Nye Apistogramma arter mm.

I Mergus Cichlid Atlas II beskriver Dr.Uwe Römer 3 nye Apistogramma arter:

A. huascar (A. sp. "Sunrise/Sunpin")
A. pantalone (A. sp. "Lyratail")
A. rositae (A. sp. "Harlekin")

I tillegg plasserer han to tidligere Nannacara arter i et helt nytt slekt: Ivanacara, som inkluderer artene adoketa og bimaculata. Opprettelsen av en ny slekt for disse har lagt i kortene en stund.

Mvh

Haakon, AquaZoo
Har han kommet ut med ny bok?! Interessant!
1 er en bok jeg er veldig fornøyd med.

Er det en ny bok eller en oppdatering, med andre ord, når man har bok 1 er bok 2 verdt kjøpet?
Sjekket nettbutikken din, men ingen bok der - og da heller ikke noen pris...
Hei!

Boken er på vei ut i handelen, men er enda ikke ankommet alle forhandlere. Noen dato for dette har jeg ikke funnet eller hørt om, men ryktet sier i mars, så vi får vente i spenning Ser frem til boken selv! Bind 1 er jo en ganske så bra bok, og bind 2 er ikke en oppdatert utgave av den samme, men en helt ny bok med nye/andre arter. Jeg kan tenke meg at den vil ligge i samme prisklasse som bind 1. Førsteopplaget er dessuten på engelsk, og det kan man jo like.

Mvh

Haakon, AquaZoo
Høres bra ut, da har jeg noe på ønskelisten! :o)
(der står det jo selvsagt ingen akvariegreier fra før...)

Send meg en mail når du har en bok, så bestiller jeg den.
Og slik ser de ut
HaakonH
I Mergus Cichlid Atlas II beskriver Dr.Uwe Römer 3 nye Apistogramma arter: A. huascar (A. sp. "Sunrise/Sunpin") A. pantalone (A. sp. "Lyratail") A. rositae (A. sp. "Harlekin")

og slik ser de ut:

Det som skiller Apistogramma huascar (A. sp. "Sunrise/Sunpin") fra Apistogramma atahualpa er stort sett lyrehalen og mønsteret i halen:

[External Image]

Denne tilhører Apistogramma-cacatuoides-gruppen.

(I desember 2006 ble det funnet en fisk i Peru som ser ut til å være en ny variant av denne: sidelinjen og litt annet viser en litt annen form på denne nye.)

Apistogramma pantalone (A. sp. "Lyratail") har også bl.a. vært kjent under navnet A. sp. "Lyratail panduro" og A. sp. "Leierschwanz".

(Den "varianten" av denne som er mer blå, og som har litt annerledes haleflekk og sideflekken plassert litt annerledes, ble allerede i 2003 beskrevet av Römer et al., som Apistogramma martini.)

[External Image]

Apistogramma pantalone tilhører Apistogramma-nijsseni-gruppen.

Den tredje, Apistogramma rositae (A. sp. "Harlekin/Harlequin") er også kjent under andre navn som A. sp. "Urias" og A. sp. "Highfinned Panduro"

[External Image]

Apistogramma rositae tilhører Apistogramma-nijsseni-gruppen.
De apistoene var utrolig fine! Får mer og mer lyst på apistoer nå(kommer om noen uker).

Hehe. Litt morsomt med Apistogramma Pantalone.
Pantalone er som jeg har oppfattet i spansktimen bukse på norsk! Litt rart navn, men...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap