Praktbotia i et lite kar?

Kan man han praktbotia i et lite kar (60 l) for så å flytte de over i et større kar når de har vokst litt, eller må de ha stor plass helt fra de er små?
Søsteren min har to praktbotia i en 54L. De er rundt 10cm, og har det ikke noe bra. De gjemmer seg hele tiden og svømmer ikke rundt i det hele tatt. Hun nekter dessverre å gi de bort..
Inaktiv bruker
Trist når folk insisterer på at fiskene sine har det bra. Jeg hørte en gang om en mann som hadde en OSCAR i en BOLLE, han sa at den 'levde'.
Og så er det folk som har piraya også i bolle, ren dyremisshandling.
Praktbotia blir veldig fort 10 cm, så det er ikke lenge du kan ha dem i et så lite akvarium som 60 L. Alle akvarier under 500L er for små til praktbotia siden de er stimfisk. 500L er heller ikke noe stort akvarium til denne fiskearten.
Inaktiv bruker
Da jeg begynte med akvariehobbyen var det desverre med en bolle...
Fisken var en Shubunkin gullfisk, som var ca 5-6 cm lang i bollen, da jeg kjøpte et 60 liters kar så vokste den med en gang og ble 10 cm, så kjøpte jeg en 115-liter og ble 17 cm lang. Nå har jeg solgt den til en fyr som skulle ha den i en 2000 liters dam håper den lever lykkelig der, (den var 3 år da jeg solgte den)

Konklusjon: Fisker vokser ikke mer enn de har plass til, men innvollene vokser fortsatt, Praktbotia kan bli 40 cm, større en en gullfisk.
Hvis de er yngler kan du jo ha dem der til de blir litt større, men så bør du ha et større kar ellers stopper de å vokse.
Så min ide om å flytte de over i et større kar, når de "vokser ut" av det lille vil ikke fungere, siden de vil stoppe å vokse i et lite kar? Synd, utrolig fine fisker.
Inaktiv bruker
Jeg har egentlig aldri hatt praktbotia, men når jeg hadde gullfisk var den 2.5 år i bolle før den fikk et større kar, da vokste den med en gang.
Men når er jo 60 liter større enn en bolle.
Jeg ville ikke hatt dem der lengre enn i noen måneder.
Praktbotia er en meget aktiv fisk, og trenger stor plass også som liten. Det er å begynne i feil ende å skaffe større akvarium etterhvert som fisken vokser fra det gamle, slik som man gjør med sko til barneføtter.

Hvis man ønsker seg fisk som blir store, er det eneste fornuftige å skaffe seg stort nok akvarium med en gang, slik at fiskene får optimale forhold fra start.
Tove H
Praktbotia er en meget aktiv fisk, og trenger stor plass også som liten. Det er å begynne i feil ende å skaffe større akvarium etterhvert som fisken vokser fra det gamle, slik som man gjør med sko til barneføtter. Hvis man ønsker seg fisk som blir store, er det eneste fornuftige å skaffe seg stort nok akvarium med en gang, slik at fiskene får optimale forhold fra start.


Det var jo i grunn en grei oppsummering av spørsmålet mitt.
Syns det er flott at du spør om råd om fisk og størrelse, og at du tenker på fiskens beste og retter deg etter de råd du får :o) Jeg blir så glad hver gang noen gjør det, for alt for mange hører på den ene som sier "jeg hadde ditt i datt, og det gikk BRA", fordi de har så veldig lyst på en fisk som de ikke har nok plass til.

Botiaer er fantastisk morsomme fisker, men da trenger de god plass og flere venner for å virkelig komme til sin rett.

Det finnes jo andre typer botia som ikke trenger like stor plass som praktbotia, men alle trenger de mer enn 60 liter. Jeg har hatt praktbotia, pakistanbotia og botia striata, flotte morsomme fisker alle sammen.

Hvis du har lyst å ha botia, så er det jo mulig å bytte ut 60 litern med et noe større kar på sikt ;o)
Tror nok jeg må det. Kunne godt tenkt meg Scalare og Discus også. Vi hadde Discus på dyrebutikken der jeg jobber, og den var bare råkul! Men slik vi bor nå har jeg ikke så store plassen, så da blir det bare det lille karet nå i starten, så får vi se hva vi får til etterhvert.
Praktbotia er som regel veldig små når de selges i dyrebutikkene, og ofte dør de når de flyttes til et nytt akvarium, pga stress og pga "skinny disease" som er en sykdom Praktbotia kan ha, men som ikke smitter andre. Den utvikler seg altså dersom fisken utsettes for stress. Jeg har vært heldig og ikke opplevet det med noen av mine. Praktbotia får også veldig lett hvitprikk, pga stress, men det er som regel de yngste og minste som er mest utsatt for det. Det er viktig at akvariet er veldig godt innkjørt før man kjøper Praktbotia. dvs at man har hatt det gående i minst 8 uker.

Praktbotia vokser raskt og hvis du kjøper dem som 3-4 cm vil de ha nådd ca 8-10 cm innen et år. Men, deretter vokser de veeeeldig sakte. Når de er 10 cm trenger de ca 180 Liter etter min mening. Når de er over 15 cm bør de ha fra 350 Liter og oppover. Men, om de trives og blir tamme kommer jo an på innredningen og belysning osv.

De liker spesielt godt blått & dempet lys i lysrørene. De er nattaktive, så de er av naturen sky på dagtid/ lys. De minste er mye mer fremme enn del eldre/større som jo gjerne ligger og sover godt gjemt i krukka si på dagtid (de jeg har foretrekker hver sin krukke, men jeg har lest at andre foretrekker å ligge sammen i en krukke) De liker mange gjemmesteder, helst i form av mangroverøtter, som man kan legge over hverandre så de har følelsen av å være litt beskyttet under. Da kommer de lettere frem på dagtid/i lys også, siden de hele tiden har tryggheten med å kunne svømme under noe, og føle seg beskyttet.

En siste ting jeg vil si om Praktbotia er at de ikke passer særlig godt å ha sammen med så mange andre fiskeraser. Småfisk vil de spise/drepe og andre raser som feks maller vil de bite etter av ren nysgjerrighet "hva ER det der for noe!?"
De vil også kunne skade andre, mindre fisk under foring da de er veldig frempå og aggressive mens de spiser. (spesielt om du forer med synkefor, men det går bedre når man forer med feks hvite mygglarver for da spres foret over hele akvariet, så da trenger de ikke slåss om maten.) Det virker som om de elsker å slåss om maten da, men sånn er det jo for de fleste fiskeraser: å hevde territorium og slåss om maten er jo fiskenens naturlige instinkt. Som små leker de det ut, for å øve seg til de blir voksne. Og som regel er det jo slik at den største fisken er den som automatisk er sjef/dominerer i et akvarium. De lager høye klikkelyder når de slåss og når de spiser. Iblant kan det høres ut som om hele akvariet sprekker!

Dessuten så skal Praktbotia ha veldig sterk vannstrøm, så man må ha en egen sirkulasjonspumpe til det, i tillegg til et godt utvendig filter. De blir mindre sky og mer lekne desto sterkere vannstrøm de har i vannet. De jeg har elsker å stå i vannstrømmen fra sirkulasjonspumpa. De står og flagrer i motstrømmen!

I fangenskap blir rasen som regel ca 20 cm og ca 20 år gammel, men i sitt naturlige miljø blir den gjerne det dobbelte.

Siden du samtidig nevner Scalare så vil jeg si at det er en rase som ikke går godt sammen med andre fiskeraser. De bør absolutt gå i artskarr. Selv som veldig unge/små vil de angripe andre fisk ganske heftig. De er absolutt mye mer aggressive enn man forventer. Jeg har hatt flere ulike aggressive raser av ciklider tidligere, men de var jo ingenting i forhold til Scalare. Scalare kan se "søte" ut, men de er ulver i fåreklær Scalare skal ha rolig vann, uten særlig bevegelse i vannet, så da bør de uansett ikke puttes i samme akvarium som fisk som trenger sterk vannstrøm.

Jeg vil råde deg til å tenke artskarr og satse på EN fiskerase pr akvarium, det er absolutt det enkleste for deg, og det beste for fiskene.






Et veldig interessant svar, Erlend! Takk!
Det finnes mange pene botiaarter som ikke trenger like stor plass. F eks pakistanbotia og flere andre arter som jeg ikke husker navnet på i farten. Men bare å søke i fiskebasen så finner du nok noe du liker.
er det normalt at Praktbotia gjemmer seg bakk pompa
Remi Andre Olsen Freberg
er det normalt at Praktbotia gjemmer seg bakk pompa


jeg ville ha fulgt litt med den vis den jør det.
For min praktbotia begynnte å gjemme seg bak pompa, røtter osv.
Og fikk se idag at den hadde fått sykdommen hvittprikk.
Hvis du fortsatt har fisken du lister opp i profilen din er 60-literen fylt til randen allerede. Praktbotia selges som yngel, bittesmå baby-skjønnheter som skal bli opp til 40 cm lange og gå i stim for å trives. Det vil si at de skal ha mulighet til å øve på å bli store selv som bittesmå, og er litt store i hodet hvis du skjønner. Har en 450-liter, ville aldri funnet på å plassere en stim så stor fisk i et så lite kar...

Det finnes en haug Botia som ikke blir større enn at en stim får plass i et normalt akvarium, og de er storsjarmører av rang! Sjekk loaches.com og basen.

En stim Botia som trives og har nok gjemmesteder er et eventyr, og en del av dem er dagaktive også. Botia histronica for eksempel, utrolig morsom fisk! Men de må være mange. Da blir det fort fullt i et lite kar...
Jeg anbefaler ikke Pakistanbotia i et 60 liters kar. Mine er minst 15 cm!

Kjempebra at du spør før du handler, det viser at du er en seriøs akvarist.


Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap