Kampfisken har lagd skumrede - hvordan se om det er egg?

Hei! Har en kampfiskhann og en kampfiskhunne i en 60 liter sammen med 2 guppy. Var 3, men den ene guppyen fant jeg død når jeg kom hjem og har blitt drept under redebyggingen tror jeg.

Kampfiskhannen passer veldig godt på redet sitt. Svømmer fram og tilbake, og jager unna alt som skulle komme for nær.

Men hvordan ser man om det er egg i skumredet?
Legger ved bilde av skumredet.. Kan noen se om det finnes egg der?
ja, jeg lurer fortsatt! kampfisk er jo en relativt vanlig akvariefisk, så regner jo med at noen kan gjenkjenne om det er egg.

Noen som har svar her?
Husk at det er vanlig at en hann bygger et skumrede. Og i en 60 l, vil hannen jage hunnen ihjel før hun blir klar til å legge egg. Eggene kan du se hvis du bruker et forstørrelsesglass til å se etter med, ettersom at det bildet ikke var bra nok til at vi kunne se eggene.
Guppyhanner med slør vil bli jagd og ødelagt, ses på som små konkurrenter
Å ha en hunn sammen med en hann er et rimelig skummelt prosjekt, for i naturen lever disse i svært grumsete vann slik at hannen bygger ferdig et rede som han vil lokke/tvinge forbisvømmende hunner inn i. Der legges egg før hun blir jagd derifra med all makt. To -tre hunner og en hann i et relativt stort akvarium med massevis av tett plantevekst er mulig, men helst bør hanner gå alene. Eller med f.eks Platy eller andre hardtvannsfisk uten lange finner.

Derfor bør du ta ut både guppyer og hunnen nå, og la hannen stresse mindre med å passe på evt. egg. For hunnen godt med guppyyngel eller annet levendefor, eller evt. frossentfor. Sett hunnen tilbake en dag du har tid til å observere dem slik at du kan redde henne når egga er lagt. NB! Husk at også far trenger ekstra kraftig for mellom slaga.
Jeg henger meg på denne tråden, selv om den er "gammel".

Jeg har en kampfisk i en balje på badet, der den medisineres for finneråte. Den har vært der i en uke, og ser ganske fin ut nå. For et par dager siden var det plutselig mye skum rundt varmekolben om morgenen.

Bygger kampfisken skumrede også når den er helt alene? Er skumrede et tegn på trivsel? Litt pussig hvis den skulle like seg bedre i denne baljen enn i sitt vanlige hjem...
Leifur
Er skumrede et tegn på trivsel? Litt pussig hvis den skulle like seg bedre i denne baljen enn i sitt vanlige hjem...


Morsomt det du skriver der, for dette er en helt normal tankegang hos oss, det vi liker antar vi ofte at fiskene også liker, men så er ikke alltid tilfelle.

Kampfisken har kanskje endelig fått det slik den vil og som matcher hans adferd, dvs. at han får gå alene, ikke bli stresset av andre fisk, han har ant. fått en rolig overflate i forhold til sitt vanlige hjem, og når en kampfisk trives, så blåser den skum faktisk hele tiden.

Skumrede kan du ofte sammenlikne med fuglesang om våren for å markere sitt revir, samt lokke til seg hunner.

En kampfisk som ikke blåser skum, trives ikke, eller han har ingen mulighet til å bygge rede dersom ikke vannforholdene ligger til rette.

Legger ved et bilde av en del unge hanner på 3 mnd som bor i 4 litere med en plante og som stortrives noe du kan se på det skikkelige skumrede som de har bygd .


Som sagt, det er ikke alltid fiskene tenker de samme tanker som oss

Lykke til med fisken.
Svein

[External Image]
Anwar Lasmack
Husk at det er vanlig at en hann bygger et skumrede. Og i en 60 l, vil hannen jage hunnen ihjel før hun blir klar til å legge egg. Eggene kan du se hvis du bruker et forstørrelsesglass til å se etter med, ettersom at det bildet ikke var bra nok til at vi kunne se eggene. :)


Tull og tøys. Har uten problemer fått kampfisken til å legge egg i 10-literen 2 ganger, uten at noen har vært i nærheten av å måtte bøte med livet. :P

Eggene er ikke gjennomsiktige, i motsetningene til boblene. Og om maks 48 timer vil det begynne å stikke ut haler fra eggen, om de er der.
Svein Antonsen
ved et bilde av en del unge hanner på 3 mnd som bor i 4 litere med en plante og som [B]stortrives[/B] noe du kan se på det skikkelige skumrede som de har bygd . ]


HAHA! ja jammen er det lite som skal til! :P 4 liter og en plante! ^^
men det var jammen noen skikkelige skumreder de har bygget der du!

apropos det med størrelse før hunnen jages ihjel..
jeg drettet paradisfisk i en 8 liter 2 ganger.
paradisfisk og kampfisk har vel basicly samme oppførsel under oppdrett??

gikk ihvertfall helt fint med både hunn og hann her!! ^^
Takk for godt og litt tankevekkende svar, Svein Antonsen!

Jeg må innrømme at den kampfisken var et impulskjøp, veldig inspirert av at kjæresten min var med i butikken...

Jeg trodde altså at jeg hadde mer enn nok plass å tilby fyren, men var ikke helt klar over dens behov. Av de karene jeg har nå er det altså antageligvis det minste som passer ham best. Der er vannet VELDIG stillestående, iallfall, og det er bare småfisk i det. Er kampfiskene griske på levendefôr (=sverddrageryngel), forresten?

Etter vel gjennomført finneråtekur satte jeg den i går ut i 180-literen, men den ligger midt inne i en plante og spiller død stort sett hele tiden...
Inaktiv bruker
eggene til en kamp fisk er nesten i samme farge som skummet!


det er fordi ingen skal se at det er egg der!!
Inaktiv bruker
dette er en side der det står fargen!
Inaktiv bruker
dette er5 ett bildet av skumm rede
Tar opp igjenn ein gammal tråd her..

Er det noko mål på kor stort skumredet må være for at det er mogleg å legga egg i det?

Og om ein har fleire hoer, er det nokon måte å finne den rette til å putte oppi til hannen når han først har laga rede? Eller vil det være det samme?
...Du kan jo putte oppi fler "yngel-kasser" med forskjellige huer og se hvilke av de som viser de klassiske tegnene på at de er klare...

...Svein Antonsens side om betta-oppdrett...
Jeg har en hann kampfisk sammen med en hu kampfisk sammen i en 30 liter.
Har lest her at man ikke skal gjøre det fordi han kommer til å jage henne ihjel.
Vel i mitt kar ser det mer ut som hun er sjefen for å si det slik.
Han bygger på rede hele tiden og kanskje viser seg litt for hu av og til,
i mellomtiden jakter hun faktisk på snegler som henger på glasset.
Er noe av dette normalt?:P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap