Hva gjør jeg?

Er det noen her på forumet som kan lære meg i detalj hva jeg gjør for å måle vann verider, evt formler og hva slags utstyr jeg trenger. evt tilsettnings stoffer jeg kan bruke fra naturen med tanke på ph osv. Har forstått at jeg kan måle co2 o2 osv. føler jeg trenger å vie akvariene mine den omsorgen, også med tanke på den relative lille størrelsen jeg har i mine akvarier pga liten hybel(foreløpig).

hva gjør jeg?

hilsen alexander
Denne artikkelen kan hjelpe deg langt på vei. Andre kan sikkert komme med forslag til tilsetninger man kan finne i naturen for å justere osv. I første omgang er kanskje ikke co2 og o2 det viktigste.

Det er skrevet en haug med innlegg om hvilke tester som er viktigst.

Men kan godt ta det igjen
Syntes selv at Ph og Gh er på toppen av lista, og i nye\små kar, bør en også teste nitritt regelmessig.
Disse tre testene bør man ha i etthvert hjem med akvarier i.

Så kommer tester som Kh og nitrat.

Selv mener jeg at tester som O2, Co2 (trenges ikke, så lenge man kjenner verdien av Ph og Kh), Fe, Po, og amoniakk (stort sett kun ett problem i starten) er mer eller mindre unødvendige, for den alminnerlige akvarist.

Ph økes ved å øke Kh, som igjen vanligvis økes med bikarbonater (natron, f.eks). Ph kan senkes ved å enten øke mengden Co2, eller ved å senke Kh. Merk: ved høy Ph, vil Co2 ha liten betydning med tanke på senking av Ph.
Kh senker man ved å tilføre f.eks eikebarkekstrakt, eller ved p filtrere vannet over torv.

Gh kan ikke senkes så lett, til dette kreves enten dyre kjemikalier, som ikke er så gunstige i lengden, og som må skaffes fra utlandet, eller ved å rense vannet før du har det i karet, med ett reversert osmosefilter.
Gh økes lett med enten Gh+ (eller tilsvarende ferdigprodukter), eller ved å tilføre gips. Om en har mye planter, bør man også bruke litt magnesiumsulfat.
Faktisk består Gh+ av 75% gips (CaSo4) og 25%magnesiumsulfat (MgSo4).

Dette er vel i hovedtrekk det du bør tenke på
Takker :)
Takk for innspill, jeg har egentlig bare tenkt på ph tidliger, men det er helt klart mer en det å vite om vannet. Skal vie tiden min til dette fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap