Jippi, ancistrus-babyer!!!

Well-well, da har de endelig greid det - paret som går i malawi-karet mitt. Idag skulle jeg slamme litt realt pga. alger, og under "nøtta" var det livat gett. En hel haug med små mini-ancistruser på rundt 1 cm. Puha. Fordi jeg allerede hadde forstyrret "redet" valgte jeg å fjerne ca. 30, men lot papsen beholde vel 15 i hula. Leksparet mitt har hatt avkom før, men da bare 2-3 stykker som ikke levde opp Krysser fingrene for at noen fra denne fine gjengen skal greie seg. Nå er jeg innmari spent på hulen med L144-far, men dette karet (sør-amerika biotop) er rolig og fredelig - så han skal få "ruge" i fred litt mer!
Garatulerer!!

Jeg ville nok ha fjernet yngelen etterhvert som de kommer frem i et Malawi kar. Ancistrus yngel blir fort snadder for Malawiene skulle jeg tro.

E
Takk for svar, Erlend
Jepp - 75% av yngelen er nå over i ynglekar, mens resten er igjen hos pappaen. Ynglekaret skal få lov til å være i hovedkaret inntil videre pga. kjent miljø og god vannkvalitet. Malawiene mine er unge og av 3 relativt fredelige arter + jeg har mange gjemmesteder, så jeg satser på at noen små vil greie seg ute i storkaret også. I tillegg har jeg klar et yngle-akvarium m/noen få sneglehuslekere i kjeller'n (startet med basis i malawi-vannet). har tenkt til å putte all yngel fra malawi-karet mitt over der - i perioder. Har som tommelfingerregel at når malawi-yngelet nærmer seg N. multifaciatus i str og evt. ypper, må de prøve seg på egenhånd i storkaret. Humre.
Inaktiv bruker
Grattis
Morro a
Prøver meg på oppdrett av disse jeg og. Tenker meg oxo no sånn som å ta 75% av yngeln selv og la resten leve op med pappa og uti karet.
Erlend, jepp - malawier er sultne fisker :(
Hm. Da sitter jeg igjen med ca. 25-30 ancistrus-barn - de som jeg "pent ristet ut" av pappaens hule og puttet i ynglekar hengende i malawikaret mitt. Disse vokser og trives, og eter som små hester (og lager så mye minimøkk at jeg må slamsuge plaskarene 2 ganger per dag.)
Baby-gjengen som ble overlatt til ancistrus-pappaen gikk det verre med. Jeg tror noen av dem prøvde seg på en spisetur utenfor hulen, for det har vært et skikkelig rabalder i steinrøysa og endel malawi-ungfisk som tydeligvis har fått sjerpet både jaktinstinket og appetitten Har dessverre sett en annen type sluking enn den jeg ser når pelletsene tildeles i vannskorpa... En litt mer dyrisk form for "gnafsing"...
Idag bestemte jeg meg for å lette på hula en siste gang og evt. redde resten, men ALLE var borte - spist (av noen). Well, well - en 200L er et lite biotop for 8 små ungmalawier, et lekspar ancistrus og unger, og tydeligvis var det ikke nok gjemmesteder. Håper noen av de andre greier seg og har blitt litt preget av farsstart-omsorg 20 går nå i et hygienekar med en innkjørt malawi-pumpe og vann fra hovedkaret + stor stein med alger derfra. Resten går sammen med sneglehuslekerne mine, som heller ikke er verdens snilleste mot "søte små" yngel, men heldigvis halv size (ikke dét engang) av malawiene.
Hei!
Gratulerer!
Det høres vedunderlig ut, må jeg innrømme!!
Har selv tenkt til å prøve, men finner IKKE ancistrushunner i passelig størrelse til salgs! (oppdrettsvariant til og med!=)
Hannen er klar, for når jeg lagde til kokkosnøtthula til palettene fant jeg fort ut at det ikke skulle bli slik!
Hannen er der faktisk 90% av tiden og håper sikkert desperat på en jente, menmen!
Lurer forresten på en ting,
HVA I HULESTE GJORDE DU!?!?!?!
hehe^^,
med andre ord ville jeg blitt glad for tips...fra alle og en hver!
men er det foresten dyrt med en ca. 7 cm ancistrus oppdrettsvariant for 250 kr?!
synes kanskje jeg det, men det hender jeg også tar feil!
hehe..
mvh.Maria
[QUOTE=
men er det foresten dyrt med en ca. 7 cm ancistrus oppdrettsvariant for 250 kr?!
synes kanskje jeg det, men det hender jeg også tar feil!
hehe..
mvh.Maria

Ja, det var dyrt. Her selges de til 99,- hvis de er på den størrelsen....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap