Arcadia Arcpod til 19-liter

Har sett litt på Arcadia Arcpod. Bør jeg velge 9W eller 11W? Har for det meste snegler, reker og litt javamose i karret. Prismessig er det jo liten forskjell. Kan det bli for mye alger ved bruk av 11W?
Det er jo ganske mange W pr liter vann, uansett hvilken løsning du velger Jeg hadde nok gått for 9W, for å unngå at det bare blir alger
Takker for ultrakjapt svar! Går jo ann og regulere litt med antal timer lyset står på! Nå står akvariet under kjøkkenarmaturen og synes det fungerer heller dårlig. Lite/dårlig lys i akvariet og mye gjennskinn i glasset.
Jeg hadde to stk 11w med reflektorer på 19 liters mosekaret mitt. Også 11w er litt for kort for lengden på en standard 19l så jeg hadde tatt 11w. Watt pr liter blir ikke helt riktig på sånne småkar, det er ganske små svake lyskilder.

Enig med Kjetil her.... Jeg har Arcpodder på mine 14 litere og det er såvidt 9w rekker over til den andre enden med lyset sitt.
OK! Tydligvis delte meninger her... Jeg har ingen erfaring med disse Arcpod'ene. Var det 2 stk 11W Arcpod'er du hadde til mosekaret ditt Kjetil L, eller var det vanlig lysrør med reflektorer?
Ikke Arcpoder, men 2 skrivebordslamper med 11w pl som i Arcpodene. Disse har ikke noe deksel foran pæra så jeg tipper de lyser minst like bra.
Jeg brukte disse på en 19l og en 28l. De ga nok lys til å få det meste til å gro, regner med det holder med en 11w til mindre krevende planter.
Det er bilder av de her.




Begge er tatt ned nå. Har tenkt å sette opp det største igjen, eller helst finne et 30cm kubekar, men det er visst ingen her til lands som har. Jeg så Aquakarolin hadde fått inn farge 860 11w pl til grei pris, det har vært litt spørsmål om egnede pærer her før.
30cm kube kar
"Min" glassmester lager deler til et komplett kubekar på 30 cm, til 2-3 hundrelapper...
(levert på døra)
Ta kontakt med en som ikke er i noe kjede, da de ikke har "kjedepriser" å gå etter
Tror det er verre å skaffe ferdige kar i denne størelsen, men det er jo det som er billigst.

Pærene hos Karolin duger bra de Har selv en av de hun tok inn.

Merkelig egentlig hvor vanskelig der er å få tak i gode kompactpærer, det finnes jo en hel del gode slike
Fant et 11w General Electric kompaktrør på ei lampesjappe i dag, Biax S. Var markedsført som dagslysrør og har betegnelsen 865. Kosta 85 kr.

Regner med at 8-- er betegnelser på lystemperatur, så dette er et godt egnet rør tilsvarende Phillips 865?

Skal brukes på en modda skrivebordslampe over 19-litern.
Høres helt fine ut. 6500k RA>80. Hadde de flere?. Hvor ligger sjappa?
Lefdal Lyssenter på Bekkestua. Må vel innom og handle et par til da, tenker jeg.
Av ren, pur nysgjerrighet: gidder du å fortelle eksakt varenavn\ typeebtegnelse?
Finner ikke røret i GE sin database, var rett å slett nysgjerrig på de eksakte spesifikasjonene
General Electrics Biax S F11BX/865

Spesifikasjoner med spektrometer her:

http://www.tungsram.hu/tungsram/downloads/adat_fenyforras/biaxs_se.pdf
Takker for linken

Ser at røret har meget korte og intense bølgelengder. Dette vil nok medføre noe tap i fargegjengivelse, sett opp mot mer brede dagslysrør.
Ser også at røret er "gåent" etter ca 5000 timer, eller 1 år og 3 måneder med ca 10 timer lys i døgnet.

Ikke helt gæærnt, men ikke noe topprør - men det skal du få leite til du er både gul og blå etter når det gjelder kompactrør
Lyset er veldig hvitt og en smule flatt, ja, og vil nok ikke passe alle kar. Ominnredet karet i går da jeg så resultatet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap