Problemer med trådalger!
Hei!
Jeg har fått et voksende problem med trådalger, og lurte på om noen hadde noen gode råd angående å bli kvitt disse.
Jeg har relativt mye planter i karet, bla. valisneria spiralis, vasspest, hornblad + div. jeg ikke har navnene på.
Jeg har også en gruppe på 5 SAE, men de er temmelig uinteressert i å spise algene. Jeg har også en koloni med Eplesnegler som heller ikke gidder å spise dette. Jeg har prøvd å redusere på foringen uten resultat.
Jeg har DIY co2, og vannverdiene mine er: KH 4, PH 7,2, GH 3, nitritt 0.
Til nå har jeg bare fjernet algene for hånd, men de er tilbake etter kort tid. Jeg kunne godt tenkt meg å finne årsaken til disse algene slik at de kan fjernes mer permanent.
Jeg har ca 10 timer med lys + 2 timer moonlight, men moonlight skulle vel ikke ha noe å si for alger vel? Jeg har 2 x 40w Lifeglo II rør. Karet står ikke slik til at det kommer direkte sollys på det.
Det jeg har merket meg er at det vokser mest alger rett ved utstrømningsrøret i fra pumpa (tetratec ex 1200). I strømmen liksom.
Ble mye dette, men måtte bare få det ut. Begynner å bli skikkelig forb**** på disse algene etterhvert.
Håper noen har tid/orker å svare på dette i denne varmen. Puh..
Jeg har fått et voksende problem med trådalger, og lurte på om noen hadde noen gode råd angående å bli kvitt disse.
Jeg har relativt mye planter i karet, bla. valisneria spiralis, vasspest, hornblad + div. jeg ikke har navnene på.
Jeg har også en gruppe på 5 SAE, men de er temmelig uinteressert i å spise algene. Jeg har også en koloni med Eplesnegler som heller ikke gidder å spise dette. Jeg har prøvd å redusere på foringen uten resultat.
Jeg har DIY co2, og vannverdiene mine er: KH 4, PH 7,2, GH 3, nitritt 0.
Til nå har jeg bare fjernet algene for hånd, men de er tilbake etter kort tid. Jeg kunne godt tenkt meg å finne årsaken til disse algene slik at de kan fjernes mer permanent.
Jeg har ca 10 timer med lys + 2 timer moonlight, men moonlight skulle vel ikke ha noe å si for alger vel? Jeg har 2 x 40w Lifeglo II rør. Karet står ikke slik til at det kommer direkte sollys på det.
Det jeg har merket meg er at det vokser mest alger rett ved utstrømningsrøret i fra pumpa (tetratec ex 1200). I strømmen liksom.
Ble mye dette, men måtte bare få det ut. Begynner å bli skikkelig forb**** på disse algene etterhvert.
Håper noen har tid/orker å svare på dette i denne varmen. Puh..
Postet 21.06.07 kl 19:41
Jeg blir i tvil om vi to tenker på samme algetype når du sier at de vokser hovedsaklig i strømmen fra pumpa... det minner om typiske penselalger. Penselalger er grønnsvarte, korte hårtuster som ser ut som små penselbuster. Og de slår seg nesten alltid ned der sirkulasjonen er størst i et akvarie, og de sitter veldig godt fast (gror hardt fast i underlaget).
Har du kikket i alge-artikkelen her på AF?
Her er forresten en flott engelskspråklig artikkel med bilder av algetyper.
Hvis du og jeg tenker på samme algetype når vi sier "trådalger", så er disse veldig glad i å gro under reflektorer for lysrør... trådalger ser i mine øyne ut til å være lysegrønne, og tynne som spindelvev, lange tråder tynnere enn et hårstrå. De henger ikke fast i noe, men lar seg lett fjerne ved å "dra dem opp" i lange seige tråder.
Min erfaring er at de ikke trives i sterk strøm, men heller i rolige hjørner blant flyteplanter og annet der de får ligge helt i ro.
Eplesneglene mine elsker trådalger og glefser dem i seg på rekordtid!
Har du kikket i alge-artikkelen her på AF?
Her er forresten en flott engelskspråklig artikkel med bilder av algetyper.
Hvis du og jeg tenker på samme algetype når vi sier "trådalger", så er disse veldig glad i å gro under reflektorer for lysrør... trådalger ser i mine øyne ut til å være lysegrønne, og tynne som spindelvev, lange tråder tynnere enn et hårstrå. De henger ikke fast i noe, men lar seg lett fjerne ved å "dra dem opp" i lange seige tråder.
Min erfaring er at de ikke trives i sterk strøm, men heller i rolige hjørner blant flyteplanter og annet der de får ligge helt i ro.
Eplesneglene mine elsker trådalger og glefser dem i seg på rekordtid!
Postet 21.06.07 kl 19:45
Endret: 21.06.07 kl 19:54
Det er mulig at algene mine ikke er trådalger, men de er som du sier laange tynne tråder som henger i strømmen. I de rolige partiene er det ingenting. Det virker og som de trives best i det øverste vannskiktet.
De virker som de henger spesiellt mye ifra Vasspesten. Disse tynne trådene blir helt grønne når jeg tar de ut av akvariet og ruller de i sammen. Jeg blir gaaal. Vil bare bli kvitt dævelskapen!
Takk for linken.
De virker som de henger spesiellt mye ifra Vasspesten. Disse tynne trådene blir helt grønne når jeg tar de ut av akvariet og ruller de i sammen. Jeg blir gaaal. Vil bare bli kvitt dævelskapen!
Takk for linken.
Postet 21.06.07 kl 21:07
Hmmm (grubler)...
Kanskje du må sulte eplesneglene dine i en separat "sulte-tank" en periode? Og så slippe dem løs i det vanlige karet igjen, og ikke fòre med noe annet der de første dagene etter at eplesneglene er sluppet løs igjen?
Min erfaring er at eplesnegler er utrolig flinke til å ta trådalger og faktisk også de forhatte BGA (blågrønne alger).
Jeg har blitt kvitt utrolige mengder trådalger på rekordtid ved å sette inn eplesnegler.
I en 98 liter slet jeg lenge med at det dannet seg en seig matte av disse laaaange grønne trådene i overflaten, det la seg i klaser oppå flyteplantene i karet. Jeg fjernet massevis flere ganger i uka, men det kom tilbake like forbasket. Og som du sier, de trives best helt øverst i akvariet. Har aldri funnet dem langt nede i akvariet.
Den algetypen dukket opp når jeg var så dum å sette reflektorer på lysrørene... selv om jeg raskt fjernet reflektorene da jeg oppdaget algeoppblomstringen, var det gjort. Algene hadde kommet uinvitert, og aktet å bli, som en sta og uvelkommen gjest fra sviger-slekta Men det var kun der, helt i overflaten og oppå flyteplantene, at de vokste.
Så satte jeg inn to små nyinnkjøpte eplesnegler i akvariet. Kun to stykker...
Etter tre dager måtte jeg lete etter alger for å finne noen, og innen en uke var gått var de helt og holdent borte- da hadde de to små sneglene spist rubb og stubb! Det kom aldri alger tilbake i det karet.
Finner jeg trådalger i et kar nå, setter jeg bare inn et par eplesnegler og de setter i gang umiddelbart.
Kanskje du må sulte eplesneglene dine i en separat "sulte-tank" en periode? Og så slippe dem løs i det vanlige karet igjen, og ikke fòre med noe annet der de første dagene etter at eplesneglene er sluppet løs igjen?
Min erfaring er at eplesnegler er utrolig flinke til å ta trådalger og faktisk også de forhatte BGA (blågrønne alger).
Jeg har blitt kvitt utrolige mengder trådalger på rekordtid ved å sette inn eplesnegler.
I en 98 liter slet jeg lenge med at det dannet seg en seig matte av disse laaaange grønne trådene i overflaten, det la seg i klaser oppå flyteplantene i karet. Jeg fjernet massevis flere ganger i uka, men det kom tilbake like forbasket. Og som du sier, de trives best helt øverst i akvariet. Har aldri funnet dem langt nede i akvariet.
Den algetypen dukket opp når jeg var så dum å sette reflektorer på lysrørene... selv om jeg raskt fjernet reflektorene da jeg oppdaget algeoppblomstringen, var det gjort. Algene hadde kommet uinvitert, og aktet å bli, som en sta og uvelkommen gjest fra sviger-slekta Men det var kun der, helt i overflaten og oppå flyteplantene, at de vokste.
Så satte jeg inn to små nyinnkjøpte eplesnegler i akvariet. Kun to stykker...
Etter tre dager måtte jeg lete etter alger for å finne noen, og innen en uke var gått var de helt og holdent borte- da hadde de to små sneglene spist rubb og stubb! Det kom aldri alger tilbake i det karet.
Finner jeg trådalger i et kar nå, setter jeg bare inn et par eplesnegler og de setter i gang umiddelbart.
Postet 21.06.07 kl 21:22
Postet 21.06.07 kl 22:12
Postet 22.06.07 kl 14:31
Postet 28.06.07 kl 16:42
Kanskje du kunne prøvd å skaffe deg noen flyteplanter. De trenger ikke å konkurrere med algene om hverken CO2 eller lys og vil samtidig fjerne overskuddsnæring som algene er avhengige av.
Prøv om du kan skaffe deg pistia, salvinia minima eller om det kniper andemat.
Vær litt forsiktig med andemat, kan være vanskelig å kvitte seg med igjen.
Prøv om du kan skaffe deg pistia, salvinia minima eller om det kniper andemat.
Vær litt forsiktig med andemat, kan være vanskelig å kvitte seg med igjen.
Postet 05.07.07 kl 23:30
Blåser litt liv i denne tråden igjen, istede for å starte enda en ny tråd.
Sliter med disse trådalgene jeg også. Og hos meg gror de mest ved pumpeuttaket, og på glassene, ser tydelig mer for hver dag.
Tok bort mye for en uke siden manuelt, men de dukker opp igjen.
Hva gjør jeg feil?
Hvorfor kommer disse?
Vil det bli borte av seg selv etterhvert?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Vil ikke ha SAE i dette karet.
Er åpen for alle forslag som måtte komme for å bli kvitt dette svineriet. Er så lei dette nå.
Sliter med disse trådalgene jeg også. Og hos meg gror de mest ved pumpeuttaket, og på glassene, ser tydelig mer for hver dag.
Tok bort mye for en uke siden manuelt, men de dukker opp igjen.
Hva gjør jeg feil?
Hvorfor kommer disse?
Vil det bli borte av seg selv etterhvert?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Vil ikke ha SAE i dette karet.
Er åpen for alle forslag som måtte komme for å bli kvitt dette svineriet. Er så lei dette nå.
Postet 11.10.07 kl 15:08
Samme her, lillekaret mitt begynner å vise tegn på å bli et algekar. Både trådalger og brunalger... har nå dvergkuler der så kan vel ikke akkurat stappe oppi eplesnegler?? eller er de så stor at dvergkulene ikke har sjangs? (kulene er nå ikke mer enn 1,5-2 cm.)Ser uansett for meg at eplesneglene vil bli prøvesmakt på av kulene, følehorn og sånn, vil vel bli så stressa at de bare må gjemme seg i skallet sitt og ikke får spist? Har noen ottoer der, de er sinnsykt effektiv på algene men ikke trådalgene. Kulene vil jo gjerne smake på ottoene så spørs hvor lenge jeg kan ha ottoene der... DA har jeg et problem -et algeproblem... what to do - what to do?
Postet 13.10.07 kl 20:31
Postet 13.10.07 kl 21:06
Møkkajobber
Trådalger og penselalger er noe vi kunne ha spart oss for. hvor kommer de fra? - kanskje med spring vannet. Gamle rør gir mye alger.
Algene fjernes best mekanisk, de kan siden holdes under kontroll med eplesnegler og siamesik algespise (SAE).
Tar det helt av - er klor eneste løsningen. Planter legges i kloblanding 1:10 i 2 minutter. Derettes skylles godt. Legges så over i en bøtte med Acvasafe - dette vannet byttes et par -tre gager. La plantene hvile et par dager i siste skyllingen - så det er helt klorfritt når man setter disse tilbake. (Acvasafe nøytraliserer klor).
Dette høres brutalt ut - men du vil erfare at det ikke er det i vikeligheten. Værre er det om hele karet må klores. Men har algene tatt helt overhånd, må man! Da tar det en del vannbytter og litt mer tid for å bygge ny kultur før karet kan brukes igjen.
Algene fjernes best mekanisk, de kan siden holdes under kontroll med eplesnegler og siamesik algespise (SAE).
Tar det helt av - er klor eneste løsningen. Planter legges i kloblanding 1:10 i 2 minutter. Derettes skylles godt. Legges så over i en bøtte med Acvasafe - dette vannet byttes et par -tre gager. La plantene hvile et par dager i siste skyllingen - så det er helt klorfritt når man setter disse tilbake. (Acvasafe nøytraliserer klor).
Dette høres brutalt ut - men du vil erfare at det ikke er det i vikeligheten. Værre er det om hele karet må klores. Men har algene tatt helt overhånd, må man! Da tar det en del vannbytter og litt mer tid for å bygge ny kultur før karet kan brukes igjen.
Postet 13.10.07 kl 22:10
Hos meg har algene dukket opp hvis jeg:
- Har svingninger i ph-verdien
- Har for lite rasktvoksende planter
- Gir for lite, for mye eller feil type plantenæring
- Endrer på type eller mengde plantenæring
- Fòrer for mye
- Har for mye fisk
- Har for lite filter
- Slurver med vannbytter
- Får for mye dagslys på karet
- Har lyset stående på for lenge
- Ikke skifter ut lysrør ofte nok
- Har feil type lysrør
Unngår jeg alt dette så er det ingen stor algeplage i karet lenger
- Har svingninger i ph-verdien
- Har for lite rasktvoksende planter
- Gir for lite, for mye eller feil type plantenæring
- Endrer på type eller mengde plantenæring
- Fòrer for mye
- Har for mye fisk
- Har for lite filter
- Slurver med vannbytter
- Får for mye dagslys på karet
- Har lyset stående på for lenge
- Ikke skifter ut lysrør ofte nok
- Har feil type lysrør
Unngår jeg alt dette så er det ingen stor algeplage i karet lenger
Postet 14.10.07 kl 15:24
Endret: 14.10.07 kl 15:24
Hei
Hei, jeg hadde også et trådalgeproblem (Veldig stort problem faktisk)
Det jeg gjorde var rett og slett og kasta plantene skifta 90% av vannet renset grusen renset filteret skikkelig og tok ut en av røttene også fylt på igjen, og siden det har jeg ikke hat 1. algeproblem!
Det jeg gjorde var rett og slett og kasta plantene skifta 90% av vannet renset grusen renset filteret skikkelig og tok ut en av røttene også fylt på igjen, og siden det har jeg ikke hat 1. algeproblem!
Postet 14.10.07 kl 15:39
Postet 14.10.07 kl 16:03
Uv bestråling
Ta ut all fisken, og plantene. Sett så karet under full UV belysning. Jo flere watt, jo bedre. Bare husk å dekk til alle glass, så ikke lyset slipper ut. Dette dreper allt. UV lys, brukes i laboratorier/sykehus for å kværke det meste. Bare husk å ikke se på det.
Postet 09.02.09 kl 22:07
Postet 01.03.09 kl 21:38
Trådalger
Hei, vi er ganske nye i akvarium og lurte på om du vet hva en alge heter. Den er lang og gråsvart den vokser på alt fra planter, stein, plastikk og mangroverøtter. Pluss att vi har et "belegg" som legger seg på vann overflata. Har du noe anelse på hva de er?
Postet 07.11.13 kl 18:26