Fersk fiskeeier

Hei, jeg hadde akvarie for mange år siden men alt av kunnskap har forsvunnet.

Vurderer å kjøpe meg ett lite ett på 106liter igjen og har noen spørsmål om hvilke fisk man kan ha i ett slikt som vil trives. Tenkte på noen med litt farger på som guppy eller neontetra, evt andre fiske typer med litt liv og farge? Litt vanskelig å søke opp ulike typer. Men kan fint lese meg opp om jeg bare bestemmer meg. Helst da noen som er lette å få tak i på dyrebutikk da jeg må kjøre 1 time med ferge for å komme til nærmeste dyrebutikk så vanskelig å bare dra dit for å se hva de har. 
 
Og hvor mange er det forsvarlig å ha i 106liters? Er jo ikke all verden stort. Tenkte å holde meg til 2-3 fiskeslag, bør vel ha slamsuger/malle vel? Og en fisketype som bringer liv så det er noe å se på. Og gjerne lette å holde.

Dette ble mye men håper på noen fine svar!
Plussmedlem
Hei, Ni Re.
Velkommen til AF!

Det er rimelig mange forskjellige arter man kan ha i en 100 liter, og de du nevner er sjelden feil å begynne med. 
Jeg lister opp noen linker på arter som bør kunne treffe de kriteriene du har lagt til grunn:
Kardinaltetra 
- Neontetraens enda flottere fetter
Platy 
- Finnes i alt fra helrød til knallblå. Kanonbra nybegynnerfisk. Og har masse sjarm og liv!
Cherrybarber  
- Særlig hannene blir imponerende røde og liver opp et hvert hjemmeakvarium. Tøffinger med sjarm. 
Stjernedanio 
- Kanskje litt i den sky enden av skalaen, men stjernehimmelen på sidene deres kontrastert mot irrgrønne planter er noe av det flotteste akvariehobbyen har å by på.
Endlers guppy 
- Mindre enn den (litt) vanligere slektningen sin, men minst like vakker. Og mer hardfør etter mitt skjønn. 
Neonregnbuefisk
- Ikke den mest vanlige i akvariebutikkene, men regnbuefisk generelt er noe av de flotteste fiskene å se på. Særlig på morgenen vil man ofte kunne bevitne et makeløst fargespill. Disse passer fint i 100L for noen som ikke har all verdens erfaring med regnbuefisk fra før. 


Vedr. slamsugere/maller. 
Nei, det er ikke et must å ha slike. 

Det finnes en idé der ute om at de er påkrevd i et hvert akvarium, men det er de altså ikke. Om du ønsker å ha "slamsugere" fordi du liker fiskene i seg selv er opp til deg, men ikke føl deg tvunget til å kjøpe. 
Alger (og "slam) håndteres i stor grad av oss mennesker, filteret og det vedlikeholdet vi utfører på akvariet.
Det kan selvsagt være greit å ha medhjelpere i form av algespisende fisk/reker/snegler, men det er som sagt ikke påkrevd på noe vis. 

 
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap