Laetacara leker i kor
Postet 21.11.06 kl 13:48
Hei Hyggelig å høre at "avkommet mitt" formerer seg Jeg har spredd en del av disse søte dvergciklidene rundt om i det ganske land, gitt*he-he*. Tror de som reiste lengst var noen jeg leverte til en dame som skulle ta flytoget fra Oslo S til Gardermoen, for så å fly til Finnmark med dem!
Ang. dette med "multi-lek"; det er ikke uvanlig, faktisk.
Opplevde selv denne dominoeffekten ofte i mine kar med f.eks. scalarer. Det frigjøres jo hormoner eller andre liflige dufter i vannet når et par er i lek, noe som setter hjulene i spinn hos de andre også. På et tidspunkt hadde jeg ikke mindre enn 3 par eggleggende scalarer i en 250 liter! Så der sto hvert par og hauket og voktet over hver sin sverdplante med egg Det startet med et par, så fulgte nummer to, og rett etterpå satte jamen par nr tre i gang også.
Fenomenet er også kjent hos f.eks. Corydoras. Enkelte oppdrettere benytter det som triks for å få litt vanskeligere arter i lek. Når en enkel og lett-oppdrettet art som f.eks. Corydoras aenus leker og legger egg i et kar, så tar de vann fra det karet og tømmer oppi karet til den andre, litt vanskelige arten. Da følger det med masse liflige hormoner som setter sakene lett i sving
PS!
De du kjøpte av meg gikk sammen med foreldrene sine fra de klekket og i flere mnd fremover. Jeg har aldri opplevd L. dorsigeraene som dårlige foreldre, de har alltid vært flinke. Så jeg tipper dine viser seg å være påpasselige og gode foreldre også
Ang. dette med "multi-lek"; det er ikke uvanlig, faktisk.
Opplevde selv denne dominoeffekten ofte i mine kar med f.eks. scalarer. Det frigjøres jo hormoner eller andre liflige dufter i vannet når et par er i lek, noe som setter hjulene i spinn hos de andre også. På et tidspunkt hadde jeg ikke mindre enn 3 par eggleggende scalarer i en 250 liter! Så der sto hvert par og hauket og voktet over hver sin sverdplante med egg Det startet med et par, så fulgte nummer to, og rett etterpå satte jamen par nr tre i gang også.
Fenomenet er også kjent hos f.eks. Corydoras. Enkelte oppdrettere benytter det som triks for å få litt vanskeligere arter i lek. Når en enkel og lett-oppdrettet art som f.eks. Corydoras aenus leker og legger egg i et kar, så tar de vann fra det karet og tømmer oppi karet til den andre, litt vanskelige arten. Da følger det med masse liflige hormoner som setter sakene lett i sving
PS!
De du kjøpte av meg gikk sammen med foreldrene sine fra de klekket og i flere mnd fremover. Jeg har aldri opplevd L. dorsigeraene som dårlige foreldre, de har alltid vært flinke. Så jeg tipper dine viser seg å være påpasselige og gode foreldre også
Postet 21.11.06 kl 21:21
Endret: 21.11.06 kl 21:23
Takker pent for svar, Mona!
Tihi, morsomt at fiske-verden ikke er helt ulik pattedyr- og fugleverdenen - her blir også par inspirert av hverandre til "lek" både via kroppsspråk, lyder og - jepp - feromoner (duftstoffer) som du nevner. Dette med fisk visste jeg faktisk ikke fra før, men det må jo ha noe med: her-er-det-trygt-her-er-det-ok-kjør-på?!
Postet 22.11.06 kl 10:30
dvergciklide vs eplesnegle
Jepp - da er det 30 wrigglers i en grop og 30-40 i den andre, humre! Og et par små og frekke eplesngeler prøvde og åle seg innpå barne-gropene - men ble resolutt "stanget" vekk av pappa Laetacara. Imponerende små foreldrefisk
Postet 22.11.06 kl 22:19
Postet 22.11.06 kl 22:52