Klønete Paletter?

Er mine Paletter spesielt dårlige foreldre eller er dette "normalt"? Har hørt at de gjerne trenger 2-3 forsøk med egglegging før de skjønner hvordan de skal ta seg av avkommet, men nå synes jeg de er tunglærte.... De har nå lagt egg i et par ulike huler ( jeg har 5-6 ulike huler de kan velge mellom) seks ganger og alle gangene ser det ut til å gå galt på 3 eller 4 dag etter egglegging. De passer kjempegodt på de første dagene, så begynner hunnen å svinse rundt i hele karet. Hannen prøver å jage henne tilbake, men etter en stund gir han opp. Og eggene forsvinner... Nå er det nummeret før hunnen byttes ut - og det er en trusel! De går i en 160 L, og dominerer blandt de andre beboerne. Ingen som jager eller sloss med dem.
Må jeg fortsette å være tolmodig? - disse skulle jo være lette å få til!
Ingen som har noen tips til hva dette kan komme av eller har opplevd det samme?
ikke unormalt!
dette har også hendt meg ett par ganger. (med zebra cicklider) de lærer seg nok etterhvert.. du kan jo brøve å fjerne eggene etter to dager.. (de klekkes normalt etter tre) fisk opp hula å sett den i en tank for seg selv. etter ett døgn vil da eggene klekke. den første uka spreller de på bunnen av karet, etter ca 5 dager har de spist opp det som er i plomme sekken, og da er de action for de små skrottene, å DU må mate dem. jeg må ha tydd til dette på det ene "uærfarene" zebraparet mitt... noen ganger har de det bare ikke i seg... det er ihvertfall min erfaring...

jækla smart ordtak forresten!!!!!
Så lenge du har dem sammen med andre fisk i et akvarium, skal du ikke skylde helt og holdent på foreldrene Det er nok gode muligheter for at de øvrige beboerne tar seg litt natt-snacks...
Ciklider går litt i "hvile-modus" om natta i mørket, og da er det fritt frem for andre å forsyne seg.



Anita
De går i en 160 L, og dominerer blandt de andre beboerne. Ingen som jager eller sloss med dem. Må jeg fortsette å være tolmodig? - disse skulle jo være lette å få til!
Ja, mulig det er noen andre glupske innbyggere, men det pussige er at det alltid skjer omtrent samtidig med at eggene klekkes. Tror jeg skal prøve meg på litt ommøblering mellom karene og la de gå mer alene i et mindre kar. Men det er ikke lett... skulle ikke forundre meg om det blir innkjøp av nok et kar etter hvert!
Trodde at ciklider helst burde passe sine unger og at de ikke skulle skilles fra foreldrene? Ungene blir ellers selv "dårlige" foreldre som voksne har jeg hørt - eller er det overdrevet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap