til dere som har discus

Har lagt meke til dere som har discus kar, at vannet er veldig klart...Hva bruker dere for [ senke ph i vannet...bruker selv torvgranulat, men for da denne svartvannefekten...ikke at d j;r noe siden d er bra for fisken..bare lurer folkens

Jeg benytter meg av torv + CO2(automatisk regulering av pH.

Kombinasjonen kommer av at jeg ikke ønsker så grasat plantevekst.
Tja, jeg gjør ingen ting annet enn å bytte vann og bo i riktig by. Jonsvannet i Trondheim har bra diskusvann.

If its works, dont fiks it....
Akkurat som pompel
Tilsetter ingen ting. Bytter 30% vann 2 ganger i uka med vann rett fra springen. Fisken stortrives iallefall i springvannet her. Egglegging i dag. Det rare er at ingen står borte ved krukka og passer på, så jeg aner ikke hvem av mine 9 discus som har vært på hugget her........
Bruker bare tropefisk.no sin egen PH senk jeg-Mysen har dårlig diskus vann PH 8 i springen. + 10% vann bytte daglig på 660 Literen.
Jeg har PH 8 i springvannet. Jeg bytter ca 10% vann hver dag ved automatisk vannbytte. Ved passelig dosering av CO2 holder jeg en jevn PH i akvariet på ca 6.8. Tilsetter i tillegg litt Natron for å holde KH over 2.5. Ellers ingen tilsetningsmidler. Dette gir krystallklart vann og god plantevekst.
tusen takk for mange fine svar Jeg målte springvannet for en tid tilbake å det ligger på ca 7.0..dette er da litt før høyt...så da burde jeg senke det ned til ca 6.5..dere som bruker co2..er det dette pulveret eller bruker dere co2anlegg....
Med mindre du har klare ambisjoner om oppdrett, så har jeg personlig heller latt verdien være på 7 enn å risikere at den svinger. Det er bedre med stabile greie verdier.
Pompel
Med mindre du har klare ambisjoner om oppdrett, så har jeg personlig heller latt verdien være på 7 enn å risikere at den svinger. Det er bedre med stabile greie verdier.

Det er ikke noe i veien med pH-verdi på 7 og discusen går glatt i lek på denne verdien. Har de først startet så er de ustoppelige enten pH er 6,5 eller 7,5.

Ellers er det som Pompel sier: Bedre med stabile verdier enn verdier som svinger. Prøv å mål kH, tipper denne er veldig lav siden springvannet har pH 7. Enten dette eller så er det en god del CO2 i springvannet. Tapp opp en bøtte og la den stå over natten. Rot rundt i den av og til så måler du pH. Tipper at den da har steget til 7,5.

Når det gjelder CO2 så er dette CO2-anlegg.

Har du lest disse?.

Discus i planteaakvarie
CO2 fremmer veksten hos vannplanter
tusen takk for mange fine svar...må nokk fortsette med torvgranulaten, til jeg har skaffet meg co2anlegg...Jeg er ialefall veldig fornøy med torv...vannet holder seg ialefall stabilt...Har dere noen andre tips og råd, så skriv gjærne en mail til meg

Mvh Nila

hadde det vert en ide å prøvd no som dette...co2 doserer som regulerer ph ved hjelp av co2?
Geir Kristiansen
[URLBLOCK1]

Du e goe!! Noe sån ja...Dyrt?? Du som eier den?
Tru om jenter klare å koble til noe sånt..*ler*
nila-84
Noe sån ja...Dyrt?? Du som eier den? Tru om jenter klare å koble til noe sånt..*ler*

Rimelig kostbart er det, men jeg ville ikke ha vært foruten. Jeg kjøpte mitt hos www.webzoo.net ellers kan du sjekke ut www.cichlidecentret.biz/

Joda det er min hjemmeside. Følg linken i signaturen min så får du opp hele.

Å koble sammen Co2anlegget klarer du fint.
flott...eg jobber i dyrebutikk,så eg får det litt billigere..Tusen takk for hjelpen geir..skal komme med en beskjed når dette er kjøp inn og rigga opp, må jo skryte litt hahaha!! Jeg skriver til deg om det er noe mer jeg lurer på...Snakkes!

mvh X Tromsing
Geirs Co2 annlegg...
Hmm det er bare å bryte sammen å tilstå først som sist... det er forskjell på folk. Men bare vent til jeg får bedre tid og madammen tjener egne penger da.....
Det kommer co2 anlegg om kort til til fiskene discusene mine..
hehe...forklarte samboeren alt det geir hadde sakt til meg om co2anlegg...Fikk til svar..det komer til å bli rene labratoriet i kjelleren til slutt..og det dær får du fixe til selv...hehe..Det er så morsomt å være jente når mannen i huset nesten ikke sjønner en DRIT om hva jeg snakker i..

Jenter og akvarier ruuuuler!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap