattunger i flakker så de får "Artig" fasong, betyr ikke at det er greit av den grund. Men så klart nå kan jo ikke katter i flaske å en fisk i feil vann sammen lignes på den måten, men ja, jeg håper at du skjønner hva jeg mener.
Det er mange som gjør mye rart men det betyr ikke at andre trenger og gjøre det samme.

Som StineMari sier: Les artikkelen "Akvarium for Fiskens skyld"
hei jeg har hatt prakt botia med malawiene mine før. Det kommer veldig and på vilken malawi du skal ha. alle er ikke like agressive. vis du lar dem gå med golden (Labidochromis Caeruleus) eller Aulonocara artene. siden du skal ha de i en 250 liter er golden, det beste valget, finn fisk som ikke er veldig revidanende og kan gå i kar på din str. 1 hann og 2 huner. kan også ha et par av aulonocara sammen med disse, men husk at de vokser å blir større, du trenger kanskje større kar ettervært. Men jeg anbefaller det å ha de vær for seg.
Hei igjen.
Jeg ser du har fått mange svar, men likevel velger å gjøre som du først hadde tenkt, å putte botiaene i malawikaret.

En ting er å blande fisk som ikke passer sammen av uvitenhet.
Noe helt annet er å gjøre det for å eksperimentere på tross av kunnskap.

Jeg har lest litt i de trådene du har hatt her fra før, og ser at du EGENTLIG er interessert i å holde fisk som passer sammen, og du har jo også fått mange fornuftige råd tidligere. Nå gjelder det bare å samle all denne kunnskapen man her har gravd fram til deg, og så må du bestemme deg for ENTEN det ene ELLER det andre, og ikke blande hummer og kanari.

Jeg ser at du ikke er mer enn 13 år, men det ser også ut som du har interesserte foreldre som hjelper deg. Dersom du synes det er vanskelig å lese artikkelen om botia på loaches.com, kan du jo sikkert få foreldrene dine til å hjelpe deg. Du kan sikkert mye engelsk selv også forresten, mer enn jeg kunne i din alder.
Det er en veldig fin artikkel, og forklarer mye om de naturlige leveforholdene for både botia og malawi.

Jeg synes du skal gjøre alvor av å selge eller gi bort botiaene dine dersom du ikke kan gi dem optimale forhold. Inntil videre er jeg sikker på at de har det bedre i det akvariet du har dem i nå, enn å sette dem i feil vannverdier, og deretter tlbake igjen når du ser at de ikke trives. Det er slik at om botia ikke trives, vil den ligge i skjul det meste av tiden og du får lite glede av den.

Om du klarer å skaffe ALLE fiskene du holder gode forhold å leve under, får du en mye bedre opplevelse av det å holde fisk.

Lykke til med akvariet. Du har gode muligheter til å lykkes hvis du gjør de rette valgene både for deg selv og fiskene du skal holde.


Tove H
Hei igjen. Jeg ser du har fått mange svar, men likevel velger å gjøre som du først hadde tenkt, å putte botiaene i malawikaret. En ting er å blande fisk som ikke passer sammen av uvitenhet. Noe helt annet er å gjøre det for å eksperimentere på tross av kunnskap. Jeg har lest litt i de trådene du har hatt her fra før, og ser at du EGENTLIG er interessert i å holde fisk som passer sammen, og du har jo også fått mange fornuftige råd tidligere. Nå gjelder det bare å samle all denne kunnskapen man her har gravd fram til deg, og så må du bestemme deg for ENTEN det ene ELLER det andre, og ikke blande hummer og kanari. Jeg ser at du ikke er mer enn 13 år, men det ser også ut som du har interesserte foreldre som hjelper deg. Dersom du synes det er vanskelig å lese artikkelen om botia på loaches.com, kan du jo sikkert få foreldrene dine til å hjelpe deg. Du kan sikkert mye engelsk selv også forresten, mer enn jeg kunne i din alder. Det er en veldig fin artikkel, og forklarer mye om de naturlige leveforholdene for både botia og malawi. Jeg synes du skal gjøre alvor av å selge eller gi bort botiaene dine dersom du ikke kan gi dem optimale forhold. Inntil videre er jeg sikker på at de har det bedre i det akvariet du har dem i nå, enn å sette dem i feil vannverdier, og deretter tlbake igjen når du ser at de ikke trives. Det er slik at om botia ikke trives, vil den ligge i skjul det meste av tiden og du får lite glede av den. Om du klarer å skaffe ALLE fiskene du holder gode forhold å leve under, får du en mye bedre opplevelse av det å holde fisk. Lykke til med akvariet. Du har gode muligheter til å lykkes hvis du gjør de rette valgene både for deg selv og fiskene du skal holde.


takk for svar allesammen
eneste grunnden for at jeg vil flytte disse praktbotia'ene til malawi karet at de ikke trives i selskaps karet de er i nå.
før var de alltid frem og de var det fineste synet i akvariet, men etter at PAPPA kjøpte en papegøyeciklide i uvitenhet av at dette ikke er en natturlig art og blir fremmavlet og "sprøytet"! og den er ganske agresiv not botiaene mine
så ser di så å si bare 0.09 prosent av dagen....
og når jeg først ser de er de så vidt frem og spiser på tablettene eller squash/agurken før papegøya fyker etter de igjen. de har også veldig lite farge (grå neste hvit noen ganger). så må nok desverre flytte de til malawi karet (etter tipsene hær er nok dette det jeg har minst lyst til) eller selge


hadde Synodontis petricola (Gjøkmalle) vært en idee da?
eneste som er er at denne komer fra tanganyika sjøen ikke malawi sjøen
Hei igjen!
Det er ikke alltid så lett å få til ting som man vil, nei. Det var synd at det gikk en papegøyeciclide i det akvariet der botiaene dine nå oppholder seg. Der har du enda et eksempel på dårlig samboerskap, og du ser resultatet. Jeg har ikke flere råd å gi deg, så det er opp til deg hva du gjør. Du kan ikke akkurat forlange at faren din kvitter seg med papegøyen heller, men du kan jo prøve med litt mild overtalelse. Jeg vet ikke hvor gode evner du har i den øvelsen.

Den gjøkmallen vet jeg ikke mer om enn det som står i basen her.
Tove H
Hei igjen! Det er ikke alltid så lett å få til ting som man vil, nei. Det var synd at det gikk en papegøyeciclide i det akvariet der botiaene dine nå oppholder seg. Der har du enda et eksempel på dårlig samboerskap, og du ser resultatet. Jeg har ikke flere råd å gi deg, så det er opp til deg hva du gjør. Du kan ikke akkurat forlange at faren din kvitter seg med papegøyen heller, men du kan jo prøve med litt mild overtalelse. Jeg vet ikke hvor gode evner du har i den øvelsen. :) Den gjøkmallen vet jeg ikke mer om enn det som står i basen her.


ja takk for alt av tips
blir nok vanskeli og overtale pappa ja, da han selv synes dette er den fineste fisken i akvariet fordi den "ser" ut av akvariet ikke bare svømmer rundt og rundt;(...
stakkars papegøyeciklide men denne er rød og disse skal da ikke være "sprøytet" som jeg skrev feil opperts på siden
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap