Nytt akvarium

hei jeg har tenkt til og kjøpe mitt andre akvarium..
etter jeg har blitt konfirmert men akvariumet er 120-375l ...
trenger hjelp til inredning...

ps.. er det noe tilbud på noen akvarier i sandvika-holmen-asker-lier
ta kontakt.....

hilsen marius... meg selv
Innkjøringsfase
Jeg annbefaler deg som du sikkert vet også i og med at du har et fra før av, at du må la det surre og gå i en uke før du putter fisk oppi der. Du bør få tak i akvarieplanter og røtter. Putt dem oppi og la det surre og gå i en uke, deretter kan du putte fisker oppi. Noe tilbud kan jeg ikke komme med men annbefaler deg at du tar deg en tur i dyrebutikken og studerer litt hva dem har der. Håper at dette var til hjelp for deg.
Cowgirl
Jeg annbefaler deg som du sikkert vet også i og med at du har et fra før av, at du må la det surre og gå i en uke før du putter fisk oppi der. Du bør få tak i akvarieplanter og røtter. Putt dem oppi og la det surre og gå i en uke, deretter kan du putte fisker oppi. Noe tilbud kan jeg ikke komme med men annbefaler deg at du tar deg en tur i dyrebutikken og studerer litt hva dem har der. Håper at dette var til hjelp for deg.

En uke er ikke nok. Gifttoppen kommer først i uke 3. Dersom man skal tenke fiskeløs innkjøring bør karet gå i 4-5 uker. Man må også ha oppi en amoniumskilde (fiskemat) jevnlig så bakterien får noe å spise.

-Tim
"Jeg annbefaler deg som du sikkert vet også i og med at du har et fra før av, at du må la det surre og gå i en uke før du putter fisk oppi der. Du bør få tak i akvarieplanter og røtter. Putt dem oppi og la det surre og gå i en uke, deretter kan du putte fisker oppi."

Dette er en svært dårlig anbefaling! Det er bedre at du leser om vannverdier på denne nettadressen under Artikler på Akvaforum: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685

Da vil du se at du bør la karet stå minst 4 uker med planter, samt at du gir det litt fiskefor hver dag slik at de bakteriene du er avhengig av, har noe å leva av mens de formerer seg til nødvendig antall. Alternativt kan du ta av det brune vannet/guffa fra det filteret du har i filteret i det andre karet ditt og helle opp i det nye filteret eller også selve akvariet. Det inneholder mye av de bakteriene du ønsker og vil gjøre at ventetiden før du kan sette inn fisk blir kortere. Uansett, kontroller vannet før du setter inn fisk, det kan akvariebutikken hjelpe deg med.

Når det gjelder tilbud på akvarier, kan det være lurt å se på alle dem som er til salgs her på AF.
Lykke til!
Tim
En uke er ikke nok. Gifttoppen kommer først i uke 3. Dersom man skal tenke fiskeløs innkjøring bør karet gå i 4-5 uker. Man må også ha oppi en amoniumskilde (fiskemat) jevnlig så bakterien får noe å spise. -Tim

H*n skal starte sitt andre akvarie så da går jeg sterkt ut i fra at h*n bruker filterguffe fra sitt første kar?!
Hm jo. Men det må være få fisk i første omgang. Og ved kickstarting skal fisk settes inn umiddelbart.

Siden karet er så mye større enn det han har vil det være begrenset hvor mye filterbakterier han får flyttet.

Men ellers enig. Kickstart og sett inn noen få fisk med det samme.

-Tim
Lisbeth
[QUOTE=Tim]En uke er ikke nok. Gifttoppen kommer først i uke 3. Dersom man skal tenke fiskeløs innkjøring bør karet gå i 4-5 uker. Man må også ha oppi en amoniumskilde (fiskemat) jevnlig så bakterien får noe å spise. -Tim

H*n skal starte sitt andre akvarie så da går jeg sterkt ut i fra at h*n bruker filterguffe fra sitt første kar?!

nei jeg bruker et nytt et for grund av pumpen skal være støre tror jeg?....
Fiskeinnsetting...
Oj, her var det mange ting å huske på. Jeg har nok missforstått en smule da ja. Beklager. Godt at dere retta på meg. Jeg er amatør ennå på akvarium så jeg har nok ikke fått med meg all innformaskjon. Beklager enda en gang.
hei jeg har kjøpt meg et nytt akvarium nå XD
125l på liertoppen....
980kr
med alt
untaget
bord......
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap