Leoparddanio egg
God kveld!
I dag er min vannskiftedag.. Da jeg tok ut filteret for å skifte det, så jeg masse hvite og gjennomsiktige egg oppå der. De eneste fiskene jeg har som legger egg, er skjørtetetra og leoparddanio, og jeg regner med at de kommer fra leoparden. Men jeg lurer på hvordan så mange egg har kommet inn i filteret? Har fisken rett og slett "lagt" dem rett foran filterhullene? Og det er vel egentlig ganske liten sjanse for at de er befruktet?
Har tatt vare på dem så langt.. I tilfelle noen har et klokt svar å gi meg
I dag er min vannskiftedag.. Da jeg tok ut filteret for å skifte det, så jeg masse hvite og gjennomsiktige egg oppå der. De eneste fiskene jeg har som legger egg, er skjørtetetra og leoparddanio, og jeg regner med at de kommer fra leoparden. Men jeg lurer på hvordan så mange egg har kommet inn i filteret? Har fisken rett og slett "lagt" dem rett foran filterhullene? Og det er vel egentlig ganske liten sjanse for at de er befruktet?
Har tatt vare på dem så langt.. I tilfelle noen har et klokt svar å gi meg
Postet 22.10.06 kl 20:53
Postet 22.10.06 kl 21:16
Postet 22.10.06 kl 21:24
Postet 22.10.06 kl 21:29
Postet 22.10.06 kl 21:33
Postet 23.10.06 kl 11:18
Postet 23.10.06 kl 11:28
Postet 23.10.06 kl 12:29
Her er forøvrig et bilde av Danio rerio-egg
Postet 23.10.06 kl 12:38
Postet 23.10.06 kl 19:05
Postet 23.10.06 kl 19:20
Postet 23.10.06 kl 20:01
Postet 23.10.06 kl 20:31
De første dagene foret jeg med pulverisert flakfor, i tillegg til det yngelen fant av føde i karet (alger etc).
Måtte nesten det, til jeg fikk tak i artemia. Artemia fikk dem i en måneds tid, altså til dem var ca 5 uker. Da var dem blitt flere ganger større enn når disse ørsmå krekene dukket opp.
Fant forresten en slik yngel til tidligere i dag, etter at jeg hentet ennå mere grus fra 375litern, til ett nytt rekekar. Tror ikke jeg gidder å styre masse for en enkelt yngel, jeg
Måtte nesten det, til jeg fikk tak i artemia. Artemia fikk dem i en måneds tid, altså til dem var ca 5 uker. Da var dem blitt flere ganger større enn når disse ørsmå krekene dukket opp.
Fant forresten en slik yngel til tidligere i dag, etter at jeg hentet ennå mere grus fra 375litern, til ett nytt rekekar. Tror ikke jeg gidder å styre masse for en enkelt yngel, jeg
Postet 23.10.06 kl 22:06
I går kveld flyttet jeg platy-yngel og eplesnegler over i selskapsakvariet, og tog eggene og de nesten usynlige ynglene over i et lite 20-liters akvarie. Nå kan jeg se masse streker på glasset men det er og masse hvite marker. Jeg har vel gitt platyene for mye mat? Jeg bare lurer på om jeg kan flytte eplesneglene tilbake, slik at de kan ta disse markene, men de vil vel spise eggene og? Kan disse markene være mat for yngelen?
Postet 24.10.06 kl 07:36
Har nå kjøpt infusorievann og artemia egg + utstyr, og nå har jeg litt flere spørsmål som jeg håpte jeg kunne få svar på.
Hvor lenge har yngelen sekken på magen?
Hvortid skal jeg begynne å mate med infusorier?
Og hvor lenge etter der igjen skal jeg mate med artemia egg?
Prøver å spare litt penger for tiden, men det er ikke så lett når noe nytt og spennende blir født i akvariene mine :p Jeg trenger visst silikon til å få tettet hullet i korken rundt lufteslangen når jeg skal lage klekkeri, kan jeg bruke vanlig silikon, eller er jeg nødt til å bruke akvarie silikon?
Og kan jeg bruke grov salt til å ha oppi vannet?
Hvor lenge har yngelen sekken på magen?
Hvortid skal jeg begynne å mate med infusorier?
Og hvor lenge etter der igjen skal jeg mate med artemia egg?
Prøver å spare litt penger for tiden, men det er ikke så lett når noe nytt og spennende blir født i akvariene mine :p Jeg trenger visst silikon til å få tettet hullet i korken rundt lufteslangen når jeg skal lage klekkeri, kan jeg bruke vanlig silikon, eller er jeg nødt til å bruke akvarie silikon?
Og kan jeg bruke grov salt til å ha oppi vannet?
Postet 24.10.06 kl 17:48
Inaktiv bruker
Hei
Jeg matet mine leopardanioer og sebrafisk med noe som heter Liqufry di 2 første ukene. Så gikk jeg over til artemia. Tror du kan begynne å fore med infusiorer når yngelen er frittsvømmende ( Etter de har klekket henger yngelen først ca. 2 døgn på glasset før de blir frittsvømmende)
Er du flink med vannbytter, og å fore med artemia vil yngelen vokse ganske fort. Mine sebrafisk fikk gå i i hovedkaret 2-3 måneder etter de ble født.
Lykke til videre!
Jeg matet mine leopardanioer og sebrafisk med noe som heter Liqufry di 2 første ukene. Så gikk jeg over til artemia. Tror du kan begynne å fore med infusiorer når yngelen er frittsvømmende ( Etter de har klekket henger yngelen først ca. 2 døgn på glasset før de blir frittsvømmende)
Er du flink med vannbytter, og å fore med artemia vil yngelen vokse ganske fort. Mine sebrafisk fikk gå i i hovedkaret 2-3 måneder etter de ble født.
Lykke til videre!
Postet 24.10.06 kl 18:35
Postet 24.10.06 kl 18:44
Postet 04.01.07 kl 23:15
Nå legger de jaggu egg!
Vekker denne tråden, jeg
For et par dager siden flyttet jeg noen danio frankei til et annet kar, for jeg ville ta noen bilder av dem. Nå har de lagt egg!
Det er vel ikke store sjangser for at de overlever sammen med de voksne? Vet jo heller ikke om de er befruktet...
Nå er jeg temmelig grønn i eggklekking, og aner egentlig ingenting... Hadde jo vært artig å fått det til
Noen tips?
For et par dager siden flyttet jeg noen danio frankei til et annet kar, for jeg ville ta noen bilder av dem. Nå har de lagt egg!
Det er vel ikke store sjangser for at de overlever sammen med de voksne? Vet jo heller ikke om de er befruktet...
Nå er jeg temmelig grønn i eggklekking, og aner egentlig ingenting... Hadde jo vært artig å fått det til
Noen tips?
Postet 16.01.07 kl 10:27