Fiskesammensetting 250l :)

Hei!
Jeg har nettopp satt opp en 250l, og er allerede tenkt på fiskesammensettingen

Ciklide arter: Scalare ( 4stk ), Boliviansk Sommerfuglciklide ( ? se spørsmål )
Cory: Corydoras Agassizii( 7-10stk )
Stimfisk: Kardinaltetra ( 15- 20stk)
Malle: ? (ideer) ( 2-3stk)

Vil disse fiskene trives sammen?
Kan jeg ha flere fisker?
Er Boliviarnerne parfisk, evt hvor mange i 250?
Noen ideer til Malle?

Jeg skal ha finkornet grus, og en del planter, og noen steiner.
Skal ha noen kokosnøtter, og røtter.

Noen forslag til annen fisk hvis ikke disse passer??

Mvh Cassandra

Takker for svar!
ville vel hatt minst 10Corydoras siden disse trives best i flokk, ville vel selv hatt 15

Scalarene kan vel komme til å spise opp kardinaltetraen når de blir fullvoksene, men kan jo gå (har aldri hatt scalare så vet ikke sikkert)
og tar jo litt tid før disse blir store.

Boliviansk Sommerfuglciklide har jeg aldri hatt så vet ikke noe om disse,

Malle kan du vel egentlig ta hva du vil ha sålenge vannverdiene passer
sånn nogenlunde overens.
ville valgt en type som ikke blir noe særlig større en 10-15cm, eller blir den fort for stor.

syns sammensetningen ser helt grei ut
Takker for fint svar!

Jeg hadde en tråd her for en liten stund siden der jeg spurte om Scalare og Kardinaltetra kunne være sammen.
Svare jeg fikk var to, ene var jeg kunne la unge Scalarer vokse opp sammen med Kardinaltetra, da var de jo vant med dem.
Det andre var at oppdretts variantene ikke var vant til å fange mat selv, og derfor ikke hadde noen ide om at småfisk kan spises.
Begge disse jeg fikk svar fra hadde Scalare: )
Så jeg tror dette kommer til å gå.
Skal satse på unge Scalarer, dyrebutikken har mange små: D

Ja, det blir nokk mange flere Corydoras tenkte kanskje det ble litt mye fisk, men når jeg tenker meg om kan jeg nokk ha litt flere: D

Har du noen forslag på malle??
Tenke kanskje på Ancistrus men denne syns jeg er litt vanlig..

Kan jeg ha flere fisk?

- Mvh Cassandra
Boliviansk sommerfuglciklide er parfisker, men du må helst finne par i butikken for å være sikker. Selv om man har en hunn og en hann så garanterer ikke det par. Når det er sagt så er de stort sett veldig fredelige, og krangler bare litt seg imellom om de ikke er par. Har du nok inndeling i karet med f.eks. røtter og planter så vil de lage seg et hierarki og ha territorier, men det er selvsagt mer gøy å ha par.

Har selv 5 i mitt kar, og et potensielt fremtidig par. Det er et klart hierarki, men ingen tar skade, og de bare "advarer" andre når de jager dem. Andre fisker enser de ikke. Anbefaler de veldig, jeg venta en god stund på å få fisk til jeg fant disse, da de er mine favoritter

Antall coryer spørs jo på typen, har ikke personlig erfaring med de du nevner men jeg har i selskapskaret noen små aenuser, og de kunne godt vært flere. I mindre karet har jeg corydoras robineae og de er nokså store, så det er nok med 5 der. 6 hadde vært ideelt, men nå ble det sånn
Så jeg kan ha en gruppe?
Syns de er så fine: )

Jeg skal ha en del planter, røtter, og steiner.

Hvordan ser man forskjell på hun og han?
Har sett det som står i fiskebasen, men kan det også være en forskjell at hannens hale er lengere i ennen enn hunnens?
Slik som det er på første bilde i basen.

Mvh Cassandra
Jeg hadde en tråd her for en liten stund siden der jeg spurte om Scalare og Kardinaltetra kunne være sammen.
Svare jeg fikk var to, ene var jeg kunne la unge Scalarer vokse opp sammen med Kardinaltetra, da var de jo vant med dem.
Det andre var at oppdretts variantene ikke var vant til å fange mat selv, og derfor ikke hadde noen ide om at småfisk kan spises.
Begge disse jeg fikk svar fra hadde Scalare: )
Så jeg tror dette kommer til å gå.
Skal satse på unge Scalarer, dyrebutikken har mange små: D

Ja, det blir nokk mange flere Corydoras tenkte kanskje det ble litt mye fisk, men når jeg tenker meg om kan jeg nokk ha litt flere: D

Har dere noen forslag på malle??
Tenke kanskje på Ancistrus men denne syns jeg er litt vanlig..

Kan jeg ha flere fisk?

- Mvh Cassandra
Akvarium jenta ;o)
Så jeg kan ha en gruppe? Syns de er så fine: ) Jeg skal ha en del planter, røtter, og steiner. Hvordan ser man forskjell på hun og han? Har sett det som står i fiskebasen, men kan det også være en forskjell at hannens hale er lengere i ennen enn hunnens? Slik som det er på [URLBLOCK1] i basen.

Du kan nok ha en gruppe, men det kan bli litt action om det blir et par iblant dem, det vet jeg ikke. Men de er stort sett fredelige, men jeg har hørt om noen som har fått en som kjeppjaget den andre, og da blir den følgelig redd og skviser seg inn i et hjørne, så det er fordel om du kan omplassere i kar e.l. om det ikke skulle gå.

Synes selv det er nokså vanskelig å se forskjell på kjønn, er sånn ca. 80% sikker på mine. Det som blir sagt er at når de oppdretter dem og prøver å matche utseendet så viskes ulikhetene mellom kjønn også litt ut. Hvor sant det er vet jeg ikke, men det sikre tegnet er at damene er litt rundere i formen. Blir også spekulert i forskjell på munnpartiet sett fra siden, hannen sitt er litt spissere, men i butikken er de som oftest unge uansett. Hannene skal få litt lengre fliker ja, men jeg tror ikke alle blir så fine som Bjarne sitt bilde i basen

Det blir vel sagt at veldig mange dvergciklider kommer overens med andre typer så lenge de ser nok ulike ut. Men du skal allerede ha scalarer så jeg ville vel ikke hatt mer av ciklidene. En corystim og en stor tetrastim samt en malle i tillegg er vel fint. Da holder du deg stort sett til Sør-Amerika også, noe jeg selv er fan av. Hadde først siamesere i mitt kar, disse stressa ciklidene litt iblant, så nå har jeg ottoer. Men de ville vel havna i munnen på scalarene dine, så kanskje det er best å unngå de

Ville forøvrig belasta karet litt og litt, da går det nok fint med ihvertfall så mange fisk.
Takker for flott svar!
Tror jeg satser på en gruppe hvis jeg får tak i disse flotte fiskene

Ja, liker godt fisker fra Sør-Amerika

Hvis en av dem skal de jaget, har et kar på 70l, 30l, og 21l, men 70, er det et Palettpar som er i full gang men yngel.
Vet enda ikke om jeg skal la de være i denne tanken eller om de skal få bo i 250l?
Hva tror du?

Har du noen forslag på malle?

Kan jeg ha flere fisk?

Mvh Cassandra
Hei

Hvis Scalarene er veldig store og kardinalene er små så vil de bli spist.. mn hvis du kjøper noen scalarer som er sånn passe små så skal det gå bra. Kan ikke garantere det men:P

Av maller er det mange å velge mellom. i min 250 -liter så har jeg to panaque (L204-10cm og L002-10cm) og en peckoltia(075-6cm).. det går kjempe fint hos meg! Jeg valgte maller utifra hva jeg synes var fint, og selfølgelig i forhold til pris:P

Lykke til
Takk for svar! : )
Ja, jeg får se hva de har av maller på dyrebutikken

De har scalarer på størrelsen av 20 kroninger så de er veldig små
Kardinaltetraenen er gangske feite å fine, så tror det kommer til å gå.

Mvh Cassandra
Akvarium jenta ;o)
Hvis en av dem skal de jaget, har et kar på 70l, 30l, og 21l, men 70, er det et Palettpar som er i full gang men yngel. Vet enda ikke om jeg skal la de være i denne tanken eller om de skal få bo i 250l? Hva tror du?

Jeg har ikke personlig erfaring med paletter, eller andre afrikanske fisker forsåvidt. Jeg ville vel egentlig ikke blanda de oppi her, men på den annen side så liker vel de seg i kokosnøtthuler osv. så de vil ikke kreve helt samme område som bolivianerne. Men jeg tror, basert på hva jeg har hørt, at palettene er mer aggressive, spesielt under lek enn det bolivianerne noen gang vil være, derfor kan det være litt risk. Hvis jeg skulle hatt det hadde jeg laget huler i ene enden og mer åpent område i andre med røtter osv. i mellom. Innredning har nok mye å si. Av maller liker jeg L-144 bla. men er jo mange fine, spørs hva du får tak i og har råd til.
Ok, da lar jeg de gå i 70 l: )

I min dyrebutikk er det ikke mange maller de har, mest Ancistrus, Pleco og Gibbiceps.
De to siste bli vell store etter min smak; P
Så jeg får nå se hva de har.

Mvh Cassandra
Hei

Sammensetting til nå:

Stimfisk: Kardinaltetra, 15-20 stk.
Ciklide: Scalare, 4-5 stk, Boliviansk Sommerfuglciklide, 2 stk.
Corydoras: Corydoras Agassizii 10-15 stk.
Malle: Ancistrus, 2 stk.

Kan jeg ha flere fisker?

Det kan hende jeg ikke får tak i Boliviansk Sommerfuglciklide, så denne vil da bli byttet ut.

Jeg skal ha finkornet grus, og en del planter, og noen steiner.
Skal ha noen kokosnøtter, og røtter.

Mvh
Sand
ville valgt sand å ha i karet i.o.m. at b.sommerf.cikliden siler sansa ut gjennom gjellene...
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap