gravid og morgenkvalm - afrikansk guppyhanner

Har en gravid guppy som holder seg nede i bunnen, og "ligger" ganske mye der nede. Jeg har andre fisk som har fått yngel uten problem, og vannverdier er bra.

Jeg har i det siste fått to små yngelfisk som visstnok er from the wild, eller - kullet av dem som var ville. Det er en slags afrikansk guppy med mange flotte prikker og flekker, oransje, svart, hvit, grønn og to lange oransje haler, og fiskebutikken virket som om de hadde problemer med å identifisere hann eller hunn? (Svømmer for raskt til et bra nok bilde) Jeg tror at de er begge hanner fordi de er etter hunnene, og det er ikke så bra. For mange hanner.. Kanskje hun ble utslitt av pågangen? Har tenkt å få kjøpt en 120 l slik at det blir mer plass ihvertfall, enten det eller gi dem bort. Eneste problem er at dem jeg vil gi dem til har en stk scalare eller ciclide (ikke helt sikker på hvem), men karet deres er stort nok så det burde gå bra. Sorry - uklart bilde, må ta med kamera til butikken for fiks..

Takker for svar
normalt eller ikke?
Er det noen som vet om dette er normal atferd hos gravid guppy? Ser mer ut som om den er småsyk, men ingen synlige ting.
Jeg tviler på at dette er noe "vill guppy fra Afrika"... da har du nok blitt lurt. Det er helt feil kontinent. Guppy kommer fra Sør-Amerika, helt på den andre siden av kloden...

Det kunne jo vært interessant å vite hva slags fisk det er du mener. Ble litt nysgjerrig.
Sa virkelig fiskebutikken dette til deg? Afrikansk guppy "from the wild"???
(kan du røpe hvilken butikk dette var?)

Prøv igjen å få tatt et bilde eller to
Jeg synes det høres veldig ut som endlers guppy, jeg. En av de lokale dyrebutikkene solgte endlers som VF guppy en gang, men det var uten tvil endlers, og ikke vanlig guppy.
lurt?
Du har nok helt rett, det er nok endlers. Det fiskebutikken sa til meg var følgende: "Dette er noen fisker som vi har fått tak i fra en kar som er oppdretter, han drar også selv ned til Afrika og henter dem. De som er her er kullet av dem." Så de har bare lurt meg?? De har jo funnet mange usedvanlige ting nede i Afrika, så jeg tenkte at det ikke var så usannsynlig... Jeg synes fisken er superfin, så det er helt ok, men man, kan folk være så sleipe? Fiskebutikkene er greie nok, men ærlig talt, det går en grense. Jeg har i allefall lært en ting når det gjelder å omgås diverse fiskebutikker - sjekk magefølelsen og våg og gi beskjed om hva du vil!

Ser ut som om den gravide guppyen kommer til og dø, så nå trengs flere kvinnfolk i karet snart.


Jeg ser ikke bort i fra at det finnes en guppylignende fisk en eller annen plass på det afrikanske kontinent. Det er mye der som ikke har sett mye dagslys ennå
At Afrika og sydamerika engang hang sammen, er veld grunnen til at blandt annet gabonreka finnes på begge kontinenter. For ikke juling om avkommet fra denne reka krysser ett såpass stort verdenshav
Jeg tror kanskje muligens jeg har hørt at det ble satt ut mye guppy i malariainfiserte områder i Afrika sør for Sahara. Meningen var å bekjempe myggen ved å la fisken spise larvene. Mener også at eksperimentet ikke var helt vellykket, men at guppiene lever i beste velgående. Jeg skal sjekke om jeg husker rett eller om jeg bare har drømt dette. Må bare bli ferdig på jobb først.
oki Nå har jeg fått meg to fiskefruer for å holde disse kameratene litt opptatt, siden de damene som er på vei kun er yngel enda, men de vokser, de vokser. Jeg har aldri hatt kjæledyr før jeg fikk fisk så nå forstår jeg hvorfor dyrefolk kan bli revet med når det er snakk om dyra deres, hehe. Jeg er jo helt fiskefokusert. Ha ha.

Guppy stammer som nevnt tidligere fra Sør amerika, nermere bestemt Colombia, Venezuela området.

Men guppy har jo blitt satt ut i store deler av verden, og har selvfølgelig tilpasset seg og spredd seg til mange biotoper.

At det finnes guppy i Afrika er det ingen tvil om, jg vet om folk som har reist til feks. Egypt og funnet guppy der.

Fisken som oftest ble brukt som "myggmiddel" er Gambusia affinis, også kalt Mosquito fish.

Men igjenn i og med at det ikke finnes "naturlige" populasjoner i Afrika av guppy, så anse fisken som en akvariestamme og ikke en VF.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap