Torpedo algeeter ??

Jeg kjøpte 6 stykk torpedo algeetree i zoobuz for noen uker siden, så tenkte jeg å oppdatere karret mitt her på forumet. Men jeg finner ikke noen fisk eller algeter ved dette navnet? Så jeg har da som ventet litt og blad i bøkene mine, men da ser jeg at den muligens kan være en av desse flying fox.. kan dette stemme? Torpedo algeter er omtrent helt lik siamesiks algeeter, bare litt blankere finner og som jeg ser ikke så mørk hvor den er sølvfarget..
Kan noen hjelpe..
forskjellen på SAE og flying fox er bl.a. at FF har gulaktig farge på finnene og en gylden linje over den sorte linjen.

men så vidt jeg vet er ikke flying fox en veldig flink algespiser..
takk for svar.... hmm.. kan hende det ikke er en flying fox da, desse jeg har er kjempe bra, ble anbefalt dem når jeg var i dyrebutikken.

kan se om jeg klarer å få tatt ett bilde av en eller to, de kan vell hjelpe.
Fiskegrossister og butikker har gjerne en livlig fantasi når det gjelder å navnsette fisk. Det hadde vært så utrolig mye enklere hadde de også satt de vitenskapelige navnene på fiskene de har i salgskarene. Da hadde det ikke vært noen sak å finne info om fisken en har kjøpt.

Må dessverre si i samme åndedrag at på en grossistliste jeg har foran meg nå så er det jaggu mange fantasifulle "vitenskapelige" navn også

Til dine fisk, "Torpedo algeeter", så vil jeg tippe at det kan dreie seg om SAE (Crossocheilus siamensis). Gå inn i fiskebasen å gjør et søk der med det navnet og se om det kan være den.

takk for tips og svar, men desse jeg har er ikke SAE (siamesiske algeetere), jeg spurte dem når jeg fikk dem abefalt. Jeg har også en liten gjeng av SAE i karre, og de er ikke helt like. Men neste.

Jeg tenkte å prøve å ta bilde, men jeg har lånt bort stativet mitt, og siden jeg har et "krappy" kamera, blir det ikke bra.

tenkte jeg skulle spørre neste gang jeg er nede på dyrebutikken, han må vel vite hva han ta inn?
Jeg føler meg litt lurt nå trur jeg.. Nå har jeg lest gjennom både FF og SAE profil, og jeg trur, jeg er blitt enten lurt eller kjøpt av noen som ikke helt viste, eller noe...
Trur nemlig, de jeg hadde fra før, som jeg kjøpte som SAE, egetlig er FF og de torpedoene jeg kjøpte nå sist er SAE. Skal si jeg sitter her å føler meg lur nå ja??!!?
"Kjøpt av noen som ikke helt visste"
Gjett om det er mange som har opplevd dette. Hadde bare de som ikke vet kunnet innrømme det, så kunne man slått opp ting i stedet! Regner med at det du tenker om hva som er hva stemmer. La du merke til om de første du kjøpte spiste alger? Flying Fox gjør ikke det, mens SAE er flinke algeetere. Mitt motto er blitt, stol aldri blindt på betjeningen. Veldig mange har null peiling. Finner du en som sier; dette vet jeg ikke, men jeg kan finne det ut for deg, så hold deg til vedkommende, da vet du at du får ærlige svar. Det viktigste blir likevel å sette seg inn i ting på forhånd, og gjerne ta med seg akvarieboka i butikken så en kan sjekke selv. Jeg har aldri hørt navnet torpedo algeeter, men håper det er SAE du har fått tak i. Skulle det være Kinesisk algeeter med sugekopp på munnen i stedet, har du vært uheldig, da disse etter hvert slutter å ete alger, og kan være nokså biske både mot artsfrender og andre fisker når de blir store. De kan lage store sår på annen fisk med sugemunnen. (Tror ikke det er denne du har, for de ligner ikke så veldig, men bare et skrekkeksempel på hva en kan ende opp med i verste fall)
Kan det være puntius denisonii du har fått tak i? *skudd i blinde*
takk for svarene alle sammen. Trur kansje jeg har funnet ut av det... Men det må bare synke inn. Men jeg vil legge til at bagge mine algeetere spiser alger, selv om SAE (det som da skulle være torpedo) er mye flittigere. Mye flittigere.

Går nesten ut i fra at det er FF og SAE jeg har.
om du får til å legge inn ett bilde blir det kanskje litt enklere å identifisere fisken?
Crossocheilus oblongus?
Dette er en nær slektning av SAE, men omtales i min bok som en fremragende algeeter. I mine øyne er disse nokså like, men denne er nokså mørk grå over den svarte stripen. Boka er Akvariefisker av Ulrich Schliewen.
Liz: puntius denisonii, Denisons barbe er veldig dyre, fra 200-250 pr stk. De har også en god del rødt på seg, og et mønster av svart og gult på halefinnen. Tror neppe man ville tatt feil av disse og SAE, men har hun kjøp slike til SAE-pris, er hun jo utrolig heldig. Har nettopp kjøpt meg tre stykker. Skal ha fler etter hvert, men de hadde ikke nå. Selv den ene som var nokså liten hadde rødt ved munnen.
Ja, jeg er klar over at puntius denisonii vanligvis ligger i en annen prisklasse.

Forslaget mitt kom rett og slett av det engelske populærnavnet på denne fisken, samt det at den i kroppsfasong jo minner om SAE / FF.
Jeg ser at Centrum Zoo i Drammen opererer med "Torpedo Algeeter" på fiskelista. De har, som alle butikker også burde gjøre, også oppgitt det vitenskapelige navnet (Bra!) til Crossocheilus langei. Altså en nær slektning til den mer kjente C. siamensis. Gode algeetere begge to.

Tropehagen Zoo kaller SAE for "Siamesisk Flying Fox".....
Er det rart folk går i surr??
Det er ikke bare tropehagen zoo som kaller det siamesisk flying fox. En av de lokale dyrebutikkene i Askim kaller det det samme. Og fra deres leverandørs side blir det oppgitt som Flying Fox Siamensis. De har faktisk også en gang fått Flying Fox da de bestilte siamesere. Dessverre fant 3 av dem veien til meg før jeg visste bedre. Et dykk i min engelske akvariebok gir to populærnavn på siameseren: Siamese Algae Eater og Siamese Flying Fox! Så det er ikke rart det er forvirring her! Noe henger tydeligvis med fra engelsk.
Ja slik navneforvirring er dessverre helt vanlig fra grossistleddet...
Duverden så mye lettere det hadde vært for oss innbitte akvarister dersom de hadde operert med det latinske navnet som "hovednavn" istedet for mer eller mindre snodige helgarderinger a'la "Flying Fox Siamensis"
Torpedo barbe og torpedo algeeter er ikke det samme.
Torpedo barbe = Puntius denisoni =Denisons barbe.

Den er riktignok torpedoformet og så kjapp at den er umulig å fange, men det er to helt ulike fisker.

Torpedo algeeter er meget lik Siamesisk algeeter og den andre som ikke spiser alger, men som ligner. Jernteppe.... Hjelp??????
Kalles den falsk SAE(den jeg har glemt navnet på?) Kom på det Flying Fox
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap