Tam Alna!

Var på Norges største dyrebutikk i helga, og må si jeg har noen blandete meninger.

De har jo ekstremt mye fisk der, men alt for få ansatte. Det er jo faktisk umulig å få hjelp.
De hadde jo mange spesielle fisk, som slamkryper (som jeg trodde var ulovlig...?), arowaner til 4000,- og 2 fulle kar med babypiraya (mitt neste større kar blir piraya). Men utover det var det i grunn ikke så mange spesielle arter....

Og de hadde ikke en eneste kampfisk. Det irriterte meg. :P
Var der i helga jeg og. Ble veldig skuffet. Synes ikke de hadde annet enn kar overfylt med gullfisk, platy og guppy. De sto virkelig i kø i karene!

Tre typer coryer, to arter reker og ellers heller lite annet enn artene kesol viser til. Nei her må det skjerpings til.
Kesol
2 fulle kar med babypiraya (mitt neste større kar blir piraya).

La du merke til at nesten alle babypirayaene manglet et øye? Har de spist på hverandre og kan de selge disse bare med ett øye?
Har vært innom der flere ganger (4-5??) siden de åpnet, også nå på fredag. Kommenterte de enorme mengdene med guppy, platy og sverddrager de hadde i den ene kroken (veggen var nesten knall oransje), fikk vite at de hadde fått inn mye mer enn de hadde bestilt. Platy skal være mnd's fisk nå, så vi kan jo håpe at det bedrer seg raskt. Ellers må jeg si jeg syns den er ganske bra, har sett mye flere enn to typer reker der (de er sikkert bare utsolgt). Og reker har t.o.m. ikke akvariemagasinet. Åpningsuken hadde de rokker, og hvis ikke DET er eksotisk vet ikke jeg.... Har også sett masse forskjellig cory, botia (de hadde både dverg- pakistan- og polkadot i tillegg til praktbotia), og det er vel ikke SÅ vanlig at en butikk har alle disse sortene på en gang?? I tillegg: vanlig palett, VF, den gule varianten (husker ikke navn) pluss en palettliknende sak til... (Selvsagt ørten andre fiskeslag også da...kulefisk, discus i flere str, forskjellige L-maller, masse ciklider, denne ) Syns faktisk det var ganske bra, jeg. Spørs selvsagt hva man sammenlikner med, men det er jo en dyrebutikk, ikke en akvariebutikk, og med det i mente er jeg relativt fornøyd. Virker ihvertfall som at de har egne "fiskefolk" der, det er jo ikke værst i den kjeden

(og jo, de hadde en drøss med fine kampfisk til å begynne med...pluss masse annet...må vel bare forvente ekstra mye omsetning de første ukene, så de er vel solgt ut igjen)

Eneste jeg ikke likte: de stakkars levendeføderne som tydeligvis var feilbestilt var dytta inn i altfor få kar... Så en del døde fisk. I tillegg virker plantene grisedyre, selv om jeg ikke har sammenliknet direkte med andre butikker. Fant meg etter mye om&men en plante av det heller unnselige slaget, men som skulle tåle mine litt begrensa lysforhold. Den viste seg å koste godt over 200 kr. Ble ikke noe plante.....

Det kuleste jeg har sett der, i tillegg til rokkene, er en sånn giftig froskefisk (eller hva den het)
Så ut som en gråstein :P

Må bare si at de er glade i tilbakemeldinger, og tips om fisker folk savner der.
De har jo (sagt selv av de) plass til å kunne ta inn litt av hvert.

Jeg tipset de om at reker er veldig populært for tiden (jeg så 4-5 forskjellige sist jeg var innom), og at corydoras er veldig populært.

Når jeg får akvariene mine oppe og går igjen skal jeg innom med en ønskeliste, så får jeg se hva som dukker opp

(Og de har transvetitus som jeg bare MÅ ha med hjem!!)
Huff, det er ikke pent å klage over utvalg i butikker, men jeg hadde så store forventninger i forhold til alt jeg har hørt at de hadde inne den første uken. Det er jo ikke deres feil at jeg ikke var innom da. Flott betjening, hyggelige og service-innstilte.
Kesol
De har jo ekstremt mye fisk der, men alt for få ansatte. Det er jo faktisk umulig å få hjelp.

Slikt er slitsomt, men det gjelder jo alle akvariebutikker/ dyrebutikker. Jeg tror nok det skyldes at vi alle bruker lang tid, og gjerne vil plapre ivei om fisker.. hva er dette? Kan denne gå sammen med denne? Jeg hadde en gang en..? osv

Jeg tenker noenganger selv på dette når jeg legger beslag på et stk betjening lenge, men samtidig har jo jeg selv ventet lenge :P

Kanskje de bør se nærmere på spesielt lørdager..?

Min erfaring er i allefall at jeg drar til butikker på ukedager, når jeg har mulighet.
Jan Holt en formiddag er noe helt annet en Jan Holt en lørdag (et eksempel bare!)

Gry
Huff, det er ikke pent å klage over utvalg i butikker, men jeg hadde så store forventninger i forhold til alt jeg har hørt at de hadde inne den første uken. Det er jo ikke deres feil at jeg ikke var innom da. Flott betjening, hyggelige og service-innstilte.

Jeg tror alltid noen vil bli misfornøyd, jeg synes de har for lite Tanganyika.
Men det synes jeg vel egentlig overalt.. hehe
Eneste stedet i Oslo jeg har sett mer spennende Tanganyika er på Majorstua.
tertit
[QUOTE=Kesol] 2 fulle kar med babypiraya (mitt neste større kar blir piraya).

La du merke til at nesten alle babypirayaene manglet et øye? Har de spist på hverandre og kan de selge disse bare med ett øye?

Jah. Men hvordan unngår man det med piraya...
Inaktiv bruker
Mitt besøk der
Jeg og samboern min var innom der. Fra YTTERdørene åpnet seg merket jeg allergien min. Klarte så vidt å gå raskt forbi alle akvariene før jeg måtte haste ut etter frisk luft! Veldig posetiv til akvariene og alt utstyr jeg så. Men den var ikke særlig imøtekommen som en "allergivennlig" butikk. Jeg vet jo såklart at det ikke er mulig å få noe slikt. Men tenk på alle kundene de kunne hatt, om dyre/fugle- rommet hadde vært litt mer skjermet, i form av doble dører for eksempel.

Det var dog og det eneste negative med denne butikken.
Ellers var jeg fornøyd med mitt raske besøk. Endte opp med noe fisk å
Det har jeg også lagt merke til. Utrolig dårlig av en så stor kjede å ikke ha et ordentlig opplegg for det. Tenk på alle de allergikere, som går inn og ut av bygget der. Det skulle jo ikke vært lov. Ellers lukter det jo dritt av all den rare hunde maten de har liggende slengt rundt der. Tørka Griseører, og slikt. Det burde de putte inn i et eget avlukke. De taper vel bare kunder på slikt. De burde installert ventilasjon på det dyre rommet. Med godt avrekk, og under trykk.
Ettersom Tam ligger like ved jobben, har jeg vært der 4-5 ganger nå. Jeg begriper ikke helt hvorfor noen synes at utvalget er dårlig. Dette har jeg funnet der:
Flere typer killi (beste utvalget jeg har møtt i en dyrebutikk, noe som for såvidt ikke betyr så mye. Jeg har egentlig aldri funnet mer enn en type killi i en dyrebutikk før. Det er litt utplukket nå. De hadde flere. De hadde ihvertfall 4 typer like etter at de åpnet - riktignok var to av typene fargevarianter av samme art).
Mange typer cory (er noe utplukket nå, men de har noen vanvittig fristende coryer (minner om c. aeneus gold stripe, men skal ikke være denne), som dessverre koster over 250,- pr. stk De har faktisk coryer som ikke er vanlige i butikken!).
Flere varianter gul palettcichlide (det har jeg aldri funnet i en dyrebutikk før. Det var minst 3-4 forskjellige typer, men ikke så mange av hver)
Flere typer apistogrammaer (det er litt utplukket nå. De hadde flere)
Rokker
Slamkrypere
En utrolig kul og avskyelig stor L-malle av ukjent type (ukjent for meg).
Flere typer L-maller (men jeg skulle vel gjerne sett at de hadde flere av disse)
Discus, både vanlig oppdretts, Stendker og VF
Flere typer reker
Bare for å nevne noe...

De har også godt utvalg i planter.
De har ikke fått i gang saltvannsakvariene, men dette kommer faktisk (etter det jeg har skjønt).
De fører JBL - ikke så veldig mye av det, men likevel. De har forresten JBL In-Out. Dessverre så jeg ikke at de hadde forlengelsesslange, som jeg er på jakt etter.

De har vært utrolig behjelpelig med å bestille utstyr de ikke selv tar inn til meg (bl.a. bestilte de hydrometer fra Sera, et merke de ikke fører - det var ikke jeg som etterspurte merket, men det var der de fikk tak i hydrometer til meg). De skal også ha ros for at de har tatt ansvar i forhold til de syke trehjulssyklene (= brochis splendens) de solgte meg. Det nærmer seg en måned siden jeg kjøpte dem, og likevel får jeg fortsatt byttet de jeg mister (byttet 2 på fredag). Jeg har opplevd at de har greie på det de holder på med (med unntak av en smule feilinfo i forbindelse en kunde som skulle kjøpe discus). Det er den første dyrebutikken jeg har vært i, der de ikke på død og liv skal selge aquasafe til enhver. Jeg hørte en av betjeningen fortelle en kunde at han kan sjekke hva vannverket tilsetter vannet ved å ringe til dem. Det overrasket meg og imponerte meg stort! Jeg har også udelt erfaring med at betjeningen er hyggelige og blide.

Av minusene kan jeg nevne:
Fiskene er litt dårlig merket. Dessuten er det veldig mange av mallene som ikke er merket med L-nummer.
De har ikke mer enn akkurat påkrevd antall dager karantene (hadde ihvertfall ikke mer da de startet, noe som gjorde at det var mye sykdom), noe som gjør at stressnivået hos fisken fortsatt er stort, og det har vært/er noe sykdom i karene. Jeg spurte hvor lenge de hadde hatt fiskene, så derfor fikk jeg vite det
Det er lekkert med sort sand i karene, men det gjør også at enkelte fisker har dårlige farger der de går i karene. Bl.a. var c. arcuatusene veldig mørke (disse er normalt hvite med en sort stripe på hver side). Det kan gi inntrykket at fiskene er syke, selv om de ikke er det.
Det har vært vanskelig å få betjening innimellom, særlig den første uka etter at de åpnet. Da krydde det av mennesker, og betjeningen jobbet livet av seg. Og når det da kommer en tulling (les undertegnede) og krever at coryene skal pakkes en i hver pose, hjelper ikke akkurat det på...

Men, det skal de virkelig ha: Første gang jeg var i butikken, var den andre eller tredje dagen etter åpningen. Det var helt avskyelig mange folk der, og betjeningen jobbet seg halvt ihjel. Likevel husket de meg og hva jeg hadde kjøpt (uten å titte på dataen) neste gang jeg var der!

Jeg skal være enig at det var fryktelig mange av "standardfiskene" da jeg var der på fredag. Ettersom mange av disse går i de akvariene du først kommer til, tror jeg nok at det kan påvirke inntrykket litt. Det virket forresten på meg som om de nettopp var ankommet.

Hæh! Har de fått inn kulefisk? Eeeehhhh! Noen som husker hva slags type?
Vil bare nevne at den typen corydoras du sikter til er Aeneus gold shoulder. Ganske vanlig i handelen, altså en aeneus fagevariant og pen ja. Men 250 kr!!!??? Fikk to for 30 kr stk hos Thor i Moss på fredag. Den er like lett å få til som vanlig aeneus. Jeg må også legge til at jeg nok er den siste som bør uttale meg om hva som finnes i butikk-kar, da jeg kun ser på bunnen av karene etter coryer.......
Dyrehagen
Hæh! Har de fått inn kulefisk? Eeeehhhh! Noen som husker hva slags type?

Var visst jeg som skrev det.... Mener det var der jeg så kulefisk, men har vært litt rundt, så jeg er ikke 100% sikker.... Min kunnskap om kulefisk begrenser seg til det å kunne se AT det er en kulefisk, dessverre. Aner ikke type. Kan den ha vært grønn-gråaktig tro?? Er ikke lenge siden jeg så dem.
Gry
Vil bare nevne at den typen corydoras du sikter til er Aeneus gold shoulder. Ganske vanlig i handelen, altså en aeneus fagevariant og pen ja. Men 250 kr!!!???

Hæh? Du så på dem da du var innom, tydeligvis? De het noe helt annet i butikken, men det var ikke særlig vitenskaplig navn, det tenkte jeg da jeg så dem. Jeg skulle gjerne sett at de var riktig merket, men ettersom jeg ikke hadde råd, gadd jeg ikke å spørre.
Det var for øvrig mer enn 250. Jeg mener å huske at det var 265,-. Dyrt ihvertfall!
Var der som sagt på fredag, og da hadde de gold shoulder inne. Skal forsøke å få tatt bilde av mine i morgen så du kan se om det er de du mener. De har samme kroppsfasong som Aeneus laser gold (gold stripe), men gullstripen stopper rett ved "skuldrene" i stede for å gå helt ned til halefinnen.
Henriflette
[QUOTE=Dyrehagen] Hæh! Har de fått inn kulefisk? Eeeehhhh! Noen som husker hva slags type?

Var visst jeg som skrev det.... Mener det var der jeg så kulefisk, men har vært litt rundt, så jeg er ikke 100% sikker.... Min kunnskap om kulefisk begrenser seg til det å kunne se AT det er en kulefisk, dessverre. Aner ikke type. Kan den ha vært grønn-gråaktig tro?? Er ikke lenge siden jeg så dem.

Mener også at jeg så kulefisk, og at det var litt størelse på dem også. Tror du husker riktig i at den var grønn/blå/gråaktig.
På bildene på denne siden ser du en gold shoulder. Du ser også noen gold stripe i bakgrunnen på bilde 1 og 3
Disse blir også kalt golden ears. Mine er noe mørkere i hovedfargen, så gullstripen kommer enda tydeligere frem.
Gry
Mener også at jeg så kulefisk, og at det var litt størelse på dem også. Tror du husker riktig i at den var grønn/blå/gråaktig.

Fillern, fillern, fillern. Jeg har vel egentlig håpet at de ikke skulle ta inn kulefisk. Bare tenk: en diger butikk med kulefisk like ved jobben min... Farlig, farlig... Forhåpentligvis er det ei kule jeg allerede har. Det skal vel egentlig godt gjøres å unngå at det er ei kule jeg har.
Grønn/blå/gråaktig, det gjelder egentlig brorparten av ferskvannskulene. Særlig "target puffers" (har ikke noe godt norsk navn her). Det største problemet er vel om det er t. palembangensis de har tatt inn. Det er nemlig ei kule jeg ønsker meg. Men jeg får velg fortsette å glede meg over suvattien jeg får om en måned Jeg har strengt tatt ikke plass til flere kuler nå. Jeg får ta en kjapp tur innom i morgen og se hva det er for noe, på min vei nordover. Jeg er litt for nysgjerrig til å la være. Heldigvis er jeg da på vei ut på ferie, så da kan jeg ikke kjøpe noe.

Jeg har forresten sett bildene dine av dine laser gold før, og jeg har hele tiden ment at de ligner. Det er mulig at det er mer markerte gullstreker på dine, mens de er litt mer utflytende i butikken. Men dette er jeg ikke sikker på. Jeg må bare ta det etter hukommelsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap