Hvilken sand?

Ikke nok med at det er vanskelig å velge ut hvilke fisker jeg vil ha, nå lurer jeg på hva jeg skal ha i bunn.... Liker godt den helt fine sanden jeg..... noen fisk jeg ikke kan ha i den?
Helt fin sand passer for de aller fleste fisk!! Den er oftest finere i kantene enn grus, noe som gravende fisk og bunnlevende fisk vil verdtsette.

Så jeg syntes at du skal gå for fin sand om det er det du vil ha
Er det "blåsesanden" til biltema du tenker på??
Nei, tenkte jeg skulle ha Aqua colisa sin riversand.

Bør jeg ha sandsnegler da? Leste en tråd her om at sanden burde snus ellers så råtnet den...

Kjenner ikke denne sanden selv, men om kornstørrelsen er under 2mm, ville jeg nok spandert en del sandsneiler på bunnen. Sandsneiler skader i alle fall ikke
Sanden er under 2mm ja, og jeg er veldig fornøyd med denne. Har den i ett bittelite selskapskar og i ett kar med øreål og senegal bikir. Lys og fin sand.
Søkte på sandsnegler her og fikk opp en sort. Kan andre snegler brukes?
Hva med tigersnegle eller marmorsnegle?
For å lufte sanden, må du nok bruke sandsneiler. Tigersneiler gjør ikke noe særlig ut av seg, uansett, og marmorsneiler må jeg ærlig talt si at jeg ikke en gang har hørt om
Marmorsnegler er noen sorte snegler med røde prikker langs åpningen på skallet. De kalles vertfall marmor, jeg vet ikke om de heter noe annet.

Jeg har bestilt en snegle som på svensk kalles tornsnigel borneo, melanoides sp. Det var det nærmeste jeg kom den dere har på snegle basen.

Vet du hva sp står for?
marmor snegle = paludomus loricata : )
SP.
Forkortelse for species. I et latinsk navn på fisken(sneilen), angir det at arten ikke er beskrevet enda, og dermed ikke gitt endelig navn.

Utklipp fra vår emintente ordliste
Tilbake til tema sand : )
Jeg ser for meg at dersom jeg har ciklider og maller som roter i bunn så vil sanden virvle opp og gjøre alt uklart??

Stemmer ikke det?

jeg har både corydoras, apisto, palett og store ancistrus i kar med biltema sand. når de ikke gjør bråe beveglser går det bra
Det aller fineste støvet vil etterhvert synke dypest ned i sandlaget, og du vil da stort sett ha tung sand øverst, og det vil være lite problem med grumsing av vannet. Om sanden er skikkelig møkkete av avføring etc, vil man selvsagt oppleve noe mer uklart vann Men det er jo lett å gjøre noe med mengden avfall
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap