Akvarievann i munnen

Ved hevertbruk så får en jo gjerne akvarievann i munn. Eller, jeg mener det vil jeg jo gjerne ikke ha -Pffft hark. Vil litt Wisky kansje drepe de ekle bakteriene??? (Holder pusten så lenge) :o)
Du dauer ikke av det, og det er nok ganske harmløst. Om du føler for å desinfisere munnen etterpå om du har fått i deg noe ved et uhell, så gjør det gjerne. Men du vil nok ikke merke noe uansett om du gjør det eller ikke

Har ikke tall på alle de gangene jeg ved uhell har fått meg en sup... heldigvis er det stort sett en skvett jeg kan spytte ut, men jeg har fått akvarievann i vrangstrupen ved et par tilfeller også Og som du ser, sitter jeg her enda, og jeg har aldri merket noen "bivirkninger" etter slikt. Jeg pleier å ta en skyll av munnen med brus, jeg
Puster letta ut - Pffffft :o) Takk Mona. Ikke lenge siden jeg var på Langhus en tur forresten. (Det er vel også i Ski kommune?)
Jepp, det er det.
Verden (eller Norge) er ikke stor
Vannpumpe fra Biltema var løsningen
Jeg kjøpte en håndpumpe fra Biltema. Koster 17 kroner. Kople den til slamsugger og dermed slutt med akvarievann i munn.
Men, da har jeg ingen unnskyldning for whiskyen. :o) Ellers var du jo lur da. Har forresten ei lignende pumpe, selvom den ikke er kjøpt på Biltema.
badat
Jeg kjøpte en håndpumpe fra Biltema. Koster 17 kroner. Kople den til slamsugger og dermed slutt med akvarievann i munn.

Mener du denne her, Badat? Fungerer det greit? Det må jeg prøve.... Setter du slamsugeren på den rette delen da, eller?
Ja det er den
Også JA den rette siden skal du kople til utløp fra slamsuger ved hjelp av en vannlig kopling som man bruker til hageslange når man skjøter dem. Bruk gummistrikk å surre rundt rør til pumpen hvis det er ikke tett.
Ja, den fungerer kjempegreit!
Henriflette
[QUOTE=badat]Jeg kjøpte en håndpumpe fra Biltema. Koster 17 kroner. Kople den til slamsugger og dermed slutt med akvarievann i munn.

Mener du denne her, Badat? Fungerer det greit? Det må jeg prøve.... Setter du slamsugeren på den rette delen da, eller?

Den fungerer kjempebra. Jeg har en liten (kostet 17 kroner eller noe sånn...), men skal kjøpe en stor også (tror den koster nærmere 50-lappen), for å bruke når jeg skal skifte vann i 160-literen.

Når en har fått "pumpet igang", så renner vannet videre av seg selv, som med vanlig hevert. Forutsatt at det er fall på vannet, selvfølgelig... :o)
Jeg fyller vann i slangen fra springen før jeg starter tømmingen, holder en tommel forran begge endene på min vei fra vasken til karet, stikker ene enden i karet og andre i bøtten, og vips så renner vannet ut uten at jeg trenger verken pumpe eller å sutte på slangen

Når vannet skal inn igjen bruker jeg en sirkulasjonspumpe koblet på en slange som fører vannet fra bøtten og opp i karet, funker som en drøm
Er tur på Biltema endte i kjøp av håndpumpe, 10 m drikkevannsslange, 20L sammenleggbar vanntank, glasskrape m.m. Alt til den nette sum av nesten ingenting. Pumpa ble festet på slamsugeren i den ene enden og på vannslangen i den andre. Slangen gikk rett i baderomssluket. Så var det bare å klemme noen ganger på pumpen, så var det igang. Og selv om slangen før kapping var altfor lang og lå i en spiral bortover gulvet, rant det allikevel uten problem. Fantastisk produkt og absolutt verdt sine 17 kr, så takk for tipset Eneste ulempen var at pumpa har litt vel liten kapasitet, oppgitt til 0.6 L/min (men jeg tror det gikk raskere enn det). Det fantes en større pumpe der, for tømming av oljefat (70 kr?), men denne var enorm og hadde kapasitet på 19 L/min, noe som vel kan bli litt voldsomt, spesielt hvis man skal slamsuge i tillegg. En mellomting hadde gjort seg.... Stakk innom Clas Ohlsson også i samme slengen, der har de nøyaktig like pumper, bare littegrann dyrere (25 kr).

Vannbytter vil nå gå som en drøm, takket være denne tråden. Eneste ulempe nå er at fisk som får seg en tur i slangen går rett i sluket. Hmmm...kanskje et dørslag el.l er tingen?? (Problemet ble høyst aktuelt: en voksen gul molly ble i min vannbytteiver sugd inn. Hun satte seg "heldigvis" fast i overgangen mellom slamsuger og 10m slange, så jeg fikk reddet henne ut. Hun lever i beste velgående nå, men ser litt fornærmet ut hver gang jeg går forbi
Fylle slangen med vann
Nevnte problemet med å suge vann inn i slangen med munnen jeg også da jeg var hos akvariumsjappa mi, og fikk fy-fy, det måtte jeg ikke gjøre! Fare for sykdommer og all slags ufyselige sakker jeg kunne få i meg, mente han.
Han viste meg derimot hvordan jeg enkelt og greit fylte vann i slangen nede i akvariet, løftet opp den ene enden med tommelen for og puttet i bøtta, slapp opp og vannet flommet nydelig av seg selv ned i bøtta. Skjønner at den blir verre hvis man skal fylle en hel hageslange, men vann fra kranen burde jo fungere bra da. Jeg fikk iallefall bra hjelp av det enkle rådet så mye som jeg har skiftet vann i karet nå...
Men hva med stueplantene?
Å tømme vannet rett i sluket hørtes forlokkende ut.
Jeg må i så fall ta slangen en etasje ned, desto bedre fall...
Eller ut til hagen. Det går jo også.
Men LITT må jeg spare til stueplantene mine!!!
Jeg har tidligere vært en skikkelig stueplantedödare, men etter at jeg fikk akvarie, har stueplantene begynt å sette nye skudd i januar!!! Hm, jeg vet ikke om det er gjødselen i akvarievannet som gjør det, eller om det ganske enkelt er det at de faktisk får VANN en gang i uka... ?
;o)
Dette skal jeg helt klart starte med, men...
...noen som hvet diametermålet på den håndpumpen?
Må vite det så fort som mulig!
Målene er
Utvendig på innløp er 15,2 mm
innvendig er 13,1 mm

utvendig på utløp er ca 15 mm

er denne du tenker på ??

kan også føye meg inn i rekken over fønøyde brukere..
Tømte lageret til biltema sist jeg var der.. 13 stk.. ALLE er nå solgt. hehe
Det renner litt seint ut, men men. bedre enn å betale en HAUG med penger for noe som gjør samme jobben.

Plussmedlem
Dersom det var giftig for mennesker å få i seg litt akvarievatn ville nok ikkje fisken overleve så lenge i det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap