Har et lite problem med en av praktbotiene mine :/

Det har skjedd med en av Praktbotiene mine, som med flere av de tidlere mallene jeg har hatt. De ender altid opp med at svømmeblæren svikter. Jeg har den i 170L akvariet mitt, ilag med 2 andre maller og andre fisker.

Er det noen som har noen anelse hva dette kan skyldes? Bytter vann regelmessig, rengjører grusen på bunnen og har kg/gh og flere slike stoffer i når jeg bytter. Nivåene er alltid perfekt når jeg får skjekket dem hos akvariebutikken.

Praktbotia'en ble dårlig rett etter jeg gjore vannbyttet. Kan det hende at han får sjokk av vannbyttet og midlene jeg hadde oppi? Slik som jeg sa, så har hver eneste av mallene mine dødd på denne måten, og det har skjedd på et jevnt mellomrom på 1-2 månder. Mener at de fleste har blitt sjuk andre dager en når jeg har vannbyttet.

Merket også at denne Praktbotia'en har en bul på siden.

Vet noen hva ødelagt svømmeblære hos bunnfisker kan skyldes? Og hva den bulen er?
Vanskelig å si ut ifra det jeg leser her. Men spiser de godt? Den du legger ved bildet av ser meget mager ut. Pass på når du kjøper fisk at de er runde og gode i buken. Slik som denne fisken på bildet har godt av rent vann oksygenrikt vann, hyppige vannbytter. Kraftig mat! Gjerne artemia eller hvite mygglarver etc. Og synkende tabeletter. Når fisken ser slik ut som den på bildet, kan det også lurt å kjøre en kur med bakteridrepende medisin. Har selv opplevd at spesielt Praktbotia dør etter vannbytte. Og jeg mener grunnen er for dårlig kondisjon på fisken i kombinasjon med stress rundt vannbytte. Pass også på at det er en solid bakterikultur i akvariet, selv når man bytter vann ofte.
David Pedersen
Bytter vann regelmessig, rengjører grusen på bunnen og har kg/gh og flere slike stoffer i når jeg bytter. Nivåene er alltid perfekt når jeg får skjekket dem hos akvariebutikken. Praktbotia'en ble dårlig rett etter jeg gjore vannbyttet. Kan det hende at han får sjokk av vannbyttet og midlene jeg hadde oppi?


Hvilke stoffer har du egentlig i vannet? Om du bruker f.eks. kh+/gh+ vil ikke det være så gunstig for praktbotia, som trives best i surt og bløtt vann (rel. lav pH og gh). Har du lest i kunnskapsbasen her på forumet om de artene du har? Kanskje de trives bedre i vannet ditt om du ikke tilsetter det noe? Du bør kjøpe deg dråpetester og teste vannet ditt selv for å se om vannverdiene passer, og om vannverdiene er stabile. Det vil være mye større fare for svingende og ustabile vannverdier ved tilsetning av mye forskjellig ved vannbytter.
Vet ikke hva praktbotiaen led av, men mye større fare for alle slags sykdommer om de blir stresset av vannbyttene, som du selv er inne på.
Andrè Nyborg
Vanskelig å si ut ifra det jeg leser her. Men spiser de godt? Den du legger ved bildet av ser meget mager ut. Pass på når du kjøper fisk at de er runde og gode i buken. Slik som denne fisken på bildet har godt av rent vann oksygenrikt vann, hyppige vannbytter. Kraftig mat! Gjerne artemia eller hvite mygglarver etc. Og synkende tabeletter. Når fisken ser slik ut som den på bildet, kan det også lurt å kjøre en kur med bakteridrepende medisin. Har selv opplevd at spesielt Praktbotia dør etter vannbytte. Og jeg mener grunnen er for dårlig kondisjon på fisken i kombinasjon med stress rundt vannbytte. Pass også på at det er en solid bakterikultur i akvariet, selv når man bytter vann ofte.


Det eneste jeg har av mat til dem er slike synkende tabeletter. Når jeg har matet dem. så har kanskje vert litt lite mat for dem, siden at jeg har flere fisker oppi som spiser av tabelettene også. Så jeg skal se om jeg klarer å få itak i mer kraftig mat for dem.
David Pedersen
[QUOTE=Andrè Nyborg]Vanskelig å si ut ifra det jeg leser her. Men spiser de godt? Den du legger ved bildet av ser meget mager ut. Pass på når du kjøper fisk at de er runde og gode i buken. Slik som denne fisken på bildet har godt av rent vann oksygenrikt vann, hyppige vannbytter. Kraftig mat! Gjerne artemia eller hvite mygglarver etc. Og synkende tabeletter. Når fisken ser slik ut som den på bildet, kan det også lurt å kjøre en kur med bakteridrepende medisin. Har selv opplevd at spesielt Praktbotia dør etter vannbytte. Og jeg mener grunnen er for dårlig kondisjon på fisken i kombinasjon med stress rundt vannbytte. Pass også på at det er en solid bakterikultur i akvariet, selv når man bytter vann ofte.


Det eneste jeg har av mat til dem er slike synkende tabeletter. Når jeg har matet dem. så har kanskje vert litt lite mat for dem, siden at jeg har flere fisker oppi som spiser av tabelettene også. Så jeg skal se om jeg klarer å få itak i mer kraftig mat for dem.

Prøv gjerne frossen artemia. De klarer fange artemiaen når den svever rundt i vannet. Så blir det ikke så voldsom kamp om tablettene. Husk litt ekstra vannbytt ved kraftig foring.
Hei!
Den Botiaen har desverre ikke lenge igjen, utifra bildet å bedømme. Den har langt fremskreden "skinny disease". Dette er ikke èn bestemt sykdom, men en samlebetegnelse på en tilstand som rammer Botia (og især Praktbotia) alt for ofte. Det som trengs er bredspektret antibiotika og effektiv antiparasitt medisin. Ingen av delene selges lovlig i Norge, og antagelig er det for sent uansett. Det er garantert ikke vannbytte i seg selv som har forårsaket dette problemet. Den har hatt dette en god stund. Men det er mulig at fisken allerede er så svekket at den sliter med enhver forandring i vannet.
Jovial
Hei! Den Botiaen har desverre ikke lenge igjen, utifra bildet å bedømme. Den har langt fremskreden "skinny disease". Dette er ikke èn bestemt sykdom, men en samlebetegnelse på en tilstand som rammer Botia (og især Praktbotia) alt for ofte. Det som trengs er bredspektret antibiotika og effektiv antiparasitt medisin. Ingen av delene selges lovlig i Norge, og antagelig er det for sent uansett. Det er garantert ikke vannbytte i seg selv som har forårsaket dette problemet. Den har hatt dette en god stund. Men det er mulig at fisken allerede er så svekket at den sliter med enhver forandring i vannet.


Kvittet meg med han bare en time etter jeg la ut innlegget :/
Prøv vatnbyte med kokt regnvatn.(kan hjelpe)
Jeg har også en prakt botia som gjemmer seg mye!! Blir de stresset av mye fisk? Han ser frisk ut, men piler fra grotte til grotte liksom! Er ikke ute å fanger mat heller siste dagene!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap