Får fiskene mine mat nok?

Den evige redsel og bekymring? At fiskene ikke får mat nok. Har 2 Praktbotia på 6-7 cm. 3 maller; 1 Ancistrus 4-5 cm.1 Klovnepleco 5 cm. 1 L081 6-7 cm, 3 SAE på 8-10 cm. 4 voksne Platyer 2 Scalarer 10 cm. og en Kuhliål.

De får litt flakfôr som er borte på sekunder, Scalarene får noen biter Diskusgranulat i tillegg ca. 3-4 biter hver. I tillegg får mallene/ Praktbotiaene 1/2 Tabimin og 1/2 Algetablett eller 2 rekepelletts( Wardley) og 1/2 algetbl. Dette gir jeg 2 ganger daglig. 2 ganger i uka får de frossen Arthemia, sorte mygglarver i stedet og noen ganger litt frysetørka Tubifex istedet for flakfôr.Agurk 1 gang i uka.

De virker kjempesultne hele tida. Platyene og SAE får helt sikkert nok, for de spiser av alt, både flakfôr og mallemat. Er redd det ikke skal være nok mat til Botiaene og mallene. Kanskje det blir fôr lite til Scalarene også? Har lagt merke at Scalarene prøver å forsyne seg av malletablettene i tillegg.

Blir de sultefôret tro?
Jeg fòrer nok mer enn det du gjør, det høres litt lite ut i mine ører...?
Scalarer trenger f.eks. en god del mat for å vokse bra og skikkelig ifht alderen. De spiser mye, og bør få lov til det.

Du kan godt spe på litt mer pr måltid, men det er fint som du gjør at du deler maten i to måltider pr dag. Det er bedre med to litt mindre måltider, enn et stort.
Tusen takk for hjelpa.
Da har jeg økt porjsonene litt. Økt på til 4-5 rekepellets og en algetablett morgen og kveld, i tillegg til flakfôr og mye mere Discusbits til Scalarene.
Scalarene har fått kulemage men står fremdeles og gaper mot meg så snart jeg nærmer meg akvariet....
Panduro
Scalarene har fått kulemage men står fremdeles og gaper mot meg så snart jeg nærmer meg akvariet....

Trenger ikke være sultne da, det er jo slik de puster Mine dvergciklider liker seg i fronten av karet, og stiller villig opp til fotografering osv. Men jeg tror kanskje det bare er fordi de liker å se seg selv i speilet Er ihvertfall stor forskjell fra når de vil ha mat, da suser de frem og tilbake sammen med SAEene. Og nærmest voldtar pinsetten med mygglarvene når den kommer nedi
Hjertlig takk for svar.
Det virker nok mer som de er sultne og venter på mere mat når jeg nærmer meg akvariet.
Er 1 rute mygglarver også for lite mht antall fisk?
Er litt redd for å fôre for mye å da sjø, men ønsker selvfølgelig ikke at de skal sulte.
Ellers er det jo noen fisker som alltid får nok mat, feks. Platyene som ser ut som de kommer til å sprekke etter hvert måltid.
Er forskjellig type mygglarver, og ikke minst merker. Ruto sine må jeg dele i 3, for alle er ikke like glad i dem. Ruto sin Artemia deler jeg i to bare.
Bruker Akvarie sorte mygglarver.
Her er 1 rute bort på få minutter, og etterpå kommer de til fôringsluka for å få enda mere mat.
Panduro
Agurk 1 gang i uka.

Agurk?
Går det ann å fore sånne fisker som du har med agurk?
Så MORSOMT
Etter min mening er scalarene skikkelig tigger fisk. Jeg prøvde en gang å fore de til de ble mett og sluttet å tigge,etter å ha gitt de ikke mindre enn 23 små måltider,fortsatte de enda å tigge. Holdt jeg matboksa i nærheten begynte de med en gang å vise interesse og se mot vannflata etter mat.

Det er bare 1 gang jeg har prøvd dette og det var for nettopp å finne ut om jeg kunne klare å stoppe tiggingen deres. Det går rett og slett bare ikke,og jeg brukte da tetra discus som jeg regner med er mer mettende enn vanlig flakfor.

hehehe
noen forer for lite jeg for mye......helt sikkert...i 96 literen min, 1 scalare 6 gull/blågurami, en pleco, 12 corydoras,
2 store klper flakfor, 5-6 tabeletter, og hver dag, 2 ruter røde myggiser......

SLUKER alt rått og brutalt, og bare diller foran luken når jeg kommer.....*ler*
Vær obs på at det foret fisken trykker i seg, som den ikke kan nyttegjøre seg, kommer så og si like helt ut i andre enden. Det er derfor stor belastning på filter og vann, i kar med overforing
Jepp.

Og den næringen som da ligger i avføringen kan gi opphav til uønskede ting.

I mitt akvarie vokste det en sopp på grunn av dette,soppen tok også planter ved stilken på bunnen,etter at jeg skiftet forings strategi så sluttet den å vokse

Dama hadde samme problemet og samme soppen vokste i hennes akvarium,det kan også sies at ingenting har vært overført mellom våre akvarier før det skjedde. Men også hos henne sluttet denne soppen å komme når hun kuttet ned på foringen
SOPP?! WTF? :-D
en SOPP ?!!

WTF?! kødder du?!
det er dagens desidert sprøeste ting jeg har hørt!

vel. når du sier at det vokste en stor sopp i akvariet ditt, ser jeg for en slags fluesopp! x-D
det var vel ikke slik den så ut da. men fjernet du ikke bare soppen?
Ciklide
en SOPP ?!! WTF?! kødder du?! :-D det er dagens desidert sprøeste ting jeg har hørt! :-D vel. når du sier at det vokste en stor sopp i akvariet ditt, ser jeg for en slags fluesopp! x-D det var vel ikke slik den så ut da. men fjernet du ikke bare soppen?

haha, en stor sopp trenger ikke og være sånn sopp du finner ute i skogen da :P sopp kan være akkurat som alger
de trenger ikke og være store greiene!
Den så ut som det man ser på fisker med sopp infeksjon. Hvit og lodden og vokste seg bortover bunnen. Ikke noe kjekk sak å ha da den gikk løs på planter også.

Men denne er jeg kvitt heldigvis
hehe! ok! jeg så seriøst for en slags stor fluesopp her!
hehe dumme meg!
Inaktiv bruker
Husmusa
noen forer for lite jeg for mye......helt sikkert...i 96 literen min, 1 scalare 6 gull/blågurami, en pleco, 12 corydoras, 2 store klper flakfor, 5-6 tabeletter, og hver dag, 2 ruter røde myggiser..

Gir du alt dette hver dag? Jeg sliter litt med foringen. Tre av mallene mine døde, noe jeg nå tror skyldes for lite mat. Jeg har en ca 20 små fisk, diverse slag, samt 4 maller. Jeg gir 2 klyper med mat 2 ganger daglig, samt en tabelett annenhver dag. Men fiskene ser ut som om de vil ha mer...
Som jeg tidligere nevnte så ga jeg mine scalarer 23 måltider en dag,og de fortsatte å tigge,det står ikke noe gale til med dem om de tigger

De skal kunne klare seg lenge uten mat,hvor lenge avhenger vel fra fisk til fisk men mallene kan vel ha død av andre grunner muligens.

Fisk som ikke får nok mat vil men legge merke til da de vil se avmagret ut
foring
Har hatt akvarium siden jeg var ca 6 år nå (14 snart) Å jeg har aldri hatt problem med foing, gir di mat 2 ganger om dagen. Morgen å kveld får de like store doser. Har altid brukt bare pulverfor. Utenom da jeg hadde gullfisk i bolle når jeg var rund 3-4 år :P
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap