Leoparddanio egg (side 3)

Kult, Aggi Jeg blir litt fristet til å prøve Danio-oppdrett selv, jeg.
Det hørtes veldig moro ut.
Etterhvert så kanskje jeg prøver meg jeg også.
Skriv mer og fortell hvordan det går med yngelen din

Og jeg er så politisk ukorrekt at jeg sier jeg liker de oppdrettsvariantene av Danioer som har lengre finner enn vanlig også...(mange lesere av dette innlegget som plutselig ligner på Edvard Munchs "Skrik" nå, ja!
Takk, Mona
Ja, det er veldig gøy, dette her Nesten som jeg får lyst å ha et kar fullt med forskjellige danioer... Faren for at de krysser seg er relativt liten, for de er utrolig glupske på sine egne egg og yngel... De MÅ flyttes til et lekskar for å klare det.... Grunnen tl at jeg er så påståelig på dette, er at de har lekt mye i 96-literen, men ikke klart å formere seg. 96 literen har et ganske tettplantet oppsett med plen, javamose og riccia... Likevel er det ikke kommet danioyngel.... Med en gang de får ferten på yngel, så er de der som kjappe små piraya... Så jeg anbefaler iallefall å holde dem unna kar som har oppdrett på annen yngel...

Tilbake til mine yngler: De går fortsatt i bolla siden de er fryktelig små ennå... Jeg er litt redd for å flytte dem, rett og slett... Velger å vente til de blir litt sterkere. Jeg har prøvd å ta flere bilder, men siden de nå er frittsvømmende, så virker det nesten umulig... Skal prøve med litt bedre lys, så kanskje det går.... Men jeg er redd de rett og slett beveger seg for urolig...

Edit: Forresten så synes jeg godt at du kan prøve deg på sløret danio, Mona. De er flotte!
Har ikke hørt at sløret skulle hemme dem særlig, men kanskje andre er bedre opplyst enn meg på det området
Skrekkelige bilder
Legger ved noen bilder som viser litt av oppsettet.
Yngelen klarer jeg rett og slett ikke å få skarp, desverre... Glasset i bolla fungerer nesten som forstørrelsesglass når man ser på fiskene. Skal man fotografere, så er ikke bolle særlig lurt, for bolla tar opp alle reflekser fra rommet... Mye mer enn et vanlig akvarium.
Men kanskje det viser litt av utviklingen likevel? Mens de var wigglers så kunne man ikke se øyne og mage med det blotte øye slik som nå. Nå har jeg til og med observert at de har en liten bæsje-plugg stikkende ut.
Jaja, så ble det ikke mye soving i natt :S
Men jeg har iallefall funnet ut at man kan morte avskallede artemiaegg.
Jeg bruker en ren finmorter i porselen. Tar bare en mengde for noen få foringer om gangen, da jeg mistenker knuste artemiaegg for å være mindre holdbare. Pulveret ble spist, ja, så nå håper jeg på noen småfeite leoparder om noen uker
Kult dette, Aggi Kan "trøste" deg med at om du bare forer hyppig nok, trenger du ikke vente lenge før du har noen smellfeite yngel i karet.
Disse vokser raskt, svært raskt.
Mine var vel ca en cm etter ei uke, da med stort sett kun pulverisert flakfôr.
Deretter fôret jeg med artemia (nyklekket), og veksten ble ikke akkurat dårligere med dette :p

Akkurat hvor lang tid det tok før en begynte å kunne se tegningene på fiskene, husker jeg ærlig talt ikke. Lenge var det i alle fall ikke, etter min mening.

Fikk dæsken ta meg lyst til å hive meg til med ett nytt oppdrett av disse.
Ser at det lekes som besatt her nå, spesielt om mårran, om jeg lar sola stå inn i karet (det er ikke ofte det er sol her nå, så det er heller ikke ofte de har drevet med dette de siste par ukene).

Eneste en bør passe på, er at hun ikke har fått for mye medfart under leken. Måtte selv parkere ei hoe i dag, med store skader etter å ha blitt skvisa ned i grusen av 4-5 mildt sagt overivrige beilere....
Ja, jeg må si dette er den gøyeste måten å "smitte" folk på ;D Iallefall helt ufarlig å smitte folk med yngle-syke Hehehe

Jeg glemte helt å si noe om oppsettet som bildene over viser.. Det er småstein fra Ikea (!) og luftdrevet bunnfilter. Jeg har faktisk lyst å sette opp et leks/oppdrettskar på en 40-50 liter, med lignende stein og bunnfilterplater under.
Da vil fiskene kunne leke der, og yngelen kan bli i samme kar til de er "uspiselige" ;P Kanskje jeg bør ha enda større kar hvis jeg skal drette yngel for salg? Jeg vet at slik yngel ikke er innbringende, men det er jo så gøy!

Jeg tror forresten det er et viktig poeng å ha et luftdrevet bunnfilter, for hvis det er drevet av et poverhead, så tror jeg at en del yngel kan bli sugd inn i filteret...
Inspirert av denne tråden har jeg befolket en nyoppsatt 54-L med mine 5 sebrafisk. Veldig spent på om det skjer noe. Har sand i bunnen, med klinkekuler&annen stein oppå. Et lite problem er at jeg ikke aner kjønn på fiskene, er ikke i stand til å se det.

Frank Angell
Ser at det lekes som besatt her nå, spesielt om mårran, om jeg lar sola stå inn i karet

Hvordan ser leken ut? Står lite om disse fiskene i basen. Er det noe spesielt man kan gjøre for å trigge lek?
Klinkekulene må være så mange og ligge så tett at eggene faller mellom uten at fiskene får tak i eggene etter egglegging.
Leken foregår, som Frank sier, om morningen, med det samme det blir lyst. De raser rundt i turbofart, og man kan av og til se en liten sky av egg som sprutes ut under leken. Hvis det vlir tidlig lyst hos deg, så kan det hende at de er ferdige med leken når du står opp ;P
Henriflette
Hvordan ser leken ut? Står lite om disse fiskene i basen. Er det noe spesielt man kan gjøre for å trigge lek?

Tja, litt vanskelig å beskrive...
Beskivelser som:
- Brutal
- Turbolada fisk på speed
faller naturlig inn.
Rett å slett; de fleste hanfisk får ferten av en rognstinn dame, og jager henne vilt og brutalt rundt i hele karet til hun til slutt legger noen egg her og der. Hvem den "stolte" far blir, er vel ett rent sjangespill.
Leken er betydelig mer brutal enn til og med levendefødernes voldtekt av fruen...

Hos meg ser jeg en tydelig økt leksaktivitet når sola står på skrått inn i karet. Derfor er det mest på vår\ høst jeg opplever dette (her i nord står sola ganske høyt om sommeren, og siden jeg bor som jeg bor, får jeg lite direkte sol på skrå inn midtsommers).
Ellers kan jeg ikke si at jeg ser noen spesielle forhold som gir økt leksvilje, som vannverdier og fôr.
Aggi
Klinkekulene må være så mange og ligge så tett at eggene faller mellom uten at fiskene får tak i eggene etter egglegging.

Ja, bunnen i karet var visst litt større enn jeg så for meg i butikken da jeg kjøpte klinkekuler. Måtte spe på ved å skrape sammen alt jeg hadde av pyntestein rundtomkring hjemme. Fikk ikke dekket hele bunnen, men nok til at en del egg bør være godt beskyttet.

Aggi
Leken foregår, som Frank sier, om morningen, med det samme det blir lyst. De raser rundt i turbofart, og man kan av og til se en liten sky av egg som sprutes ut under leken. Hvis det vlir tidlig lyst hos deg, så kan det hende at de er ferdige med leken når du står opp ;P

Ikke noen vits i å sitte og glane på karet nå, mao.... Tror ikke jeg er SÅ morgenfugl at jeg får det med meg. Hvis ikke det funker å slå på lyset i karet midt på natten eller noe, da? Må det være i "grålysningen" kanskje, altså ikke fullt akvarielys?

Er kjønnssammensetningen veldig viktig for å få det til?
Frank Angell
[QUOTE=Henriflette]Hvordan ser leken ut? Står lite om disse fiskene i basen. Er det noe spesielt man kan gjøre for å trigge lek?

Tja, litt vanskelig å beskrive...
Beskivelser som:
- Brutal
- Turbolada fisk på speed
faller naturlig inn.

Høres ut som om dette er verdt å se. Syns de ser ut som om de er på speed hele tida nesten, makan til kjapp fisk har jeg ikke hatt før. Veldig artig å se på

Mulig jeg får problemer med filterinnsug. Karet er en helt nyoppsatt Juwel med originalt filtersystem. I tillegg står det et innkjørt innvendig filter oppi der, så det er bra med strøm i karet. Får prøve meg med "strømpetrikset" over innsugene dersom jeg får lek på dem.
Med såpass små yngel, vil nok mange, om ikke alle, slite med filteret. Disse småtassene passer best i kar med lite vannbevegelse, i alle fall den første tiden.

Ett alternativ for å få med seg leken, uten å måtte stå opp midt i natta, er å dekke karet til med noe helt lystett.
Dette må jeg gjøre her nord, ellers er det bånn pinne hele døgnet for fiskene. Neppe heldig over sikt...
Når da pleddet, eller hva man bruker fjernes, og lyset slås på, vil jeg tro at det blir texas så det holder
Frank Angell
Med såpass små yngel, vil nok mange, om ikke alle, slite med filteret. Disse småtassene passer best i kar med lite vannbevegelse, i alle fall den første tiden.

Hmmm, tenkte meg det. Jaja, kan ikke skru av noen av filterne heller, så jeg får bare prøve og se hva som skjer.

Frank Angell
pleddet, eller hva man bruker fjernes, og lyset slås på, vil jeg tro at det blir texas så det holder :D

Da er karet blitt teppelagt Hvor lenge bør det være helt mørkt der?
Henriflette
Da er karet blitt teppelagt :) Hvor lenge bør det være helt mørkt der?

Jeg ville kjørt med ei "normal" tropisk natt, jeg 8-10 timer er ypperlig "sovetid", i alle fall for mine fisker
OK, takk for hjelp Aggi og Frank Skal rapportere tilbake hvordan det går etterhvert.
Bare husk å ta vekk foreldrene etter lek, ellers blir det bare et eneste stort etegilde
Lykke til!
Ja, nå er yngelen ca 10 dager gammel (de ble ikke klekket samtidig, så derfor skriver jeg "ca").
De vokser... Nå ser de snart ut slik som guppy-yngel, bare litt mindre..... men med slik hengemage som guppyyngel har... Helt umulig å få til skikkelige bilder!...
Knuste artemia-egg er nammenam
Her kan man skimte hvordan yngelen har vokst . De bittesmå prikkene er knuste avskallede artemia-egg...
Høres sikkert ut som hakk i plata, men beklager billedkvaliteten :P
Knuser du dekapsulerte cyster? Utrolig smart
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap