tanganyika

er det noen som litt eksakt kan fortelle meg hvordan bunnen i tanganyika sjøen ser ut? jeg skal sette opp et kar helt identisk med den sjøen. hvordan er plante livet, gh,ph osv. har fortiden crassus og frontosa. etterhvert skal jeg utvide med calvus og div. er det noen som vet om det finnes maller og/eller algespisere fra tanganyika. selv om crassusen spiser en del alger er den ikke den geniale alge spiser. det jeg begynner på nå skal være et livs langt prosjekt og når jeg etterhvert kjøper hus, skal jeg ha et 720 liters tanganyika kar. sammt et 720L med sør-amerikanske ciklider.
Tanganyika-sjøen er en såkaldt riftsjø. Altså en sjø med sandbunn, med svært lite slam, og store mengder steiner.
Klipper fra artikkelen om noen av de større afrikanske sjøene:
"Tanganyikasjøen:
Areal 34.000 km2. Maksimalt dyp er 1471 meter, sjøen har en snittdybde på 572 meter. Ph i sjøen er mellom 8,6 og 9,2.
Også denne sjøen har svært rent vann, med sikt opp mot 22 meter.
Sjøen huser i hvert fall 150 ciklidearter, og 67 arter av annen fisk.
Sjøen har for øvrig en svært uvanlig stabil temperatur, som svinger fra 23,2-23,8`C.
Store områder av bunnarealet i sjøen er dekket av store sneglehus, og det er derfor det finnes så mange arter med sneglehuslekere. Store deler av "kystlinjen" er dekket av ett røft rullesteinsmiljø, noe mange gjenskaper i akvariet."


Om du søker litt rundt på nettet, vil du finne masse fantastiske kar med tanganyika.

Siden sjøen er såpass enorm som den er, varierer selvsagt også bunnen i sjøen enormt. Så mulighetene for å variere oppsettet er stort. Det viktigste er dog uansett å sørge for at fiskenes behov dekkes (hulelekere får huler å leke i, sneilehuslekere får sneilehus osv)
Når det gjelder planter, er det heller mindre mengder slike i denne sjøen. Om jeg ikke husker helt feil, finnes det ett par typer vallisneria der, ellers går det på alger. Mulig at det finnes litt anubias også.

Tror ikke at det finnes noen rene algespisere (maller) fra denne sjøen, har i alle fall ikke hørt om noen.
Før du gyver løs på prosjektet, vil jeg anbefale litt titting i BNT sin Tanganyikabok
Om denne er halvparten så bra som Malawiguiden av samme forfatter, er den verdt hver krone

Boken du anbefaler er flott ja, jeg har to fra samme forfatter og har lest de begge flere ganger.
Og blir aldri lei av å se på bildene...
Alexander Severinsen
er det noen som vet om det finnes maller og/eller algespisere fra tanganyika.


Det finnes iallefall 4 maller i tanganyikasjøen: Ingen av de er utpregede algespisere, og alle 4 er fra Synodontis-slekten.

S. multipunctatus
S. polli
S.petricola
S. granulosus

Har selv 4 VF Synodontis multipunctatus i mitt malawikar, og må ærlig innrømme at disse er vannvittig fascinerende. Lest endel spennende artikler om denne. La deg ikke skremme av størrelsen som er oppgitt i fiskebasen. Det er kun en teoretisk størrelse de kan oppnå. De kommer nok aldri i nærheten av den størrelsen i et akvarium.


Jeg fikk et tips om at det er algespisende maller som holder til i sideelver av Tanganyika man kan bruke.
De trekker visst mot sjøen.. og dermed "lovlig" å bruke.

Er veldig usikker her altså
Det er lite planter å velge mellom, om man skal ha et strikt Tanganyika-miljø i karet. Vallisneria er vel den eneste som er kommersielt tilgjengelig, om man da ikke er villig til å strekke biotopen litt og plante noen afrikanske Anubias

Det finnes en type flyteplante som er satt ut i sjøen, og som har "tatt over" helt i enkelte deler. Den regnes som ugress, og er ikke naturlig der (satt ut av mennesker).

Iflg denne siden, der du dessuten finner en del linker nederst på siden.
Takke og bukker!
Takke og bukker for alle råd! Skal ta i bruk alle trådene jeg har fått, gleder meg til å begynne på posjektet![External Image]
En type foto jeg synes er interessant, er av Lake Tanganyika tatt fra verdensrommet... Det gir en litt å tenke på, hvilken enorm størrelse den innsjøen egentlig har. Den er så stor at den synes godt på bilder fra verdensrommet!

Se bilde her for eksempel

Ja det var fint!
Buker bla google earth for å kikke på sjøen. gøy å gå fra bredde til bredde. www.googleearth.com
Joda, det er jo en imponerende sjø dette. Hele 680km fra stiss til spiss. Ganske langt, det Er vel ca like langt som Trondheim-Tromsø i luftlinje!

Skulle vært kjekt å vite hvilken malle det er MC snakker om, maller som er mer naturlig i både Tanganyika og Malawivann tror jeg mange hadde satt pris på
Fant en side som omhandler Tanganyikasjøen. Den er riktig nok på tysk, men bildene er fine. Har ikke sett slike bilder fra sjøen før. Det er også bilder fra bunnen av sjøen.



Gå til link hvor det står "Reisebericht Tanganjikasee Herbst 2003."
Frank Angell
Joda, det er jo en imponerende sjø dette. Hele 680km fra stiss til spiss. Ganske langt, det ;) Er vel ca like langt som Trondheim-Tromsø i luftlinje! Skulle vært kjekt å vite hvilken malle det er MC snakker om, maller som er mer naturlig i både Tanganyika og Malawivann tror jeg mange hadde satt pris på ;)


Det var Thor på Dahls i Moss som nevnte dette, jeg skal spørre han etter type/ navn neste gang jeg ser han.
Begynner jo å få seriøs kribling etter å begynne med mitt kar.

Og slike tråder og snakk om Tanganyika gjør det ikke lettere å beherske seg
Mange flotte bilder der, får jo mildt sagt reiselysten til å øke (igjen....)
Her er en link rett til siden Kristian nevner:
Fant enda en side med bilder fra Tanganyikasjøen. Ganske bra bilder dette også.



Under Reisebericht Teil 4 ligger det et bilde som viser plater i sjøen. Det har jeg kun lest om, men aldri sett.

Åja, reiselyst. Tror nok ikke jeg drar til Tanganyikasjøen med det første, er ikke landene rundt veldig herja av krig? FN mener i alle fall at landet Burundi er en av verdens verste land å bo i, men det bør jo ikke gjelde for turister.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap